Hjemmetjenesten
Tjenesteområdet består av Hjemmetjenesten Nord, Sentrum og Sørøst, Rehabiliterings-tjenesten, og Oppfølgingstjenesten psykisk helse og rus.
Hjemmetjenesten ønsker å utnytte stordriftsfordelene, som tilsier tett samarbeid mellom de ulike virksomhetene. Det er stort fokus på fleksibel bruk av personell i den enkelte virksomhet. I 2020 har hovedfokus for virksomhetene innenfor tjenesteområdet vært rekruttering av kompetanse, gode tjenester til hjemmeboende med spesielt fokus på ernæring og mestring.
Modellen for aktivitetsbasert finansiering (ABF) er justert og virksomhetene fikk i 2020 betalt for direkte tid hos brukeren mot tidligere den beregnende vedtakstid.
Vikarbyråbruk er avviklet i sin helhet med unntak av Skjerstad som har utfordring spesilet med å rekruttere sykepleiere. Bruke av overtid er halvert i 2020.
Økonomi
Ved årets slutt har hjemmetjenesteområdet et mindreforbruk på 6,7 mill.kr, og resultatet er 4,2 mill.kr bedre enn forventet i prognosen ved T2/2020. Deler av dette mindreforbruket knyttes opp mot ubrukte midler på fellesområdet og prosjekter som har blitt utsatt pga. Korona-pandemien. Videre er det noe avvik på virksomhetsnivå. Rehabiliteringstjenesten gikk med et merforbruk på nesten 3,6 mill. kr, og Oppfølgingstjenesten psykisk helse og rus gikk med et mindreforbruk på 4,2 mill. kr i 2020.
Personal
Hjemmetjenesteområdet er organisert i 5 virksomheter med til sammen 420 årsverk fordelt på 550 medarbeidere. Sykefraværet i 2020 var på 11 % som var en økning fra 2019 (10,7 %). Tjenesteområdet har over flere år hatt stor turnover i sykepleier- og helsefagarbeiderstillinger, og få eller ingen søkere på utlyste stillinger. Dette gjør det utfordrende å drifte på en forsvarlig måte. Rekruttering av kompetanse og vikarer har derfor stort fokus.
Mål og resultater
Hjemmetjenesten ser at hjelpebehovene hos hjemmeboende er økende i tråd med den demografiske utviklingen. Eldre bor lengre hjemme og har behov for hjelp i et økende omfang. Det registreres at en aldrende beboermasse i ulike omsorgsboliger har et større omsorgsbehov enn tidligere. Eksempelvis ser en på Tverlandet Bo- og servicesenter at færre brukere er i stand til å nyttiggjøre seg av aktivitetstilbudene ved bo- og servicesenteret.
Tjenesten registrerer også en økende andel hjemmeboende med demens. Flere steder i tjenesten ser virksomhetene at det er brukere med høye omsorgsbehov som har få eller ingen pårørende rundt seg. Dette medfører et ekstra ansvar for tjenesten.
Det er også en økning i andelen brukere som virksomhetene får IP-koordinatoransvar for (individuell plan). Virksomhetene ser behov for opplæring på området.
Rehabiliteringsavdelingen leverer tjenester med høy kvalitet. Kvaliteten vurderes opp imot tjenestens målsettinger, som er og gi den enkelte mulighet til å leve et fullverdig liv preget av aktivitet og deltakelse. Videre bidra til at den enkelte bruker kan leve lengst mulig i eget hjem, slik at etterspørselen etter hjemmetjenester og behov for sykehjemsplass dempes. Rehabiliteringstjenestens fokus på helsefremming, mestring og rehabilitering er viktige faktorer for å nå målsetningene.
Utover de nevnte hovedprioriteringer i 2020, har virksomheten på linje med øvrige virksomheter i kommunen vært gjennom et annerledes år også faglig. Tjenesten har tatt i bruk andre verktøy for å nå brukere, men også verktøy for samarbeid både internt og ekstern. De digitale verktøy har vært uunnværlige. Mange av brukerne trenger møter ansikt til ansikt. Gode prosedyrer og smittevernstiltak har gjort dette mulig. Tjenestetabell - rehabiliteringstjenesten År 2018 2019 2020 Fysioterapi 319 320 279 Logopedi 91 51 38 Hverdagsrehabilitering 177 160 106 Ergoterapi 606 528 516 Sølvsuper fysioterapi 475 502 436 Sølvsuper ergoterapi 383 390 317 Hukommelsesteam 175 121 109 Innsatsteam 15 18 25 Rehabilitering i gruppe 173 123 26 Syn og hørsel 254 377 369 Frisklivs. individuell oppfølging 84 113 136 Frisklivs. grupper og kurs - 274 232 Seniorhelse 417 311 240 Antall innleggelser Rehabiliteringsavdelingen 140 115 136 Totalt 3309 3403 2965 Nedgangen i tallene for 2020 begrunnes i annerledes året og redusert tilbud pga korona. Tjenestetabell - liggedøgn rehabiliteringsopphold Ved utgangen av 2019 flyttet Hjelpemiddelteamet til nye lokaler i Burøyveien 12 B. Lokalene ble tilrettelagt til avdelingens drift. Etter pandemiutbruddet våren 2020 ble teamet etter hvert pålagt et ansvar for smittevernlageret. Kommunen skal sikre seg at 8 måneders forbruk av smittevernutstyr er tilgjengelig. Det har vært arbeidet med å få på plass viktige ting rundt dette f. eks plan for hvordan dette skal ivaretas i fremtiden, bemanning, datasystem m.m, Ved årsskiftet 20/21 tok avdelingen også i bruk lokaler i Burøyveien 12 A. Dette lokalet rommer deler avdelingens nye funksjon med drift av lager for smittevernutstyr.
Ergo- og fysioterapitjeneste på Sølvsuper helse og velferdssenter har vært i omstilling, og tjenesten er bla styrket ved at 4 terapeuter er flyttet over fra den dag/oppsøkende tjenesten til Sølvsuper. Terapeutene jobber tett på avdelingene for å få til gode tverrfaglige prosesser i forløpet mens bruker er inneliggende. De jobber i tillegg tett med øvrige tjenester i Rehabiliteringstjenesten for å få gode og sømløse overganger når bruker skrives ut av Sølvsuper. Oppfølgingstjenesten psykisk helse og rus gir tilbud til mennesker med sammensatte utfordringer innenfor rus og psykiske lidelser. Hjemmetjenesten, Ruskonsulenter, Housing First, og IPS jobbspesialister gir individuell oppfølging i hovedsak til hjemmeboende med ulike behov. Tjenesten har registrert at ventelistene har økt i hjemmetjenesten. Gjennom Housing First og IPS konsulenter gis det ikke vedtaksbaserte tjenester, men tjenester som bidrar til økt livsmestring. IPS konsulentene har fått 7 brukere ut i jobb. Prosjektet Housing First er avsluttet og tjenesten er etablert som ordinær drift, og hadde ved utgangen av året oppfølging av 27 brukere. Ruskonsulentene har avsluttet 20 brukere og klart 2020 uten venteliste. Botilbudene i Vebjørn Tandbergsvei 14 og Hålogalandsgata 131 gir bolig og individuell oppfølging til brukere, som har behov for bemannede boliger. I boligene har det tidvis vært mer utfordringer i forhold til somatisk oppfølging enn tjenesten er beregnet for. Villa Vekst er et dagsenter som gir tilbud til mennesker med psykiske utfordringer. Pandemien medførte at Villa Vekst ble det holdt stengt en tid. Dette ble en utfordring for flere brukere. Gjennom virksomhetsplan ble det ellers forsøkt satt fokus på felles fagutvikling. Uforutsigbarhet og usikkerhet rundt Korona, bidro til svært redusert aktivitet på dette området. Tjenestetabell - utvikling antall brukere Oppfølgingstjenesten psykisk helse og rus Tjenestetabell - utvikling vedtakstid Oppfølgingstjenesten psykisk helse og rus Økt frivillig innsats er et nasjonalt og lokalt satsingsområde, både med tanke på folkehelsesatsing og for å kunne gi helhetlig og verdig omsorg til tjenestemottakerne. Tilrettelegging for økt samarbeid med frivilligheten har fokus i kommunens planverk. System for bedre samarbeid med frivillige nevnes som strategi i planverket. Nyby app er en digital plattform/møteplass, for kobling av behov og ressurser(frivillige). Avdelingen er nå i gang med et pilotprosjekt hvor Nyby app testes ut i Hjemmetjenesten Sentrum. På sikt kan den brukes i alle tjenesteområder for digital kobling mellom behov og ressurser. Prosjektet med etablering av Virtuell helseavdeling startet formelt opp i februar med at prosjektleder kom på plass. Viktige oppgaver innledningsvis var å sette seg inn i den ordinære driften av helse og sosialtjenestene i kommunen, konkretisere målsetninger i prosjektet, og få utarbeidet milepælsplan. Etter vel en måneds arbeid ble det bråstopp i prosjektarbeid da det ble behov for å få etablert støtte funksjoner knyttet til Covid -19 pandemien. I løpet av september ble prosjektarbeidet gjenopptatt, men den pågående pandemien har gitt flere utfordringer knyttet til prosjektets etablering. Hjemmetjenesteområdet har fortsatt implementeringen av ProACT i 2020, men er ikke helt i mål med opplæringen av fagarbeidere. Dette er et bra tilskudd for kvaliteten på tjenesten, og sikkerheten til brukerne. Beredskapsplaner og smittevern har hatt stort fokus og det har vært jobbet mye med dette på alle nivåer. I samarbeid med ForUT fortsetter satsingen på Velferdsteknologi i hjemmetjenesten. Noe arbeid stoppet opp i forbindelse med arbeidet knyttet til pandemien, men det er hjelpemiddelteamet har arbeidet med å få fart på utrullingen i 2020 av Evondos medisindispensere (111), Trygghetsalarmer (235), Elås (139), og RoomMate (42) til tjenestenes brukere. Hjemmetjenesten ønsker å være langt fremme i bruk av medisinsk avstandsmonitorering. Spesielt i ytterdistriktene i kommunen ser avdelingen potensialet for å øke kvaliteten på tjenesten, samtidig som ressursbruken kan reduseres. Kostra tabell - nøkkeltall psykisk helse og rusLes mer om mål og resultater
Nøkkeltall Enhet Bodø Kostragruppe 11 Landet uten Oslo
2020 2020 2020
Brutto driftsutg. til tilbud til personer med rusproblemer pr. innb. 18-66 år kr 204,8 560,9 616,9
Netto driftsutg. til tilbud til personer med rusproblemer pr. innb. 18-66 år kr 204,8 489,1 529
Andel netto driftsutgifter til tilbud til personer med rusproblemer prosent 6,5 11,9 14,4
Årsverk av psykiatriske sykepleiere per 10 000 innbyggere (helse- og omsorg) antall 10,3 5,3 4,3
Årsverk av personer med videreutdanning i psykisk helsearbeid per 10 000 innbyggere (helse og sosial) antall 20,8 8,4 8
Årsverk av personer med videreutdanning i rusarbeid per 10 000 innbyggere (helse og sosial) antall 5 2,9 2,8