Tildelingskontoret er helse- og omsorgsavdelingens forvaltningskontor og kommunens koordinerende enhet.

Personal

Ved utgangen av 2020 hadde kontoret 25,3 årsverk fordelt på 26 ansatte, hvorav 18,8 årsverk er ansatt som saksbehandlere.

Tildelingskontoret har i likhet med mange andre opplevd et krevende og annerledes år med hensyn til Covid 19. Store deler av året har medarbeiderne arbeidet fra hjemmekontor, med andre og nye samarbeidsmåter både eksternt og internt.

Medarbeiderne har håndtert dette på en profesjonell måte, og mange av endringene ser virksomheten vil fortsette utover pandemien; bruk av hjemmekontor, digitale møtearenaer gjennom Teams/Whereby, og digitale kurs/kompetanseheving. Flere oppgir hjemmekontor som positivt spesielt i fht saker som krever konsentrasjon, som for eksempel kompliserte og omfattende klagesaker. Men hjemmekontor i så stort omfang har også hatt sine utfordrende sider i fht fysiske - og personlige møter for faglige diskusjoner, kompetanseheving, arbeidsoppgaver og arbeidsmiljømessige hensyn.

Kontoret har ikke opplærte vikarer, som kan leies inn ved sykdom, ferie eller annet fravær. Dette er en belastning på gjenværende personell. Sykefraværet var i 2020 på 3,9%   godt under måltallet på 7,5 % (8,2% i 2019). Kontoret har forbedret kvalitet på det interne systematiske HMS arbeidet, avvik mm gjennom arbeid i ulike fora som prosedyregruppe og KVAM (kvalitet og arbeidsmiljøgruppe).

Økonomi           

Tildelingskontoret viser ved årets slutt til 3,35 mill. kr i mindreforbruk. Det var et positivt aktivitetsavvik på ABF området på 4,8 mill. kr. Tildelingskontoret fikk en samlet mindreinntekt på særlig ressurskrevende brukere på 1,0 mill i 2020, og har noe merforbruk knyttet til overliggerdøgn og kjøp av omsorgstjenester. Kontoret hadde en sterk økning av betalingspliktige døgn pga utskrivningsklare pasienter ved Nordlandssykehuset somatikk. 490 døgn i 2020 mot 2019. Betalingspliktige døgn i NLSH- psykiatri var derimot svært lavt i 2020.

Mål og resultater

I tillegg til primæroppgaven knyttet til forvaltningsoppgaver er kontoret tillagt andre oppgaver tilknyttet Tildelingskontorets rolle som kommunens koordinerende enhet. Deltakelse i stadig et økende antall arbeidsgrupper og prosjekter tilknyttet ulike innovasjonsprosjekter, hvor kontorets kompetanse og funksjon er viktig og essensiell.

Det er et økende behov for data og statistikk, samt analyse av disse i forhold til tjenestebildet og kommunens behov fremover.

Økende kompleksitet i tjenesten både i forhold til bruker/pasientkompleksitet, og nye verktøy som velferdsteknologi medfører behov for en grundigere kartlegging for å sikre rett tjeneste til rett tid og av rett varighet.