Tekniske tjenester
Teknisk avdeling har tilbakelagt første driftsår med ny organisering. Det har vært utfordrende å sluttføre dette arbeidet i 2020 på grunn av Covid-19.
Avdelingen har gått fra 6 til 4 kontorer.
I dag består avdelingen av:
- Bygg og Miljø
- Byutvikling
- Byteknikk
- Vann og Avløp
Bakgrunnen for OU-prosessen har vært et ønske om bedre samhandling med effektive arbeidsprosesser. Det har vært et mål å styrke ledelse, fagmiljø, tjenester og servicenivå. Avdelingen er på god vei for å nå disse målsetningene. Hvis man bedømmer etter antall årsverk sett opp mot økt arbeidsmengde og kompleksitet er det tydelig at avdelingen allerede nå henter ut effektiviseringsgevinster.
Avdelingen vil kontinuerlig jobbe med effektivisering av arbeidsprosesser ved hjelp av samhandling og automatisering.
Økonomi
Avdelingens regnskap for 2020 viser 6,7 mill. i mindreforbruk for selvkostområdet VA og 6,8 mill i merforbruk for driftsorganisasjonen – netto et merforbruk på 100.000 i 2020. En hard vinter i 2020 er den store driveren for merforbruket på driftsorganisasjonen. Her har en aldrende maskinpark, med medfølgende reparasjoner, en innvirkende faktor. Avslutningsvis i 2020 er det bestemt å fordele 80 mill kr. i ikke-effektuerte krav i 2020 ut på tjenesteområdene. Dette påvirker avdelingens resultat negativt med ca. 2,9 mill og er inkludert i tidligere nevnte tall.
VA området har et mindreforbruk/overskudd i 2020. Dette var planlagt og går til å «betale» for framførbare underskudd fra tidligere år som er forskuttert av kommunen.
Covid-19-situasjonen har medført betydelig inntektsfall for området vei og trafikk, herunder spesielt parkering. Dette er i sin helhet blitt kompensert i 2020 som gjør at de påvirkede områdene kommer ut omtrent iht. budsjett.
Personal
Ved utgangen av 2020 hadde avdelingen 210 faste årsverk og er en avdeling med komplekse og sammensatte oppgaver. Av avdelingens årsverk er 127 knyttet til selvkost eller annet som ikke påvirker øvrig drift. Ved ansettelsesstopp ligger derfor mulighetsrommet for økonomisk effekt innenfor de resterende 83 årsverk. Dette er et ansattvolum som kan sammenlignes med 2015. Med den veksten som har vært, og den økte andel arbeidsoppgaver, viser avdelingen således at det er gjennomført effektivisering av driften. I en kommune i vekst og kontinuerlig utvikling oppstår det fort utfordrende personalsituasjoner på enkelte områder da det er behov for nøkkelkompetanse, bla. innenfor plan, juss, kommunikasjon og digital utvikling. Dette gjelder også sårbarhetsutfordringer ift. sykdom og ferieavvikling. I 2020 hadde avdelingen et sykefravær på 6,4% som er oppgang fra 4,97% i 2019. Dette er fremdeles innenfor kommunens mål på 7,5%.
Mål og resultater
Kompleksiteten og volumenet av tjenester som leveres av Teknisk avdeling reflekteres også gjennom statistikken av antall henvendelser til Bodø Kommune; omtrent halvparten er relatert tekniske tjenester. Avdelingen prosjekterer og gjennomfører flere prosjekter innenfor vei, vann og avløp som bidrar til framtidsrettet byutvikling med fokus på miljø og trafikksikkerhet - Herunder også Bypakke Bodø hvor hovedfokus er kollektivtransport, gang/sykkel, og trafikksikkerhet. Avdelingen deltar også bla. i prosjektene Ny by-ny flyplass, FME ZEN, digitalisering og 3D-planer, utarbeidelse av boligprogram, Smartere transport Bodø, nettverk for byvekstavtaler, Byen og havna, samt Bylab Bodø.
Bygg og miljø Bygg og miljø jobber med myndighetsoppgaver gjennom saksbehandling innen byggesak, forurensning, oppmåling, matrikulering, trafikksikkerhet, forvaltning av kommunal veier og gategrunn, samt eiendomsskatt. En viktig målsetning for kontoret er digitalisering og effektivisering av saksbehandling. Til tross for et år preget av covid-19 og hjemmekontor har fokus vært på intern flyt i kommunen. Det har blant annet blitt etablert en team-basert saksbehandling av byggesaker hvor det er behov for interne høringer, i stedet for at disse skal sendes på høring med fire ukers frist. Denne avholdes en gang i uken, og omtrent halvparten av sakene som behandles løses umiddelbart, slik at saksgangen kan gå videre. I løpet av året har også alle byggesaksbehandlerne fått opplæring og tatt i bruk eByggesak for nye byggesaker. Videre er det satt i gang et arbeid med å innføre et nytt område innen selvkost som inkluderer en ny lokal forskrift, innen spredt avløp, forurenset grunn samt fett og oljeholdig avløpsvann. Videre er det jobbet frem nye politivedtekter for Bodø kommune, som trer i kraft når de er stadfestet av politidirektoratet, samt nye retningslinjer for gravearbeider på det kommunale vegnettet i Bodø kommune. Det kan også nevnes at seksjon for oppmåling har vært en viktig bidragsyter i et samarbeidsprosjekt mellom Bodø kommune og Høgskolen på Vestlandet og Kartverket om å forbedre matrikkelkartet på Værøy og Røst. Det ble holdt feltkurs for 40 studenter på Røst høsten 2020, og landmålere og matrikkelfører fra Bodø bidro i arbeidet med forberedelser, bistand i felt, matrikkelføring og ferdigstilling. Prosjektet fortsetter i 2021. Som følge av stillingsstopp har kontoret hatt en lavere bemanning enn normalt. Dette har ført til en del restanser innen saksbehandlingen, da særlig innen forurensning og vei og trafikk-forvaltning. Byutvikling Digitale karttjenester er blant de mest etterspurte både blant virksomheter og private brukere. Vi ser en økt etterspørsel av geografisk informasjon. Kontoret leverer kommunens karttjenester og analyser for samfunnet basert på digital informasjon. Kontoret har ansvar for at kommunens kartgrunnlag til enhver tid er oppdatert. Dette er et verktøy som brukes av svært mange i saksbehandling. statistikk fra kommunens nettside viser at karttjenestene er blant de mest etterspurte både blant virksomheter og private brukere. Digitale tjenester og løsninger har sterkt fokus, herunder digitale analyseverktøy og moderne og oppdaterte kartløsninger. Prosjektet «SamÅpne» startet i 2019 for å samle og gjenbruke digitale data. Dette vil bidra til bedre analytisk grunnlag for videre utvikling av kommunale tjenester og vekst i næringslivet. Prosjektet SamÅpne har gjennomført samlinger med næringslivet, men har hatt redusert framdrift pga. restriksjonene med korona. Det er stor interesse for prosjektet, og det videreføres gjennom samarbeid med Trondheim kommune og Sintef i tillegg til flere «følgekommuner». Videre har det vært arbeidet med å bringe frem nye digitale tjenester innen bærekraftig mobilitet for å løse flere av både innbyggernes og kommunens behov for mobilitet. Det er vedtatt 22 reguleringsplaner i 2020. Dette er et rekordhøyt tall, der antallet i eksempelvis 2019 var 13. Bodøsamfunnet har ikke tatt noen pause i utviklingen av byen og kommunen. Den høye aktiviteten krever mye av Byutvikling, både i form av kompetanse og kapasitet. Den kommunale delen av Bypakke Bodø har prosjektert og bygd fortau, gang/sykkelveier, bussholdeplasser og trafikksikkerhetsprosjekter for kr 40 mill. i 2020. Byutvikling har også ansvaret for planprosess og utarbeiding av kommunedelplan for ny bydel. Det er gjennomført mulighetsstudier for utforming av ny bydel gjennom 3 bredt sammensatte planmiljøer. De planlagte workshops og presentasjoner er i 2020 gjennomført digitalt for å hensynta Covid-19-situasjonen. Alle 3 leveransene er av høy kvalitet og legges til grunn for planarbeidet for ny bydel. Det er gjennomført en konseptvalgutredning Ny by Bodø – transportsystemer i samarbeid med Statens vegvesen. Arbeidet med en plan for overvannshåndtering startet i 2020 og skal vedtas i 2022. Arbeidet med rullering av Kommuneplanens arealdel startet i 2020. Fokuset i denne rulleringen er kompakt byutvikling og klargjøring av Bodø for utvikling av kommunedelplan for ny bydel. Kommunedelplanen for ny bydel er under utarbeiding og høringsforslaget legges på høring sent i 2021. Byteknikk Seksjonens hensikt er å vedlikeholde og forebygge alvorlige hendelser på kommunale bruer, over- og underganger (80 stk), veier (320 km asfaltert, 80 km grus), fortau (80 km), gang- og sykkelveier (30 km) og 70 kommunale idrettsanlegg (fotball, tennis, friidrett, rulleski, ski, skiskyting, snowboard, alpint, skate, kunstis). I tillegg vinterdrifter avdelingen områder for andre avdelinger (skoler, barnehager, helseinstitusjoner, VA, Boligkontoret og Boligstiftelsen). Lang og krevende vinterdrift frem til medio mai 2020, hvor dag/natt operasjon under oversvømmelser, forebygging og sikring mot flom, bergrensking og fjellsikring er noen av aktivitetenes som har preget økonomien til kontoret. En aldrende maskinpark medfører også ekstraordinære kostnader av økende karakter og gir uforutsigbart drift. Videre er, med unntak av sandfangtømming, arbeidsmålene i 2020 for veidriften oppnådd. Avdelingen leverer også tjenester som brøyting, strøing og feiing til 100 kommunale lokasjoner og drifter anlegg organisert under OK-avdelingen (eks. skiløyper, anlegg på Bestemorenga, ol.). Ansatte tilknyttet idrettsanlegg er pt. lav og produksjonen er derfor avhengig av ekstern innleie. Skal produksjon opprettholdes må den fortsatt baseres på ekstern innleie. Parkarealer, nærmiljøanlegg og lekeplasser i Bodø får en stadig større betydning som møteplass når byen vokser. Teknisk avdeling utvikler og drifter tilgjengelige, gode og attraktive uterom der folk kan møtes, og som inviterer til uorganisert aktivitet. Utvikling og drift av kommunale anlegg er framtidsrettet med utgangspunkt i nasjonale føringer som tydeliggjør viktigheten av tilrettelegging av nærmiljøanlegg som tiltrekker seg en større andel av befolkningen, uavhengig av alder, kjønn, etnisitet eller funksjonsevne. Parkdriften har i 2020 gjennomført drift av samtlige kommunale parker. I tillegg er parkene i Rønvikgata, Kvartal 99 og Solparken/Rådhusparken i 2020 ferdig renovert og overtatt. Det er videre produsert 22.000 sommerblomster, hvorav 14.000 ble plantet i kommunale anlegg og stelt av egen seksjon. De resterende 8.000 plantene er solgt til eksterne aktører, slik som kirken og anleggsgartnermester Svein Erik Johansen AS. Det er positive tilbakemeldinger fra publikum på dagens blomsterhold i sentrum. 82 kommunale lekeplasser ble kontrollert av våre lekeplasskontrollører, og små og store tiltak er utført i etterkant av dette. Vann og avløp Gjennom vannleveranser er TA ved vann og avløp å anse som en stor næringsmiddelleverandør til kommunens innbyggere. I tillegg er vi en viktig miljøleverandør som transporterer og renser avløpsvannet fra byområdene før dypvannsutslipp i sjøen. Dette krever høy beredskap og kompetanse innenfor fagmiljøet vann og avløp (VA) som er et sterkt konkurranseutsatt fagfelt på arbeidsmarkedet. Året 2020 var det første året med eget vann og avløpskontor på Teknisk avdeling. Pågående Covid-19 situasjon har forsterket bevisstheten om viktigheten av å opprettholde gode vann- og avløpstjenester som er en samfunnskritisk tjeneste. Det har vært fokus på å følge alle smittevernråd samt planlegge for kontinuitet ved eventuelle smitteutbrudd i virksomheten, spesielt for driftspersonell. Avdelingen har i 2020 også klart å opprettholde høy aktivitet med å bygge ut nye vann og avløpsanlegg samt skifte ut og fornye ledningsnettet. Innenfor vannforsyningen er det investert for ca. kr 43 mill. og for avløp er det investert for ca. kr 77 mill. Nytt avløpsrenseanlegg er ferdig bygd i Stokkvika og avløpsvann fra hunstadområdet samles opp og pumpes til det nye renseanlegget. Hunstadområdet er det siste området som har hatt urenset avløpsutslipp til Saltenfjorden. Det er igangsatt arbeid med risikovurdering av ytre miljø og til nå er sone Kvalvikodden utført. Dette som ledd i å få på plass et internkontrollsystem på avløpssiden og ivareta pålegg fra statsforvalteren som tilsynsmyndighetLes mer om mål og resultater