Miljøtjenesten
Miljøtjenesten gir tjenester til de som har medfødte og tidlig ervervede funksjonsnedsettelser, og som er i behov av langvarige og koordinerte tjenester. Tjenestene som ytes er i all hovedsak lovpålagte. Tjenesten fordeler seg på 15 lokasjoner bestående av små og store boenheter, hjemmetjenester, to dagtilbud, og to avlastningsboliger. I tillegg koordinerer tjenesten støttekontaktvedtak, BPA vedtak for miljøtjenesten, og vedtak om privatavlastning. Det er for tiden 24 aktive vedtak på BPA, 389 vedtak på støttekontakt, og 94 vedtak på privatavlastning.
Personal
I 2020 var det 271 årsverk fordelt på 460 medarbeidere i tjenesten. I tillegg kommer medarbeidere (oppdragstakerne) til vedtakene på privatavlastning. Ledergruppen består av områdeleder, 2 virksomhetsledere og 9 avdelingsledere. Sykefraværet i 2020 var på 11,6 %, som er en økning fra 10,9 % i 2019. Virksomheten har kontinuerlig fokus på effektivitet og ressursutnyttelse. Dette innebærer å utnytte stordriftsfordelene, og et stadig nærmere samarbeid mellom avdelingene enn tidligere. For Miljøtjenesten innebærer dette blant annet deling av personell og kompetanse på tvers.
En viktig del av arbeidet i tjenesten er å etablere like holdninger, forståelse og kulturer, slik at kvaliteten på tjenestene er gjennomgående gode. Gjennom felles lederteam får alle lederne en felles forståelse av helheten, og hva som skal til for å oppnå miljøtjenestens målsetninger. Miljøtjenesten er ett område i vekst. Det etableres stadig nye vedtak om barnebolig. En del av brukerne er i ferd med å bli voksne og skal etablere seg i nye botilbud, som skal serves av personell fra Miljøtjenesten.
Området har en felles kompetanseutviklingsplan og er opptatt av en helhetlig kompetanseutvikling. Etter etablering av Miljøtjenesten i 2015 har tjenesteområdet gjennomført felles fagdager på tvers av området. Det siste året har det med bakgrunn i Covid 19 ikke vært avviklet felles fagdager. Noen eLæringskurs har vært gjennomført. Ellers mottar medarbeiderne veiledning fra spesialisthelsetjenesten i konkrete saker.
Økonomi
Miljøtjenesten har et merforbruk på 5,1 mill. kr ved årets slutt. Forventet prognose i T2/2020 var 6,5 mill.kr, som betyr at resultatet er 1,4 mill.kr bedre enn forventet. Merforbruket skyldes i stor grad en ny bruker i barnebolig som ikke var finansiert i 2020.
Mål og resultater
Situasjon rundt Covid 19 har i stor grad påvirket tjenestene i hele tjenesteområdet. 12 mars ble avlastningstilbudene og dagsentrene stengt. I løpet av våren ble de gradvis åpnet på nytt, men på grunn av at man må ta særlige hensyn til smittevern er det fremdeles slik at flere av sentrenes brukere ikke har fått gjenopptatt sine tilbud i Symra og Notveien dagsenter. Det har underveis vært gjort grundige kartlegginger og prioriteringer for å sikre at man fanget opp spesielt sårbare brukere, med sikte på å gi tilbud så langt det har vært mulig. Det har i prosessen vært ett godt samarbeid opp mot Barne- og familieenheten for å se sammen på de barn som ble rammet av nedstengte tilbud. I samarbeid klarte man å gi tilbud til de som trengte det mest gjennom perioden med nedstenging.
Brukere av bemannede botilbud har også vært rammet gjennom at mange aktivitetstilbud, også utenom dagtilbudene, har vær stengt eller begrenset. Sosial kontakt har vært begrenset og mange har ikke kunnet delta i aktiviteter de eller ville ha gjort.
Pandemien har ført til at fraværet i virksomheten har vært stort. Dette har påvirket tjenesten med endringer og ustabilitet for brukerne. Likevel har man klart å gi alternative tjenester, og fulgt opp brukere i forhold til de vedtak som de har.
I mars ble det etablert en smittepatrulje for hjemmeboende bruker i HO- avdelingen. Miljøtjenesten har hatt ei gruppe ansatte som har hatt ansvar for brukere i miljøtjenesten. Gruppen består av helsefagarbeidere vernepleier og sykepleiere. Denne ambulerende funksjonen ble etablert med hensyn til å teste brukere, som ikke har kunnet dra på kommunens teststasjon. Videre utstyre og lære opp personalgrupper der man mistenker smitte, eller hvor det oppstår smitte. Patruljen har hatt kurs og opplæring for alle ansatte i miljøtjenesten, og fungerer pr tiden som en kompetansegruppe i miljøtjenesten. Ved inngangen til 2020 ble det fattet vedtak om at Miljøtjenesten skulle styrke det formelle ledernivået. 1 oktober var to nye virksomhetsledere på plass. Tjenesten er imidlertid fortsatt opptatt av å bevare «viet» i tjenesten. Avdelingen ønsker at det fremdeles skal jobbes på tvers, og at man skal sikre at de to nye virksomhetene utvikler seg i samme retning. Dette slik at det ikke oppstår kvalitetsforskjeller med hensyn til nivå av tjenester. Vesentlige mål er effektiv utnyttelse av lederressursen, enhetlig ledelse rundt personalpolitikk, og tjenester til brukere av tjenesten. Avdelingene som består av Tiurveien avlastning, Stadion avlastning, Notveien aktivitetssenter og Symra dagsenter er små og sårbare på fire ulike lokasjoner. Det har derfor siden våren 2017 vært jobbet med å integrere avdelingene inn i hverandre. Dette for større grad av kompetansedeling, og gjøre den enkelte enhet mindre sårbar. Dette er ett arbeid som har lyktes. Avdelingene har jobbet seg mot å få en felles kultur, og samhold seg imellom da planen er å samlokalisere enhetene i ett fremtidig felles bygg. Bygget er under planlegging og er ved utgangen av 2020 i et mulighetsstudie, for å få skissert opp ulike løsninger for ei optimal drift med hensyn til kvalitet og ressurseffektivitet. Notveien og Symra dagsenter har for liten kapasitet og HMS utfordringer. Det er derfor iverksatt ett større renoveringsarbeid i tidligere Vollen sykehjems lokaler, slik at Notveien og Symra dagsenter kan flytte til nye midlertidige lokaler første halvår 2021. I juli fikk Miljøtjenesten overta servicehuset/ aktivitetssenteret på Vågønes gård. Det ble gjennomført åpning av bygget der brukere av hele tjenesten samt politiske representanter og brukerorganisasjoner var invitert inn. Dette er ett viktig tilskudd til tjenestens tilbud om aktivitet, og skal som målet var bidra til muliggjøre aktivitet for alle i Bodø marka. Dagtilbudene har begynt å ta huset i bruk, og det er gjennomført aktiviteter for små grupper gjennom uka. På grunn av hensyn til smittevern har huset ikke blitt tatt i bruk som ønsket enda. Antall brukere er begrenset, og slik vil det være inntil situasjonen rundt Covid 19 er under bedre kontroll. På bakgrunn av bruker og pårørende undersøkelsen ble det fattet beslutning om opprettelse av brukerråd i miljøtjenesten. Det ble lagt frem politisk sak om dette, og fattet vedtak om opprettelse av brukerråd høsten 2020. Brukerrådet består av husmøter, pårørendemøter og ett sentralt brukerråd. Husmøtene skal være lokale møter for brukere på den enkelte lokasjon. Pårørende møtene er for pårørende to ganger i året, og sentralt brukerråd er med utvalgte representanter fra det enkelte husmøte 1 gang pr halvår. På grunn av pandemiens begrensninger er arbeid med å få husmøter for brukere og pårørendemøter igangsatt men noe begrenset. Les mer om mål og resultater