Tjenesteområdet består av Hjemmetjenesten Nord, Sentrum og Sørøst, Rehabiliterings-tjenesten, og Oppfølgingstjenesten psykisk helse og rus. 

Hjemmetjenesten ønsker å utnytte stordriftsfordelene, som tilsier tett samarbeid mellom de ulike virksomhetene. Det er stort fokus på fleksibel bruk av personell i den enkelte virksomhet. I 2020 har hovedfokus for virksomhetene innenfor tjenesteområdet vært rekruttering av kompetanse, gode tjenester til hjemmeboende med spesielt fokus på ernæring og mestring.

Modellen for aktivitetsbasert finansiering (ABF) er justert og virksomhetene fikk i 2020 betalt for direkte tid hos brukeren mot tidligere den beregnende vedtakstid.

Vikarbyråbruk er avviklet i sin helhet med unntak av Skjerstad som har utfordring spesilet med å rekruttere sykepleiere. Bruke av overtid er halvert i 2020.

Økonomi

Ved årets slutt har hjemmetjenesteområdet et mindreforbruk på 6,7 mill.kr, og resultatet er 4,2 mill.kr bedre enn forventet i prognosen ved T2/2020. Deler av dette mindreforbruket knyttes opp mot ubrukte midler på fellesområdet og prosjekter som har blitt utsatt pga. Korona-pandemien. Videre er det noe avvik på virksomhetsnivå. Rehabiliteringstjenesten gikk med et merforbruk på nesten 3,6 mill. kr, og Oppfølgingstjenesten psykisk helse og rus gikk med et mindreforbruk på 4,2 mill. kr i 2020.

Personal

Hjemmetjenesteområdet er organisert i 5 virksomheter med til sammen 420 årsverk fordelt på 550 medarbeidere. Sykefraværet i 2020 var på 11 % som var en økning fra 2019 (10,7 %). Tjenesteområdet har over flere år hatt stor turnover i sykepleier- og helsefagarbeiderstillinger, og få eller ingen søkere på utlyste stillinger. Dette gjør det utfordrende å drifte på en forsvarlig måte. Rekruttering av kompetanse og vikarer har derfor stort fokus.

Mål og resultater

Hjemmetjenesten ser at hjelpebehovene hos hjemmeboende er økende i tråd med den demografiske utviklingen. Eldre bor lengre hjemme og har behov for hjelp i et økende omfang. Det registreres at en aldrende beboermasse i ulike omsorgsboliger har et større omsorgsbehov enn tidligere. Eksempelvis ser en på Tverlandet Bo- og servicesenter at færre brukere er i stand til å nyttiggjøre seg av aktivitetstilbudene ved bo- og servicesenteret.

Tjenesten registrerer også en økende andel hjemmeboende med demens. Flere steder i tjenesten ser virksomhetene at det er brukere med høye omsorgsbehov som har få eller ingen pårørende rundt seg. Dette medfører et ekstra ansvar for tjenesten.

Det er også en økning i andelen brukere som virksomhetene får IP-koordinatoransvar for (individuell plan). Virksomhetene ser behov for opplæring på området.

Rehabiliteringsavdelingen leverer tjenester med høy kvalitet. Kvaliteten vurderes opp imot tjenestens målsettinger, som er og gi den enkelte mulighet til å leve et fullverdig liv preget av aktivitet og deltakelse. Videre bidra til at den enkelte bruker kan leve lengst mulig i eget hjem, slik at etterspørselen etter hjemmetjenester og behov for sykehjemsplass dempes. Rehabiliteringstjenestens fokus på helsefremming, mestring og rehabilitering er viktige faktorer for å nå målsetningene.