Det nyetablerte Kvalitet og utviklingskontoret har som mål å kvalitetssikre og utvikle tjenestene i helse- og omsorgsavdelingen, med visjon om å være et kunnskapsbasert «fyrtårn». Kontoret har ansvar for implementering og oppfølging av kvalitetsarbeidet i virksomhetene, og har et overordnet faglig ansvar for å sikre lik praksis. 

Pasientsikkerhet i alle ledd skal gi forsvarlig behandling og kontinuerlig forbedring. Kontoret skal bidra til å bygge varige strukturer for pasientsikkerhet, og bidra til at brukere og pårørendeperspektivet er godt ivaretatt. Kontoret skal være en spydspiss i utvikling og innovasjon, prøve ut nye metoder, og bidra til å se på tjenesteutøvelsen på nye måter.

Personal

Det ny opprettede kontoret har 4 årsverk på heltid, kommuneoverlege i 50 %, og en deltidsansatt.

Mål og resultater

Gjennom oppbygging av kontoret har helse- og omsorgsavdelingen fått satt større fokus på kvalitetsutvikling i tjenesten. Kommunedelplanen «Ny virkelighet ny velferd» danner grunnlaget for det kvalitetsarbeidet som gjøres.  Avdelingen har styrket det overordnede kvalitetsarbeid gjennom utvikling av kvalitetsindikatorer, virksomhetsplan og årlig kvalitetsrapportering. Kvalitetskontoret skal bidra til å sikre at den systematiske jobben som ligger i kvalitetsplanen er satt i system og etterlevd i virksomhetene. 

Coronapandemien ble hoved prioritet i 2020. Kvalitetskontoret har vært en sentral bidragsyter i dette arbeidet. Det har vært jobbet frem et stort antall prosedyrer. Kontoret har bidratt til undervisning og oppfølging av smittevern, både internt og eksternt. Dette har til tider vært svært krevende og utfordrende, men har gitt kontoret mye ny kunnskap og satt kontoret i stand til å håndtere nye utbrudd av smitte på en bedre måte.

Kontoret har vært en samarbeidsparter i ulike prosjekter og en ryggrad i andre prosjekter, eksempelvis, ny kreftomsorgsmodell, ProAct, fallforebygging, sykepleier i Nord, Smart Helse mm.

Kontoret har på kort tid utviklet et nært og godt samarbeid med de ulike virksomheter og sikret involvering i utvikling av tjenestene. Videre godt samarbeid med eksterne aktører, som utviklingssenter for sykehjem og hjemmetjeneste (USHT), NLSH, Nord Universitet, Fagskolen o.a

Coaching og undervisning er en av kontorets satsingsområder, både til ledere og til ansatte, En av prioriterte områder er hospitering i virksomhetene for å bli kjent med, se «hvor skoen trykker», og hva kontoret kan bidra med inn. Det har vært gjennomført fagdager av kvalitetskontoret på Sølvsuper helse- og velferdssenter og Stadiontunet sykehjem.

Sykepleiere og helsefagarbeidere har fått en grundig opplæringspakke –til kompetanseutvikling og opprustning av tjenestene (ProAct). Dette bidrar til økt pasientsikkerhet gjennom kunnskap, som bidrar til forebygging, overvåking av pasient, gir en målrettet kommunikasjon, og en viktig handlingsberedskap. Tilbakemeldingen fra ansatte er av høy karakter og oppleves som en styrking, og en bedre «rustet» tjeneste. Dette er et kompetanseløft knyttet til systematiske observasjoner, som har gitt økt kvalitet i tjenestetilbudet, gitt grunnlag for faglige diskusjoner og veiledning. Dette igjen trygger pårørende og pasienter.

Det er avsatt egen resurs i kvalitetskontoret til å jobbe med prosedyreverk og implementering av nye prosedyrer. Dedikert person til oppfølging av fagnettverket i institusjon og fagnettverket i hjemmetjenesten (KAHO).

Handlingsplan for rekruttering er utarbeidet i samarbeid med HR- kontoret. Mye av denne jobben måtte imidlertid legges til side pga. Covid. Det er avsatt en 50 % ressurs fra kvalitetskontoret for å videreføre denne jobben i 2021.

Student og elev fordeling er viktige arbeidsoppgaver for å sikre gode studentforløp i samarbeid med Nord universitet, videregående skole og fagskolen.  Bodø Kommune har en gjennomstrømning på ca 600 studenter i året. Sikring av en så lik praksis som mulig, og utplassering av studentene er en utfordring. Det arbeides nå med et system for å kunne få en bedre planlegging og flyt i dette arbeidet.

Kompetanseplaner innhentes hvert år i februar fra virksomhetene. Kontoret har det overordnede ansvaret for å se på behovet som meldes inn via planene, men også ha det overordnede perspektivet på hva som er Bodø kommunes behov for kompetanse.