Barnehage
Bodø kommune rehabiliterte barnehager i 2020. Bygging av ny barnehage i Mørkvedbukta pågår og skal ferdigstilles høsten 2021. Flere barnehager har fått oppgradering av barnehagens utelekeplass.
I siste del av 2020 ble barnehagekontoret og grunnskolekontoret sammenslått til et felles barnehage- og skolekontor. Dette er en pilot som varer ut 2021, før det tas en endelig avgjørelse. Målet med sammenslåingen er å heve kvaliteten på arbeidet i både barnehage og skole, fokus på utdanningsløpet 0-16 og utvikle bedre sammenheng mellom barnehage og skole.
ØKONOMI
Resultatet for barnehagesektoren viser et samlet overskudd på 5,5 mill. kr.
Av det samlede resultatet for sektoren representerer driften av de kommunale barnehagene et mindreforbruk på 6,9 mill. kr. Resultatet på enhetsnivå viser at de aller fleste barnehagene har driftet godt innenfor egne budsjettrammer. Av de totalt 19 kommunale barnehagene driftet 4 utover tildelt budsjett, hvorav ingen av overskridelsene utgjør mer enn 2 % av bruttobudsjett.
Driften av barnehagekontoret/ fellesområdet gikk med et mindreforbruk på 0,7 mill. kr.
Det som i 2020 har bidratt negativt til det samlede driftsresultatet fra den kommunale delen av barnehagesektoren, er reduserte inntekter fra foreldrebetaling i forhold til budsjett. Slår man sammen effekten av det reduserte antall barnehagebarn i både de private og de kommunale barnehagene, bidro den til å redusere driftsresultatet med ca 2 mill. kr.
PERSONAL
Barnehagekontoret jobber for en barnehagesektor i Bodø. Kommunale barnehager og ikke-kommunale barnehager samhandler om opptak, kompetanseheving og møtevirksomhet med et felles mål å utvikle og styrke barnehagesektoren. Barnehagene jobber godt med å utvikle nødvendig kompetanse i de ulike personalgruppene gjennom lærende møter og nettverk. Alle våre møtepunkt med barnehagene holder høy faglig kvalitet og gjennomføres etter prinsippene for lærende møter og nettverk. Barnehagene har jobbet målrettet og godt med å utvikle kompetanse knyttet til kommunens felles satsningsområder.
Barnehagekontoret har en bemanning på 4,0 årsverk.
Tall fra årsmelding 2020 viser at det ved utgangen av 2020 var totalt 295 årsverk barnehagelærere av totalt 621,5 årsverk i kommunale og ikke-kommunale barnehager. Antall barnehagelærere i grunnbemanning var 47,47 %.
I kommunale barnehager var det totalt 120,7 årsverk barnehagelærere av totalt 244,97 årsverk. Dette utgjør 49,3 % av den totale grunnbemanningen.
Barnehagelærermangelen er merkbar. Det er vanskelig å rekruttere til stillinger og det er flere søknader om dispensasjoner fra utdanningskravet fordi barnehagene ikke får kandidater til ledige stillinger. Dette gjelder spesielt i forbindelse med utlysninger gjennom året.
Barnehagesektoren har tatt imot flere lærlinger i 2020.
MÅL OG RESULTATER
Sykefravær - det samlede sykefraværet overstiger ikke 9 %
Barnehagene nådde ikke resultatmålet på 9% sykefravær. Samlet sykefravær for 2020 endte på 12,3%
Andel barnehager som årlig gjennomfører foreldreundersøkelsen alle kommunale barnehager gjennomførte foreldreundersøkelsen i 2020.
Opptak
I hovedopptaket 2020 fikk alle barn som ifølge barnehageloven har rett til plass, barnehageplass fra høsten 2020.
I området Tverlandet/ Saltstraumen var det noen få barn som ikke fikk plass innenfor sonen. Det er kapasitet i alle bydeler innenfor 20 % av etterspørsel.
Det var ledige barnehageplasser i sonene Alstad/ Grønnåsen og Rønvik/ Nordsia etter opptaket. Alle plassene i kommunen var fylt opp i februar/mars 2021.
Både nasjonalt og lokalt er det lave fødselstall for 2019. For Bodø er det 498 barnefødsler i 2019, noe som betegnes som et historisk lavt fødselstall.
For 2020 er fødselstallet 519, altså en økning fra året før.
Veiledning av nyutdannede lærere i barnehage Alle nyutdannede barnehagelærere som ansettes i Bodø kommune forplikter seg til å delta i en obligatorisk veilederordning med en varighet på to år. Målet for ordningen er at nyutdannede lærere skal kjenne seg godt ivaretatt, utvikle seg til trygge og gode profesjonsutøvere som opplever mestring i arbeidet, og at de skal bli værende i yrket, og i kommunen, etter at veiledningen formelt er avsluttet. Kommunen samarbeider med Nord universitet rundt oppbygging og gjennomføring av veilederordningen. Kompetanseutvikling Med fortsatt fokus på implementering av rammeplan, lovfestet pedagognorm og bemanningsnorm er barnehagesektoren mer styrket i barnehagens formål og innhold både når det gjelder kvalitet og bemanning. Satsing på digitalisering, inkludering og barnehagebasert kompetanseutvikling med utgangspunkt i rammeplanen, gjør at sektoren jobber målrettet. Arbeidet med kompetanseheving for barnehager har dette året hatt stort fokus på temaet «å lede utviklingsarbeid i en lærende organisasjon» hos ledere. Prosess med ulike tema på ledermøter og etterarbeid i egen personalgruppe. I arbeidet har vi hatt god støtte gjennom samarbeid med Nasjonal kunnskapssenter hos PBL, Nord Universitet og ulike foredragsholdere. Verdigrunnlaget i rammeplan for barnehager er retningsgivende for arbeidet og hver enkelt av oss sin praksis. Det har derfor vært fokus på å finne barnehagenes ståsted som utgangspunkt for det videre arbeidet. Et trygt, godt og inkluderende leke- og læringsmiljø Å sikre et trygt og godt leke- og læringsmiljø i barnehagene har stort fokus. Barnehage- og skolekontoret og deltar fortsatt i en nasjonal satsning om inkluderende barnehage- og skolemiljø. Evalueringer fra deltagende barnehager og skoler viser at samtlige har økt sin kompetanse og bevissthet på temaet. Denne satsningen er en kompetanseheving for alle ansatte, som igjen har ført til økt kvalitet på tilbudet til barna. Et trygt, godt og inkluderende leke- og læringsmiljø har vært, og er, et sentralt tema i møter med barnehagene og barnehageledere. Vi samarbeider også med barne- og familieenheten i arbeidet med å utvikle inkluderende læringsmiljøer. Barnehagens digitale praksis Barnehagens digitale praksis skal bidra til barnas lek, kreativitet og læring. Ved å bruke digitale verktøy i det pedagogiske arbeidet skal dette støtte opp om barns læreprosesser og bidra til et rikt og allsidig læringsmiljø for alle barn. Gjennom bruk av digitale verktøy er personalet aktive sammen med barna, samtidig er det viktig at de digitale verktøy brukes med omhu og ikke er dominerende som arbeidsmåte. Teamet digital praksis i barnehage var et nytt tema i ny rammeplan for barnehager som kom i 2017. Det har derfor vært fokus på kompetanseheving hos alle ansatte. Utdanningsdirektoratet har bistått oss i dette arbeidet. Moderasjon i foreldrebetalingen I 2020 var det 464 husholdninger som fikk innvilget inntektsgradert foreldrebetaling i Bodø kommune. Det er en nedgang på 8 husholdninger til sammenligning fra 2019. I 2020 var det 553 barn som fikk innvilget moderasjon i foreldrebetalingen, herav var det 452 barn som i tillegg fikk innvilget gratis kjernetid på 20 timer i uka. Kommune har innvilget 38 friplasser på grunn av lav husholdningsinntekt. I tillegg har kommunen innvilget 41 friplasser gjennom andre tjenester, som for eksempel barnevern, asylordninger og lignede.Les mer om mål og resultater
Kommunen som barnehagemyndighet som har ansvar for å behandle søknader og informere foreldre om mulighet for å få reduksjon og gratis kjernetid dersom familien har lav inntekt.