Helse- og omsorgsavdelingen

Helse- og omsorgsavdelingen tilbyr et mangfold av tjenester som i hovedsak er hjemlet i lover og forskrifter. Tjenestene er i hovedsak vedtaksbetinget, og tildeles ut fra en individuell vurdering med mål om å nå tidligere funksjon eller så nært ønsket funksjonsnivå som mulig. Helse- og omsorgsavdelingen vurderes etter sine målsettinger å levere tjenester av god kvalitet innenfor gjeldende lovverk. Ut fra omfanget av tjenester som leveres er det få klager på tjenestene. Helse- og omsorgsavdelingen har over tid vært utsatt for et høyt endrings- og omstillingstrykk. Etter flere år med gode resultater ble målsettingen om å levere tjenester innenfor vedtatt økonomisk ramme ikke nådd i 2018.
Økonomi
Helse- og omsorgsavdelingen hadde et merforbruk på 40,16 mill kr i 2018.
Regnskap 2018 | Budsjett 2018 | Prognose T2 | Resultat 2018 | Avvik T2 | |
---|---|---|---|---|---|
Boligtjenesten | 12 788 | 6 895 | -5 000 | -5 894 | -894 |
Helse | 75 390 | 73 109 | -1 000 | -2 281 | -1 281 |
Hjemmetjenesten | 248 205 | 249 687 | 1 500 | 1 481 | -19 |
HO øvrig | 20 055 | 18 787 | - | -1 268 | -1 268 |
Institusjoner | 335 229 | 317 842 | -6 000 | -17 387 | -11 387 |
Miljøtjenesten | 227 798 | 224 201 | -2 000 | -3 596 | -1 596 |
NAV | 87 574 | 89 627 | 1 200 | 2 053 | 853 |
Tildeling | 120 137 | 106 869 | -3 000 | -13 268 | -10 268 |
SUM | 1 127 176 | 1 087 016 | -14 300 | -40 159 | -25 859 |
Rekrutterings- og kompetanseutfordringene i pleie- og omsorgstjenestene er den største medvirkende faktoren for resultatet til helse- og omsorgsavdelingen i 2018. 20,8 mill kr er brukt til kjøp av vikartjenester, noe som er en økning på ca 8 mill kr fra året før. Overtidskostnadene som har en sterk sammenheng med disse utfordringene økte med 2,7 mill kr fra 2017.
Avdelingen har opplevd en sterk vekst i etterspørselen etter kommunale tjenester. Dette merkes særlig innen området som har aktivitetsbasert finansiert. Her er det et aktivitetsavvik på 10,4 mill kr for 2018.
Personal
Helse- og omsorgsavdelingen har totalt 1366 årsverk fordelt på 1785 medarbeidere. Avdelingens ansatte og deres kompetanse er den viktigste ressursen kommunen har for å gi gode tjenester. Bodø kommune har over flere år slitt med å rekruttere sykepleiere og vernepleiere til helse- og omsorgstjenestene. I institusjonene og hjemmetjenesten vurderes nå mangel på sykepleiere som kritisk og gir store driftsutfordringer. Samtidig er mer enn hundre av avdelingens ansatte ufaglært/uten nødvendig helsefaglig kompetanse.
Bystyret ble orientert om rekrutteringsutfordringene og status i arbeidet i PS 166/18. Avdelingen samarbeider med HR-kontoret om flere tiltak for å bedre rekruttering av sykepleiere og vernepleiere spesielt, samt øvrig personell til helse- og omsorgssektoren.
Flere av tiltakene rettet mot profilering og stipendordninger begynner nå å gi resultater.
Samtidig har Bodø kommune store utfordringer knyttet til at det til enhver tid står ledig minst 40 sykepleierstillinger, som kommunen ikke lykkes med å rekruttere ansatte til. Dette medfører reduksjon i kvalitet overfor pasienter og brukere, samt en tøffere arbeidshverdag for avdelingens medarbeidere.
I 2018 var det oppstart av to ekstra samarbeidsprosjekt for å utdanne flere Helsefagarbeidere. Det ene er i regi av Bodø Industri AS, og det andre i regi av Flyktningkontoret/NAV/Bodø voksenopplæring. Avdelingen har 43 lærlinger innenfor helsefaget. Avdelingen håper satsingen skal avhjelpe for deler av behovet for mer helsepersonell fremover.
Lønnsforskjellene mellom KS og Spekter gjør det å rekruttere og beholde sykepleiere særlig utfordrende. Tilbud om Spekter lønn til sykepleiere som søker jobb i kommunen ble som hastetiltak innført i juli 2018. Tiltaket har bidratt til tilsetting av nye sykepleiere.
De siste årene har det også vist seg svært krevende å rekruttere fastleger. Det er få leger som er interessert i å etablere seg som private fastleger, mens det er mulig å få rekruttert kommunalt ansatte fastleger. Bodø kommune har klart færre fastleger og andre legestillinger enn sammenlignbare kommuner. Dette har medført store utfordringer ift kommunens plikt til å tilby fastlegetjenester til innbyggerne, utfordringer i kommunale legeoppgaver, og stor arbeidsbelastning blant kommunens fastleger. Tilstrekkelig antall fastleger eller andre legestillinger er avgjørende for å kunne tilby god helsehjelp i våre sykehjem og øvrige institusjoner.
Mål og resultater
Bodø kommune skal sørge for at befolkningen som oppholder seg i kommunen tilbys nødvendige helse- og omsorgstjenester. Dette spenner vidt og omfatter å forebygge, behandle og tilrettelegge for mestring av sykdom, skade, lidelse og nedsatt funksjonsevne. Samhandlingsreformen har medført flere og omfattende oppgaver for avdelingen. Trenden er at behandlingstilbud i spesialisthelsetjenesten reduseres, og overføres til kommunen. Kommunen tillegges mer ansvar og må tilpasse sine tjenester til dette faktum med de økonomiske konsekvenser dette medfører. Av målsettinger i budsjett/økonomiplan 2018-2021 fremgår det at helse- og omsorgsavdelingen har som mål å levere tjenester av god kvalitet innenfor gjeldende lovverk, og økonomiske rammebetingelser vedtatt av bystyret. Rådmannen meldte allerede i sitt forslag til budsjett/ økonomiplan 2018-2021 at helse- og omsorgsavdelingen har utfordringer med å tilpasse aktivitetsnivået til de økonomiske rammene. Resultatet endte med et merforbruk på 40,16 mill kr. For å sikre en langsiktig økonomisk bærekraftig drift av avdelingen må aktivitets- og kvalitetsnivået på tjenestene tilpasses den økonomiske rammen. Resultatmålene på overordnet nivå i avdelingen er knyttet til sykefravær og kvalitetsarbeidet. Målet for avdelingen er et totalt sykefravær på under 9%. Sykefraværet i 2018 var på 9,5 % mot 9,4% i 2017.
Når det gjelder kvalitetsarbeidet har avdelingen over tid hatt en overordnet målsetting om økt fokus på bruk av avviksmeldinger. Statistikk over meldte avvik i Compilo (Kvalitetslosen) viser at målsettingen om flere meldte avvik over tid er oppnådd. En god meldekultur er viktig i forbedringsarbeidet. Ny kommundelplan Strategier: Avdelingen vil fremover gjøre vurderinger av sin aktivitet opp mot disse målsettingene og strategiene. Heltidskulturprosjektet Utvikling stillingsprosent i piloter 2016 2017 2018 Hjemmetjenesten Sentrum 67,15 68,54 77,58 Sølvsuper helse- og velferdssenter 66,36 67,02 73,54 Vollsletta 10 84,21 87,12 Prosjekt heltidskultur som startet våren 2016 ble avsluttet i desember. Videre utvikling av heltidskultur i Bodø kommune gjennomføres i ordinær drift. Velferdsteknologi / Smart Helse Les mer om mål og resultater
Bodø bystyre vedtok ny kommunedelplan for Helse-, omsorgs- og sosialtjenestene 2018-2030 (Ny virkelighet – ny velferd) i juni (PS 90/2018). Planområdet var de tjenestene som organiseres under Helse- og omsorgsavdelingens ansvarsområde. Det har ikke tidligere vært laget kommunedelplan for disse tjenesteområdene i Bodø kommune. Formålet med planen er å tydeliggjøre visjon, mål og strategier Bodø kommune arbeider etter for å sikre gode velferdstjenester. Planen er forankret i kommunens samfunnsplan, og legger føringer for videre temaplaner og budsjett og økonomiplanarbeidet. Ny visjon og nye mål ble vedtatt av bystyret. Visjon for Helse-, omsorgs- og sosialtjenestene er Attraktiv Hovedstad i Nord. Bodø kommune skal være en inkluderende og generasjonsvennlig kommune hvor den enkelte kan skape en verdig og meningsfylt hverdag. Kommunedelplanen har fastsatt tre mål:
Hovedhensikten med heltidskulturen er å sikre at alle brukere av det kommunale tjenestetilbudet skal få like gode tjenester alle dager i uka hele året. Sak om prinsipper for heltidskultur og bemanningsplanlegging ble behandlet av bystyret i mars 2017. Saken påpekte at utviklingen av en heltidskultur i pleie- og omsorgssektoren er omfattende, og berører mange elementer. De underliggende faktorene er turnusplanlegging, ferieavvikling, vaktlengder, stillingsbrøker, fleksibilitet, helgeknuten etc. Evaluering av heltidskulturprosjektet ble fremlagt for bystyret i PS 183/18. Bystyret ble orientert om hvilke resultater som er oppnådd i prosjektperioden, og anbefalinger for den videre utvikling av heltidskultur i Bodø kommune.
Utbygging av velferdsteknologiske løsninger innenfor trygghet- og mestringsteknologi har hatt stort fokus i 2018, og vil også ha det fremover i økonomiplanperioden. Utskifting til nye løsninger for pasient- og ansattvarsling pågår, og satsing på elektroniske medisindispensere, og digitale tilsyn har stort fokus. Innføring av velferdsteknologiske løsninger er krevende i forhold til endring av arbeidsprosesser, og etablering av ny kompetanse i hele helse- og omsorgstjenesten. Bodø kommune er deltaker i flere nasjonale prosjekter knyttet til nye helseløsninger, som omfatter både ny teknologi, ny organisering på tvers av primær- og spesialisthelsetjenesten, og med stort fokus på pasientinvolvering. Gjennom Smart Bodø paraplyen er Smart Helse en sentral del i den helhetlige smart satsingen som pågår i Bodø kommune.
Nøkkeltall
* Trykk på tabellen for å få den større.
Nøkkeltall i Kostra 2017 viser at Bodø kommunes utgifter til kommunal helse- og omsorgstjenester per innbygger er på gjennomsnittet av Kostragruppe 13 (sammenlignbare kommuner). Dette til tross for at Bodø kommune har et svært stort areal sammenlignet med mange av de andre kommunene i gruppen.
Tallene viser at Bodø kommune har omtrent like mange innbyggere over 80 år på sykehjem som gjennomsnittet. Til tross for dette viser andre tall at kommunen har noe høyere utgifter per oppholdsdøgn i driften av kommunens institusjoner. Dette skyldes i stor grad kvalitetsnivåer (små avdelinger), som tidligere er besluttet politisk i Bodø basert på føringer fra Husbanken. Dette medfører høyere driftskostnader.
Bodø kommune har ett lavere antall legetimer per uke enn gjennomsnitt Kostragruppe 13, per beboer på sykehjem målt i timer. Dette henger sammen både med sykehjemmenes økonomiske rammer, og antall leger som er tilgjengelige. Det arbeides med å øke antall legetimer i sykehjem særlig innen korttidsplasser.
Bodø kommune har et vesentlig lavere antall legeårsverk enn sammenlignbare kommuner. Dette gjelder i stor grad fastleger. Kommunebarometeret viser at kommunen ligger lavt sammenlignet med resten av landet. Samtidig har kommunen i et vesentlig høyere antall fysioterapeuter enn snitt Kostragruppe 13. Dette er i tråd med Bodø kommunens satsning på forebygging og rehabilitering.