Miljøtjenesten gir tjenester til de som har medfødte og tidlig ervervede funksjonsnedsettelser, og som er i behov av langvarige og koordinerte tjenester. Miljøtjenesten koordinerer også tjenestene brukerstyrt personlig assistent, støttekontakt og privat avlastning. Tjenesten har 18 aktive vedtak på BPA, 370 vedtak på støttekontakt, og 108 vedtak på privatavlastning.

2019 ble et krevende år preget av uro og flere mediaoppslag knyttet til alvorlige påstander om lovbrudd i lederskapsutøvelsen. Saken ble bla fulgt opp av Kontrollutvalget i Bodø kommune og Arbeidsmiljøutvalget i avdelingen. Kommuneadvokaten gjennomføre også en undersøkelse der det viste seg at saken var liten i omfang og bestod av kjente forhold. Kommunaldirektørens konklusjon er at det ikke foreligger lovbrudd i lederskapsutøvelsen i Miljøtjenesten. Saken følges imidlertid videre av Arbeidsmiljøutvalget og det skal gjennomføres en arbeidsmiljøundersøkelse, faglig veiledning, og kompetanseheving i den avdelingen som har vært berørt. Miljøtjenesten skal også opprette et Brukerråd for tjenesten, og det skal gjøres vurderinger av organiseringen. Kontrollutvalget konkluderte med at utfordringene ikke var generelle eller strukturelle, og at planlagte tiltak var relevante og tilstrekkelige.

Økonomi

Miljøtjenesten har et mindreforbruk på 4,8 mill. kr ved årets slutt. Dette er 4,8 mill. kr bedre enn forventet i forbindelse med T2/2019. Dette skyldes i stor grad mindre forbruk av lønn, og høyere syke- og fødselsrefusjoner mot slutten av året.

Miljøtjenesten har lenge ønsket å prøve ut Aktivitetsbasert finansiering (ABF) for å sikre en mer korrekt finansiering. Dette arbeidet ble avsluttet tidlig i 2019, da det viste seg at modellen må videreutvikles for å kunne benyttes i forhold til Miljøtjenestens drift.

Personal

Miljøtjenesten har 268 årsverk fordelt på 369 medarbeidere. I tillegg til dette har tjenesten i løpet av 2019 fått fast ansatt 80 av totalt 108 privatavlastere. Dette har vært en stor jobb som har vært gjennomført i samarbeid med Innkjøpskontoret og HR kontoret.

Tjenesten har hatt et stort fokus på rekruttering av vernepleiere og sykepleiere da det også i Miljøtjenesten er mangel på disse yrkesgruppene. Ved årets slutt hadde tjenenesten 8 stipend avtaler/kontrakter. 5 vernepleiere ble ferdig utdannet juni 2019, og gikk inn i 100 % stillinger. 1 sykepleier og 2 vernepleiere er ferdig utdannet i 2020, og starter da i 100 % stillinger.

Heltidskulturprosjektet har også i 2019 vært et stor satsningsområde. Avdeling Vollsletta 10 har vært og er fortsatt pilot innenfor dette området. Det har vært arbeidet med lokale handlingsplaner innenfor Heltid i hver avdeling. Dette har ført til en økning av stillingsstørrelsene. Gjennomsnittlig stillingsstørrelse i Miljøtjenesten var ved utgangen av året så vidt innenfor måltallet på 75 % med en prosent på 75,26 %.

10-faktor medarbeiderundersøkelse ble gjennomført i 2018, og det ble laget 11 ulike handlingsplaner med ulike tiltak i avdelingene.

Når det gjelder kompetanseutvikling meldte 21 ansatte i Miljøtjenesten seg i 2018 på «Helsefagarbeideren sin ABC». 7 stykker har bestått og tatt fagprøven i løpet av 2019, og flere vil ta avsluttende eksamen i løpet av 2020. Det er gjennomført 5 ulike fagdager i løpet av året med tema; førstehjelpskurs med HLR, Epilepsi, Smittevern, Omdømmebygging, Hava-opplæring, Insulinkurs, Stressmestring, Vergemålsloven, og en egen dag med skråblikk på tjenestene som har vært gitt til Miljøtjenesten sin brukergruppe i et historisk perspektiv. Velferdsteknologi har vært tema i 4 halvdagskurs. Satsingen på fagdager er blitt godt mottatt av medarbeiderne og det gir gode ringvirkninger og et større samhold på tvers av avdelingene.

Miljøtjenesten arrangerte for andre gang i 2019 en stor 2 dagers konferanse i samarbeid med Habiliterings-tjenesten og RKK (Regionalt kontor for kompetanseutvikling), med tema «Et helsefremmende liv». Denne konferansen var svært vellykket og det var også i år mange påmeldte fra våre nabokommuner.

Sykefraværet var på 10,9 % i 2019. De er store interne variasjoner, og det jobbes kontinuerlig med informasjon og holdningsarbeid mot ansatte og opplæring til lederne. God hjelp og bistand gis fra HR kontoret, og Nav Arbeidslivsenter i 3 avdelinger der sykefraværet er uønsket høyt. Utvikling av sykefraværet innenfor tjenesteområdet;

 

2016

2017

2018

2019

Miljøtjenesten

9,6

8,8

9,3

10,9

 

Mål og resultater

Tjenestene som ytes i Miljøtjenesten er i all hovedsak lovpålagte. Det er et kontinuerlig fokus på effektivitet og ressursutnyttelse. Dette innebærer å utnytte stordriftsfordelene og skape et tettere samarbeid mellom våre avdelinger. En viktig del av omorganiseringen har vært og forsøke å etablere like holdninger, forståelse og kulturer slik at kvaliteten på tjenestene har høy kvalitet ved samtlige avdelinger.

Mot slutten av 2019 ble det gjennomført en bruker og pårørende undersøkelse. KS sin undersøkelse Bedre kommune ble benyttet. Resultatene skal resultere i en rapport som det skal jobbes videre med i 2020.