Bygg og eiendom
Bodø kommune eier og forvalter i overkant av 300 000 m² bygningsmasse, inkludert ca. 49 000 m² boligareal. Bygninger eid av kommunale foretak og kommunale aksjeselskap inngår ikke i dette grunnlaget. Foretak og selskap ønsker likevel i voksende grad å bruke tjenestene til kommunen. Fra 01.01.21 inngikk Stormen KF FDVU-avtale leveranse med kommunen.
Estimert markedsverdi på bygningsmassen er i størrelsesområdet 6-7 milliarder. Dette inkluderer barnehager, skoler, sykehjem/ helseinstitusjoner, idrettsanlegg, administrasjonsbygg og andre bygg Kommunale boliger er ikke i UEs forvaltningsportefølje, men overtakelse av FDVU-ansvaret for denne boligmassen er under utredning.
Avdelingen har i 2020 levert godt på både kvalitetsmål og økonomiske mål.
Økonomi
Avdelingen har i 2020 levert tilfredsstillende resultater ift. budsjettmål og bidratt positivt til kommunens regnskapsmessige resultat, med 6,2 millioner i mindreforbruk. I et år som har vært preget av Covid-19-situasjonen har avdelingen i stor grad levert tjenester som planlagt. På bakgrunn av usikkerhet rundt kompensasjon for Covid-kostnader justerte avdelingen tidlig aktiviteten for året for å sikre at avdelingen holdt seg innenfor rammene. Når det på slutten av året ble klart at avdelingene skulle kompenseres fullt ut påvirker det avdelingens regnskapsmessige resultat positivt. Deler av det positive avviket skyldes også effekter av det løpende arbeidet med driftstilpasninger, digitalisering, automatisering og effektivisering.
Iht. retningslinjer vedtatt i PS 71/20, avsetninger til vedlikeholdsfond, var det lagt opp til en avsetning til disposisjonsfond for vedlikehold på i overkant av tre millioner i 2020. Fondet har som formål å sikre at det planlagte vedlikeholdet blir mer langsiktig og begrense periodiske avvik. Dette for å gjøre det mulig å unngå suboptimalisering i årlige vedlikeholdsplaner, samt å få fleksibilitet til å kjøre prosjekter som går over regnskap-/budsjettår. For regnskapsåret 2020 viser kommunens totale regnskap et merforbruk og foreslått avsetning må derfor i forhold til gjeldende regnskapsregler fjernes for å balansere kommunens totale resultat. Dette vil påvirke framtidige vedlikeholdsplaner. Det arbeides derfor med å se på mulighetene i regelverket for å beholde vedlikeholdsfond slik at kommunen kan sikre sin fremtidige formuesforvaltning.
Personal
Avdelingen hadde 156 faste årsverk 31.12.20, fordelt innenfor fagområdene FDVU, renhold service, eiendomsforvaltning og utvikling, utbygging, og avtaler og kontrakter. Av disse er ca 86 årsverk innen renhold service. Avdelingen har i 2020 videreført arbeidet med rekruttering av fremtidsrettet fagkompetanse når naturlige avganger oppstår for å møte den økte kompleksitet i kommunens bygg, samt ytterligere profesjonalisering av avdelingens driftsorganisasjon.
Sykefraværet i 2020 endte på 4,4%, en mindre økning fra det historisk lave 3,4% i 2019. 4,4% er innenfor avdelingens mål og fremdeles lavt i kommunen. Resultat kommer av kontinuerlig fokus og oppfølging fra alle kontorer i avdelingen.
Mål og resultater
Avdelingens mål for 2020:
- Ytterligere å profesjonalisere og digitalisere drift av kommunens bygg.
- Økonomisk balanse - budsjett 2021 med effektiv utnyttelse av avdelingens ressurser.
- Fokus på lavt sykefravær med mål på under 4,5%.
- Gjennomføre tiltak innen energieffektivisering for å nå mål i klima- og energiplan.
- Optimalt beslutningsgrunnlag for gjennomføring av investeringsprosjekter.
- Sikre optimale driftskonsekvenser i nye investeringsprosjekter.
- Bidra til optimale driftskonsekvenser i eksisterende bygningsmasse.
- Utarbeide langsiktige strategier for eiendomsporteføljen, herunder bruk av riktige nøkkeltall for å optimalisere bruk av kommunale bygg og areal.
- Sørge for god operasjonalisering av FNs bærekraftsmål samt Bodø kommunes klima- og energiplan innenfor avdelingens virksomhetsområder.
Ytterligere profesjonalisering av driften Det er i 2020 gjennomført oppdaterte analyser av bygningsmassen hvor tilstandsgrad er kartlagt. Kartleggingen omtales nærmere i avdelingens plan for forvaltning, drift, vedlikehold og utvikling av kommunens bygg 2021-2024. Ikke kartlagt bygningsmasse er bygg som er planlagt solgt eller revet. Resultatene viser at ca. 90 prosent av byggene befinner seg i kategoriområdet «normal slitasje» ift. byggets alder. Uteareal fremkommer som et generelt område i analysen der tiltak bør prioriteres. Det er også gjennomført en oppdatert kartlegging av universell utforming på bygningsmassen. Kriterier for kartleggingen er blant annet HC-parkering, taktil skilting, rullestol-tilgjengelighet og HC-WC i alle etasjer. Profesjonalisering og digitalisering av driften av bygg, og i avdelingen generelt, er et kontinuerlig arbeid. Det er innført en digital plattform for forvaltning av bygningsmassen til Bodø kommune. Plattformen er tilgjengeliggjort for eiere, leietakere og andre eksterne aktører som leverer tjenester og gjennomfører tilsyn. Plattformen legger med det til rette for en bedre kommunikasjon mellom avdelingen som forvalter, og byggets brukere. Ønsket er at alle involverte skal få tilgang til informasjon om framdrift og status på pågående og planlagte oppgaver. Sonedrift for den operative driftsorganisasjonen er innført, hvor kommunens bygningsmasse er delt inn i fire soner med tilhørende sonekoordinator. Dette bidrar til økt kvalitet, mindre sårbarhet, kortere responstid og ressursoptimalisering. Det er i 2020 kjøpt inn en 3D-skanner som bidrar til å bygge opp digitale tvillinger av byggene. Det vil si en målsatt 3D-modellering, som samtidig inneholder all dokumentasjon på teknisk utstyr. Robotisering er et videre grep i avdelingens strategi for å digitalisere prosesser. Dette er blitt intensivert av Renhold Service kontoret hvor renholdsroboter er innført på flere av de kommunale byggene. Dette, samtidig som det innføres egen standard for renhold i kommunens bygg, skal bidra til bedre utnyttelse av ressursene i avdelingen og videre effektivisering av driften. Robotisering har gitt gode resultater i 2020 og avdelingen vil ha videre fokus på dette området. Energieffektivisering Avdelingen har i 2020 fortsatt arbeidet med å effektiserte og digitalisere driften av tekniske anlegg på de kommunale bygg, herunder sentral driftsstyring (SD-styring) som bygger på bruk av sensorteknologi. Her overvåkes temperaturer, relativ fuktighet og CO2-konsentrasjon. Varmepumper med energibrønner er et eksempel på tiltak som har vist seg å ha god effekt. I 2020 ble Bodø kommunes første solcelleanlegg installert på Asphaugen barnehage. Anlegget kan ved optimale forhold levere 5000 kWh pr år og det ble i 2020 levert 3500 kWh, hvilket avdelingen er svært fornøyd med.Les mer om mål og resultater