Bolig
Boligkontoret har som de fleste andre avdelinger hatt et utfordrende år, hvor kontoret har vært preget av hjemmekontor, og utfordringene knyttet til det. Virksomheten har personell som er inne i boliger til vanskeligstilte, og disse har måttet ta mange hensyn i forhold til sin jobbutførelse. Noe av tilbudet har vært redusert i perioder, men virksomheten har gjort sitt beste for at det ikke skulle gå ut over beboer eller bolig.
Personal
Boligkontoret består av 12,5 årsverk fordelt på 14 ansatte. Sykefraværet var på 4,4% i 2020. Kontoret har i løpet av 2020 jobbet tett på prosjektet «omorganisering av det boligsosiale arbeidet i Bodø kommune». Det å være i omstillingsprosess påvirker de ansatte og medfører usikkerhet i virksomheten. Virksomheten har gjennom året bla hatt to vikariater på startlån og økonomi. Virksomheten har hatt konstituert virksomhetsleder gjennom hele året.
Økonomi
Boligkontoret meldte i T2/2020 en prognose med et merforbruk på 0,5 mill.kr, og leverer et resultat i 2020 på 0,7 mill.kr i merforbruk. Resultatet ble 0,2 mill.kr dårligere enn prognosen, og skyldes høyere vedlikeholdskostnader enn budsjettert.
Mål og resultater
I 2020 mottok boligkontoret 493 søknader. Dette er på samme nivå som foregående år, hvor antallet søknader var 477. Antall innvilgede søknader viser en liten økning fra tidligere. I 2020 ble 61 % av søknadene innvilget, mot 55 % i 2019. Virksomheten har i 2020 hatt en gjennomgang av retningslinjer og gjort endringer i inntektsgrenser, noe som kan forklare en økning i innvilgede saker.
Av de mottatte søknadene var det 144 søknader om fornyelse av leieforholdet. Av disse ble hele 131 innvilget. Dette kan tyde på at flere av beboere har hatt behov for kommunal bolig over flere år.
Nye søknader gir en indikasjon på boligbehovet til personer som står uten bolig, eller er i ferd med å miste sin bolig. Av mottatte søknader i 2020, var i overkant av 40% nye søknader. Av disse ble ca. 45% innvilget.
Nye leieavtaler viser den sirkulasjonen, som er i de kommunale boligene. Det ble signert 147 leieavtaler med nye leietakere, noe som er en liten nedgang fra 2019 (163). Det er verdt å merke seg at de sirkulerte boligene også brukes til å bosette nyankomne flyktninger. Disse personene er dermed ikke blant boligkontorets søkere.
Ved årets slutt ble det registrert 99 personer på venteliste, noe som er en nedgang fra 2019, hvor antallet var 121 personer.
Det ble i løpet av 2020 begjært 43 tvangsfravikelse. Av disse ble 11 tvangsfravikelser gjennomført, hvorav 6 av sakene gjaldt økonomisk mislighold.
Opprettholdelse av forsvarlig drift og vedlikehold av boligmassen er utfordrende. Virksomheten drifter en relativt stor boligmasse der etterslepet er av betydelig størrelse. Etterslepet har gjort det nødvendig å foreta nøye prioriteringer for å holde budsjettrammen. I 2020 ble 3 boliger ikke utbedret pga. at det ikke var økonomi til dette. Det er gjennomført en del planlagt vedlikehold bla i Kongens Gate 60, Dronningens gate 65 og Mølnbakken 40-54. Ellers så gjennomføres det store mengder løpende vedlikeholdsoppdrag. Dette være seg små isolerte oppdrag, mens andre fører til totalrenovering og at beboere må flyttes midlertidig/ permanent. Det er bla utført følgende tjenester på Bodø kommunes boliger i 2020 ; 233 elektro oppdrag, 250 rørleggeroppdrag, og 160 håndverkeroppdrag. I tillegg til dette er det bestilt og fulgt opp div. oppdrag ihht. avtalen med Bodø kommunale boligstiftelse. Boligstiftelsen står for omtrent 40% av kontorets boligmasse, og virksomheten administrerer løpende vedlikehold på disse boligene. Vedlikehold mottar ca. 1600 oppdrag pr. år. Det jobbes med kartlegging og utbedring av brannvarslingsanlegg, og nye detektorer tas i bruk det er egnet. Dette for å redusere unødvendige utrykninger fra Salten Brann. Videre jobbes det i samarbeid med UE-avdelingen om alarmsentraler og radiatorer. Virksomheten jobber aktivt med opplæring og korrigering av beboere. Virksomheten har utarbeidet en bolighåndbok som forklarer beboerne hva som er påkrevd av de og hvordan dette utføres. Bolighåndboken er oversatt til de mest vanlige språkene som beboere snakker. Bolighåndboken blir utlevert til beboerne når leiekontrakten blir underskrevet. 2020 har vært ett annerledes år grunnet Korona-pandemien. For vedlikeholdsteamet har det vært noen utfordringer med å komme inn til beboere, og virksomheten har kuttet ned på befaringer der en har kunnet avklare problemet/løsningen med beboerne og personalet. Teamet har imidlertid hatt tilnærmet samme mengde oppdrag i perioden som tidligere år. Startlån hadde i utgangspunktet en ramme på 229 mill. kr. På høsten så virksomheten at denne rammen ikke holdt, og måtte øke den med 40 mill. kr. Totalt i 2020 er det utbetalt ca. 250 mill. kr i startlån. Startlån er benyttet til kjøp av bolig, utbedring av bolig, tilpasning av bolig, og refinansiering for å kunne beholde bolig. Virksomheten har i 2020 også hatt en gjennomgang av retningslinjer og oppdatert dem for å være mer i tråd med husbankens retningslinjer for startlån. I tillegg til startlån er det utbetalt nesten 5 mill. i tilskudd. Tilskudd utbetales enten som tilskudd til etablering, eller som tilskudd til tilpasning. Totalt har virksomheten med startlån og tilskudd hjulpet 132 husstander til å kjøpe, tilpasse eller beholde bolig. 11 av disse bodde i kommunal bolig, og har ved hjelp av startlån fått kjøpt egen bolig. Startlån bidrar i så måte til sirkulasjon i kommunale boliger. Pr.31.12.2020 hadde boligkontoret 25 innleide boliger fra private. Behovet for privat innleide boliger til flyktninger har avtatt de siste årene, med færre inngåtte leiekontrakter år for år til 0 i 2020. Flere leiekontrakter har blitt sagt opp, og andre har ikke blitt fornyet etter utløp av kontrakten. Dette skyldes nedgang i antallet ankomne flyktninger til kommunen. Enkelte flytninger har blitt formidlet til private utleiekontrakter, ved avslutning av kommunens kontraktsperiode, eller ved henvendelser til eller fra private utleiere. Enkelte har også fått innvilget Startlån etter søknad. Det er noen ganger en utfordring å finne rimelige nok boliger for salg i dagens boligmarked, slik at Startlånet kan utløses og benyttes. Ved avslutning av private innleiekontrakter ser en at kostnadene til utbedring av boligene ved tilbakelevering til huseier blir høye. Dette har særlig gitt utslag i 2020. I 2020 anskaffet kontoret to nye boliger. Virksomheten har også deltatt i prosjektet med å anskaffe 5 nye småhus, som er planlagt oppført i 2021. Kostra tabell - nøkkeltall Boliger Les mer om mål og resultater
Nøkkeltall Enhet Bodø Kostragruppe 11 Kostragruppe 13 Landet uten Oslo
2019 2020 2020 2019 2020
Totalt antall kommunalt disponerte boliger antall 946 1031 11398 39706 94717
Kommunalt disponerte boliger per 1000 innbyggere antall 18 20 21 18 20
Andel kommunale boliger som er tilgjengelige for rullestolbrukere prosent 43 39 54 53 54
Andel nye søkere som har fått avslag på kommunal bolig prosent 46 55 29 28 26
Husstander i midlertidige botilbud i mindre enn 3 måneder antall 59 55 401 1462 2605