Bolig
2018 ble første året der Bodø Kommunes boliger og BKBS boliger (Bodø kommunale boligstiftelse) hadde vært sitt budsjett. En del utfordringer knyttet til fakturabehandling har det vært, men det har gått seg til i løpet av året. Det har vært to saker til politisk behandling som vil påvirke boligdriften i fremtiden. Det er vedtatt et nytt husleieprinsipp, og innført kommunal bostøtte til leietakere i døgnbemannet botilbud. Saksbehandling og tildeling av boliger ligger på samme nivå som tidligere år.
Økonomi
Kontoret hadde et overforbruk på 5,9 mill kr, noe som ble 0,7 mill kr mer enn forventet. Tidligere års faste kostnader ble overført boligkontorets budsjett. Samtidig gav flere års nedskriving av utestående krav mot tidligere leietakere driften et stort merforbruk. Faste kostnader er redusert i 2019, og kontoret forventer igjen et positivt resultat i 2019.
Personal
Boligkontoret har 13 årsverk og 14 medarbeidere. Sykefraværet på 10% var over måltallet på 6% grunnet flere lange ikke arbeidsrelaterte sykefravær i 2018. I løpet av året har virksomheten gjort en del forberedelser i forhold til innflyttingen i nytt rådhus der kontorer er erstattet med kontorlandskap.
Mål og resultater
Boligkontoret har som mål at alle søknader skal behandles innen 4 uker. I 2018 mottok boligkontoret 460 søknader. Av mottatte søknader var det 131 søknader om fornyelse av leieforholdet. Av disse ble 127 innvilget. Dette tyder på at det er flere av beboere som har behov for kommunal bolig over flere år. Det ble signert 174 leieavtaler med nye leietakere. Ved årets slutt ble det registrert 114 personer på venteliste.
Det ble i løpet av 2018 tatt ut 25 begjæringer om tvangsfravikelse. Av disse ble 8 tvangsfravikelser gjennomført.
Når det gjelder Startlån og Husbankens tilskuddsmidler ble det utbetalt 126 mill kr til kjøp av bolig. Av 65 som kjøpte bolig kom 11 fra kommunale leieboliger. Av disse var 34 uføre. 33 var barnefamilier. Antall innvilgede startlån Antall som kjøpte Beløp innvilget Beløp utbetalt 137 65 Kr 296 374 342 Kr 126 009 342 Antall innvilgede tilskudd til etablering Antall som kjøpte Beløp innvilget Beløp utbetalt 19 6 Kr 4 548 000 Kr 1 348 000 Antall innvilgede tilskudd til tilpasning Antall utbetalt Beløp innvilget Beløp utbetalt 9 5 Kr 3 732 843 Kr 1 182 843 2018 var ett utfordrende år for vedlikeholdsteamet i kontoret. I en stor boligmasse er etterslepet på vedlikehold betydelig. Prioriteringer og budsjett har vært vanskelig å få til å gå opp. Virksomheten har hatt store kostnader ved å renovere fasaden i Kongsdatterveien 15. Videre har det vært en stor jobb med å skifte tak på en av fløyene i Tiurveien 3/5. Etter inspeksjon av resterende tak vil utskifte av taktekke fortsette i 2019 og 2020. I Kongensgt 71, 73 og 75 er det skiftet over 80 vinduer og 36 altandører og ytterdører. Vedlikeholdsteamet har utført: Det har blitt jobbet målrettet for å øke eieretableringen blant kommunens vanskeligstilte. Det har vært arrangert dialogkonferanse med næringsliv om kommunens behov, og temacafe om kommunens startlån for å nå ut til målgruppen. Det er utarbeidet en strategi for kommunens boligfond og det har vært iverksetting av tiltak i Boligplan 2018-2021. Ved utgangen av året er status at halvparten av tiltakene i planen er igangsatt eller gjennomført. Les mer om mål og resultater