NAV Bodø yter sosiale tjenester til kommunens innbyggere, herunder: økonomisk sosialhjelp, hjelp til midlertidig/privat/kommunal bolig, økonomisk råd og veiledning, familieoppfølging og kvalifiseringsprogram.  

Personal

NAV Bodø hadde en stabil driftssituasjon gjennom hele året. På tross av relativt stor belastning på personalet (blant annet på grunn av Korona-krisen), så hadde virksomheten et gjennomsnittlig sykefravær på 5,2 %.  

Økonomi

Samlet for NAV Bodø hadde kontoret et mindreforbruk på 3,7 mill. kr. Dette er 3,7 mill.kr bedre enn forventet prognose ved T2/2020, hvor NAV forventet balanse ved årets slutt. Hovedposten i budsjettet til NAV er økonomisk sosialhjelp, mens øvrige poster er Kvalifiseringsprogrammet for langtids sosialhjelpsbrukere, samt et eget lønns- og driftsbudsjett. Resultatet for 2020 skyldes i all hovedsak et mindreforbruk på økonomisk sosialhjelp og Kvalifiseringsprogrammet. Videre er det også mindreforbruk på lønn, som forklares ved at noen stillinger har blitt holdt vakant. Resultatet tilskrives tett og god oppfølging fra kontoret, samt løsningsorienterte medarbeidere som har fokus på mestring og veien ut i arbeid for brukerne. 

Mål og resultater

NAV Bodøs overordnede mål for virksomheten er alltid å bistå brukere på veien til å få til egenmestring og arbeidsdeltakelse. Det er gledelig å registrere at overgangen til arbeid og aktivitet gjennom året var høy; at flest mulig blir formidlet til arbeid eller utdanning.  

Antallet sosialhjelpsmottakere har vært relativt stabilt i 2020 på tross av en voldsom økning i arbeidsledigheten.