Helse- og omsorgsavdelingen
Helse- og omsorgsavdelingen (HO) tilbyr et mangfold av tjenester som leveres hele døgnet, og som i hovedsak er hjemlet i lover og forskrifter. Tjenestene er i hovedsak vedtaksbetinget og tildeles ut fra en individuell vurdering med mål om å nå tidligere funksjon, eller så nært ønsket funksjonsnivå som mulig. Avdelingen består av tjenesteområder innenfor Institusjoner, Hjemmetjenesten, Miljøtjenesten, Tildeling, Helse, NAV og Boligtjenester.
Helse- og omsorgsavdelingen er den nest største avdelingen i Bodø kommune. Tjenesteområdet skal sikre en bærekraftig helse- og omsorgstjeneste av god kvalitet slik at innbyggerne får best mulig levekår, og at de sosiale helseforskjellene i befolkningen reduseres.
Helse- og omsorgsavdelingen står i samsvar med den demografiske utviklingen i Bodø ovenfor en meget stor og krevende vekst i behovet for tjenester fremover. Bodø kommune opplever at flere pasienter overføres fra spesialisthelsetjenesten, samtidig som disse pasientene har mer krevende og sammensatte diagnoser. Som følge av endret prioritering i sykehusene, med bl.a. mer poliklinisk behandling og kortere liggetid har kommunen fått flere oppgaver knyttet til oppfølging og viderebehandling. Dette utfordrer kommunens økonomiske rammer. For så sikre effektiv ressursbruk vil avdelingen fremover være avhengig av å lene seg på dokumentert kunnskap om effekter av ulike tiltak.
Covid 19
For å overholde krav til smittevern ble avdelingen i løpet av året nødt til å redusere tjenestenivået for mange av avdelingens brukere og pasienter. Avdelingen har brukt flere personalressurser overfor enkeltpasienter, og har økt bruken av ressurser i institusjonene for å sikre overholdelse av regelverket. Særlig våren 2020 hadde avdelingen mange ansatte i karantene. Høyt sykefravær har medført behov for å ta inn vikarer for å dekke opp kritiske situasjoner. Mange medarbeidere har hatt store arbeidstidsbelastninger over lang tid.
Det er registrert økt symptomtrykk blant avdelingens brukere som har psykiske problemer. Avdelingen har videre registrert en økende ensomhet blant hjemmeboende eldre med kognitive utfordringer. Dette har gitt økt belastning for pårørende. Flere eldre har fått svekket sine kognitive tilstander. Det registreres en vesentlig høyere søknadsmasse til dagtilbud for eldre, og et stort press på langtidsplasser sykehjem. I sykehjem har mange beboere en økt opplevelse av ensomhet. HO var tidlig ute og innførte krav til karantenetid for alle utenlandske vikarer. Det har i flere tilfeller medført at avdelingen har unngått smitte inn i sykehjem.
Da landet ble «stengt ned» 12. mars 2020 måtte tjenestene håndtere saker som hverken ledere eller medarbeidere hadde erfaringer med fra tidligere. Hverdagen ble snudd på hodet for alle i avdelingen. Læringskurven var bratt, og blant de mange oppgaver som måtte håndteres var; kontinuitetsplan, opprettelse av nye prosedyrer, beredskapsplan, omplassering av ansatte, tilganger på hjemmekontor, utvide antall kontorplasser, anskaffelse av smittevernutstyr, besøkskontroll/besøksregulering, tilpasse tjenestene til å møte brukere og samarbeidspartnere gjennom å ta i bruk elektroniske verktøy, og oppfølging av engstelige brukere mm.
Personalgruppene i avdelingen var «på» fra første stund og tok situasjonen veldig på alvor. Nye beskjeder og prosedyrer er fulgt opp og igangsatt fortløpende. God informasjonsflyt ble svært viktig, og ulike lederteam har jobbet tett sammen for å sikre at personalgruppene ble fulgt opp med spørsmål og utfordringer underveis. På tross av all usikkerheten og uroen i samfunnet har avdelingen opplevd en sterk lojalitet og samhold i personalgruppene. Ansatte har gjort det «lille ekstra», og vikarer har stilt opp på kort varsel ved behov. Medarbeiderne har vært ekstra kreative og løsningsorienterte, og har hatt stort fokus på ivaretakelse av avdelingens brukere fra første dag!
Til tross for en rekke krevende forhold vurderes det samlet sett slik at helse- og omsorgsavdelingen har levert gode tjenester til Bodø kommunes befolkning i 2020.
Personal
Helse- og omsorgsavdelingen var i 2020 budsjettert med 1 373 årsverk med ca 1650 medarbeidere. Avdelingen er budsjettert med 1397 årsverk fra 2021.
Det registreres en krevende kamp om arbeidskraften. Det er et sterkt behov for å stabilisere og øke den sykepleiefaglige kompetansen. Sykepleierkompetansen er den mest krevende yrkesgruppen å rekruttere fremover for Bodø kommune. Det samme gjelder helsefagarbeidere og leger. Det viktigste avdelingen kan gjøre for å lykkes med å rekruttere disse kompetansegruppene er å tilby attraktive fagmiljøer og gode arbeidsvilkår. Parallelt med dette må man se på muligheten for å vri arbeidsoppgaver til andre yrkesgrupper, som er lettere å rekruttere.
Bodø kommune har opprettet et heltidskulturprosjekt hvor representanter for tillitsvalgte, ansatte og ledere i avdelingen deltar. Prosjektet har sett på alternative tilnærminger som sikrer forsvarlige kvalitet for brukere og pasienter, og det ble opprettet et Bemanningskontor i februar, som et tiltak for å kunne oppnå en heltidskultur.
Bemanningskontoret skal tilby 100 % stillinger til fast ansatte som har hatt uønsket deltid. Dette gjelder primært helsefagarbeidere, sykepleiere og vernepleiere. Unntaket er ansatte på natt og små helg/rekruterings stillinger. Bemanningskontoret skal også forsøke å redusere bruken av sykepleiere fra eksterne byrå, gjennom å ansette egne sykepleiere.
I 2020 ble 42 stillinger finansiert opp til fulle stillinger. Dette ble gitt til 40 helsefagarbeidere og 2 vernepleiere. Dette ble gitt som en økning av grunnbemanningen til de aktuelle virksomhetene. Det var 35 ansatte fra institusjonsområdet, 6 ansatte fra hjemmetjenesteområdet og 1 ansatt fra Miljøtjenesten. For avdelingen har dette vært et givende arbeid, og det er stor glede og tilfredshet fra disse ansatte og fra deres ledere.
Avdelingen har hatt stort fokus på 10- faktor i 2020. 10-faktor et anerkjent digitalt utviklingsverktøy som brukes av både kommunale og private virksomheter. Medarbeiderundersøkelsen er i tråd med KS´ arbeidsgiverpolitiske satsing «Skodd for framtida», og er et sentralt verktøy for utvikling i KS´ «Guide til god ledelse». De ti faktorene er viktige innsatsfaktorer for å oppnå organisasjonens mål og kvalitet på tjenestene.
Rundt om i avdelingen er det arbeidet tett sammen med respektive arbeidsmiljøgrupper for utarbeidelse av tiltak knyttet til de definerte målområdene. Dette har vært en svært nyttig og lærerik prosess for de involverte. Alle har gått inn i prosessen med et stort engasjement.
Bodø kommune har som overordnet målsetning at sykefraværet ikke skal overstige 7,5 %. Sykefrafraværet i avdelingen økte fra 10,2% i 2019 til 10.7% i 2020. Avdelingen bruker mye tid og ressurser på å få sykefraværet ned. Det er fokus på tett oppfølging av sykemeldte. Lederne gjennomgår opplæring og veiledning for håndtere oppgaven.
Økonomi
Årets resultat for helse- og omsorgsavdelingen viser et totalt merforbruk på 28,6 mill. kr.
Helse og omsorgsavdelingen startet året 2020 med en samlet økonomisk utfordring på ca 84 mill, hvor 54 mill var merforbruk fra 2019 og 30 mill var tidligere og nye vedtatte innsparingskrav. Avdelingen har gjennom 2020 hatt stort fokus på stram økonomistyring og gjennomføring av politisk vedtatte innsparingskrav. De fleste områder i helse og omsorg klarte å forbedre resultatet fra 2019, og gjennomførte sine innsparingskrav. I 2020 leverer Helse og omsorgsavdelingen et samlet mindreforbruk på 9,8 mill. kr i driften. Merforbruket på 28,6 mill. kr er knyttet til det sentrale innsparingskravet på 80 mill i stillingsreduksjoner, hvor helse- og omsorgsavdelingen fikk sin andel på 38,4 mill. kr. Dette innsparingskravet ligger sentralt hos kommunaldirektøren og er ikke blitt effektuert i løpet av 2020. Utfordringer knyttet til rekrutterings- og kompetanseutfordringer er likevel en kontinuerlig problemstilling i tjenesten, og gir merutgifter til kjøp av private vikarer og overtid. Det ble brukt omtrent 19,3 mill.kr til kjøp av vikartjenester i 2020. Dette er likevel en nedgang på 10,7 mill. kr fra 2019.
Tabellen nedenfor viser hvordan resultatet fordeler seg på de ulike områdene innen helse- og omsorgsavdelingen.
Tjenestetabell - økonomi 2020
Område | Regnskap 2020 | Budsjett 2020 | Resultat 2020 |
---|---|---|---|
HO ØVRIG | 36 224 459 | 12 017 210 | -24 207 250 |
INSTITUSJONER | 351 228 359 | 343 410 078 | -7 818 281 |
HJEMMETJENESTEN | 266 790 016 | 273 495 210 | 6 705 186 |
MILJØTJENESTEN | 260 658 177 | 255 519 618 | -5 138 561 |
TILDELING | 125 166 858 | 128 516 421 | 3 349 563 |
HELSE | 101 393 995 | 96 882 327 | -4 511 667 |
NAV | 87 115 435 | 90 840 224 | 3 724 788 |
BOLIGTJENESTEN | 6 990 672 | 6 275 242 | -715 430 |
Sum | 1 235 567 971 | 1 206 956 330 | -28 611 652 |
Mål og resultater
Helse- og omsorgsavdelingen har i tråd med nasjonale og kommunale føringer kommet langt i utviklingen av helse - og omsorgstjenestene. For aktivitet vises det til fremstillingen under de ulike tjenesteområdene i årsmeldingen. Det har vært satset mye på å utvikle tjenester med forebygging og tidlig innsats. Det arbeides ut fra en helhetlig tilnærming, som skal bidra til egenmestring, økt livskvalitet og ivaretakelse av den enkelte bruker.
Prosjektet Smart Helse 2035 er den overordnede organiseringen av dette utviklingsarbeidet i avdelingen. Formålet er å utvikle og vri tjenestenivå og innhold i samsvar med behov og tilgjengelige ressurser. Det arbeides nå med å utarbeide en helhetlig plan for soner, smarte bygg og smarte bydeler som skal understøtte bærekraftig drift.
Etablering av et Helsehus har vært under planlegging over lengre tid i samarbeid med Nordlandssykehuset (NLSH), NORD Universitet og Nordland Fylkeskommune. Beslutning om lokasjon og byggestart kommer i 2021. Etablering av et Helsehus vil legge til rette for felles satsing på nye økonomiske bærekraftige helseløsninger, og bli en arena som forener både spesialisthelsetjeneste, primærhelsetjeneste, utdanning, forskning og næringsliv. Bruk av velferdsteknologiske løsninger i helse- og omsorgsavdelingen har hatt stort fokus gjennom flere år. Antall tjenestemottakere med velferdsteknologi er jevnt økende og teknologi implementeres i stadig flere virksomheter. Status er at teknologi er tatt i bruk i alle virksomheter innenfor hjemmetjenesteområdet, på de fleste institusjoner, og i deler av miljøtjenesteområdet. Kompetansen tilknyttet teknologi blant ansatte og saksbehandlere er økende. Det er laget informasjonsmateriell, elæringskurs om enkeltteknologier, og et kurs om velferdsteknologisatsningen i Bodø kommune. I 2020 ble det gjennom Nasjonalt velferdsteknologiprogram og leveringskrav utarbeidet en overordnet gevinstplan for ehelsesatsningen i Bodø kommune, samt en helhetlig tjenestemodell. På grunn av pandemien har ikke disse to delene blitt implementert i drift som planlagt. Denne modellen kan bli et veldig godt verktøy i hele Helse- -og omsorgsavdelingen når den er implementert. Avdelingen satser stort på e-Helse. Prosjekt Virtuell Helse ser på muligheten for å håndtere flere korttidspasienter hjemme fremfor på institusjon. Samskaping er ett av satsningsområdene i kommuneplanens samfunnsdel, og førende for avdelingen. Økt frivillig innsats er et nasjonalt og lokalt satsingsområde, både med tanke på folkehelsesatsing og for å kunne gi helhetlig og verdig omsorg til tjenestemottakere. Avdelingen arbeider for å tilrettelegge for økt samarbeid med frivilligheten. Nyby app er en digital plattform/ møteplass som nå tas i bruk for å koble behov og ressurser(frivillige). Avdelingen er nå i gang med et pilotprosjekt hvor Nyby app testes ut i Hjemmetjenesten Sentrum. Gevinstpotensialet er stort, og Nyby app kan på sikt brukes i alle tjenesteområder. Avdelingen ønsker å arbeide videre med kvalitet og utvikling gjennom å sikre at tjenestene er gode og forsvarlige, at pasient og brukersikkerhet er ivaretatt, og at det er god samhandling med og rundt pasient/bruker og pårørende. Overordnet kvalitetsarbeid er styrket gjennom etablering av eget Kvalitet- og utviklingskontor i 2020. Det vises til eget avsnitt. Økonomistyring og bærekraftig tjenesteproduksjon er avgjørende for bærekraftige helse- og omsorgstjenester i fremtiden. Det er et sentralt satsningsområde å sikre at avdelingen kan levere forsvarlige tjenester innenfor de økonomiske rammene. Kostra tabell - nøkkeltall Helse- og omsorgstjenester Les mer om mål og resultater
Nøkkeltall Enhet Bodø Kostragruppe 11 Kostragruppe 13 Landet uten Oslo
2019 2020 2020 2019 2020
Utgifter kommunale helse- og omsorgstjenester per innbygger kr 27269 28159 28273 26481 29067
Årsverk helse og omsorg per 10 000 innbygger årsverk 288,1 292,7 313,1 293,7 315,3
Netto driftsutgifter til omsorgstjenester i prosent av kommunens samlede netto driftsutgifter prosent 32,1 31,2 34 31,9 32
Andel brukerrettede årsverk i omsorgstjenesten m/ helseutdanning prosent 81,2 80,7 78,6 77,4 78
Årsverk per bruker av omsorgstjenester årsverk 0,64 0,64 0,6 0,59 0,58
Andel innbyggere 80 år og over som bruker hjemmetjenester prosent 23 22,2 26,6 28,1 29
Andel brukere av hjemmetjenester 0-66 år prosent 55 55,3 51,1 50,1 48,5
Andel innbyggere 80 år og over som er beboere på sykehjem prosent 12,1 11,5 10,4 11,1 11,2
Andel brukertilpassede enerom m/ eget bad/wc prosent 100 100 85,1 90,3 91,6
Utgifter per oppholdsdøgn i institusjon kr 3911 4241 4123 3889 4019
Andel private institusjonsplasser prosent 0 0 4,2 3,5 5,3
Legetimer per uke per beboer i sykehjem timer 0,64 0,65 0,69 0,63 0,6
Andel innbyggere 67-79 år med dagaktivitetstilbud prosent 0 0,09 0,42 0,6 0,64
Netto driftsutgifter til kommunehelsetjenesten i prosent av kommunens samlede netto driftsutgifter prosent 6,3 6,1 5,1 4,6 5,5
Avtalte legeårsverk per 10 000 innbyggere årsverk 10,6 11,1 11,7 10,9 11,8
Avtalte fysioterapeutårsverk per 10 000 innbyggere årsverk 12,1 12 9 9,2 9,6
Avtalte årsverk i helsestasjons- og skolehelsetjenesten per 10 000 innbyggere 0-20 år årsverk 57 54,3 41,4 40,2 45,7
Andel hjemmebesøk av helsesykepleier til nyfødte prosent 83,2 66,7 90,6 93 77