Tildelingskontoret er helse- og omsorgsavdelingens forvaltningskontor, og Bodø kommunes koordinerende enhet. Tildelingskontorets hovedoppgave er å svare på spørsmål, gi veiledning, og behandle søknader om helse- og omsorgstjenester.

Kartlegging og utredning foretas i samråd med søker, med utgangspunkt i å oppnå størst mulig selvstendighet i eget liv. Dette innebærer bla fokus på hverdagsmestring / rehabilitering, og bruk av ny teknologi. Tjenestene gis i hovedsak innenfor områdene hjemmetjenester, herunder psykisk helse og rus, kreftomsorg, demens m.m, samt miljøtjenester for personer med funksjonsnedsettelse og institusjonstjenester.

Kontoret fattet i 2019 6415 vedtak (6100 vedtak i 2018), hvorav 52 var avslag (77 avslag i 2018). 

Økonomi

Tildelingskontoret har ved årets slutt et merforbruk på 33,3 mill. kr. Dette er 10 mill. kr dårligere enn forventet i T2/2019, som skyldes at det ikke ble tatt tilstrekkelig hensyn til manglende inntekter ved utarbeidelse av prognosen. Resultatet forklares i all hovedsak med et aktivitetsavvik innenfor aktivitetsbasert finansiering (ABF) på 20,1 mill. kr, samt mindreinntekt på refusjonskrav ressurskrevende brukere med 14,7 mill.

Refusjon til ressurskrevende brukere inntektsføres (tidsavgrenses) i utgiftsåret, men selve rapporteringen og utbetalingen skjer i påfølgende år etter at regnskapet for forutgående år er avlagt. Differanser som eventuelt oppstår skal i henhold til rundskrivet fra Helsedirektoratet føres mot inntektsposten i driftsregnskapet i utbetalingsåret. I 2018 ble det tidsavgrenset et beløp på -72,13 mill. kr, mens det i rapporteringen ble meldt inn -69,58 mill. kr. Dette medførte et avvik på 2,54 mill. kr. I 2019 ble det tidsavgrenset et beløp på -65 mill. kr, mens budsjettert beløp var -77,2 mill. kr. Dette medførte en ytterligere mindreinntekt på 12,2 mill. kr. I sum bidro altså refusjonene tilknyttet ressurskrevende brukere til en mindreinntekt på 14,7 mill. kr i 2019.

Personal

Tildelingskontoret har 25,3 årsverk fordelt på 26 medarbeidere. Av disse er 19,8 årsverk tilknyttet saksbehandling av søknader om helse- og omsorgstjenester. Økende kompleksitet i tjenestemottakernes situasjon krever en grundigere kartlegging for å sikre rett tjeneste til rett tid og varighet. Tildelingskontoret kompetanse og funksjon etterspørres i økende grad i en rekke sammenhenger.

I en tjeneste som er i vekst vil kontorets oppgaver øke. Til tross for endrede arbeidsprosesser er kontoret i stor grad avhengig av å møte bruker og pårørende i eget hjem for å kunne gjøre de riktige kartleggingene og vurderingene. Det er igangsatt et arbeid i regi av det nye Kvalitet og utviklingskontoret for vurdering av Tildelingskontorets organisering og kapasitet.

Saksbehandlernes arbeidsområde krever langvarig opplæring slik at det ikke er mulig å leie inn vikar for saksbehandler ved sykdom, prosjektarbeid eller annet utviklingsarbeid. Tildelingskontoret hadde i 2019 et sykefravær på 8,2 %, som var over kontorets interne mål på 6%.

Mål og resultater

Kontoret ser en økning i bruk av alle velferdsteknologiske hjelpemidler, men potensialet er enda større, spesielt i miljøtjenesten og oppfølgingstjenesten psykisk helse og rus.

I forhold til elektronisk kartlegging i fagsystemet Gerica arbeides det med nye måter for integrert kartlegging som antakelig implementeres i løpet av 2020.

Det er etablert Klinisk samarbeidsorgan og overordnet samarbeidsorgan mellom kommunen og spesialisthelsetjenesten psykiatri i 2019. Dette fremstår som en positiv arena for å få belyst utfordringer på både overordnet og klinisk nivå.

Flere hjemmeboende med store bistandsbehov, økning i antall pasienter som venter på langtidsplass i korttidsavdelingene har medført en sterk økning i antall utskrivningsklare døgn i Nordlandssykehuset (NLSH) som kommunen betaler for. Utviklingen har vært fra 46 døgn i 2017, 261 døgn i 2018, og 280 døgn i 2019 ved somatisk sykehus.

I tillegg ble det innført betalingsplikt i spesialisthelsetjenesten psykiatri fra 1.1. 2019. Bodø kommune betalte for 147 døgn i året som gikk.