Krisesenteret i Salten
Krisesenteret skal yte hjelp til mennesker som lever i uverdige forhold med noen av sine nærmeste, og/eller som blir utsatt for vold, overgrep og krenkelser.
- Du som opplever vold i familien eller fra en annen som står deg nær, kan få gratis hjelp på Krisesenteret
- Ring 75 55 58 90
- Du kan ringe oss hele døgnet. Vi hjelper deg med én gang.
- Du kan bo her hvis du trenger det. Det gjelder også barna dine.
"Det presiseres at Krisesenteret i Salten gir et tilbud til alle mennesker, uavhengig av kjønn. Vi anerkjenner en bredere kjønnsdefinisjon. Loven pålegger kommunene et tilbud til kvinner, menn og barn - vi gir et tilbud til mennesker".
Noen voldsutsatte kan ha særskilte behov for tilrettelegging for å kunne dra nytte av krisesentertilbudet. Det kan for eksempel gjelde personer med nedsatt funksjonsevne, personer med psykiske utfordringer eller personer med rusmisproblematikk.
Hjelp ytes i form av råd og veiledning knyttet til livssituasjonen, praktisk hjelp og støtte, samt akutthjelp og oppfølging. Krisesenteret skal, der det er mulig, kunne følge opp personen i reetableringsfasen. Krisesenteret kan gi et beskyttet botilbud i en overgangsperiode.
Krisesenteret i Salten er lokalisert i Bodø, og betjener hele Salten-regionen.
Krisesenteret i Salten er et lavterskeltilbud for volds- og overgrepsutsatte mennesker og deres barn uten krav om timebestilling eller henvisning.
«Vold er enhver handling rettet mot en annen person som gjennom denne handlingen skader, smerter, skremmer, krenker eller får denne personen til å gjøre noe mot sin vilje eller slutte å gjøre noe som den ønsker». Per Isdal (2000:36) På krisesenteret stilles det ingen krav til hvilken type vold eller hvor alvorlig denne er for å få et tilbud. Noen tenker at det ikke er «alvorlig nok» til å oppsøke et krisesenter. Krisesentre i Norge gir et tilbud til alle mennesker som har opplevd vold uavhengig av hvor lenge volden har vart, hvor alvorlig den oppleves eller hvilken type vold det er. Telefonen er åpen hele døgnet for deg som trenger noen å snakke med. Her kan du også motta informasjon om rettigheter, råd og veiledning, samt avtale dagbesøk eller botilbud. Mennesker som er utsatt for vold i nære relasjoner, og deres barn under 18 år, kan komme og bo på krisesenteret i en akuttfase. Vi har et eget hus som er innredet som et hvilket som helst hjem. I tillegg har vi en etasje tilrettelagt for beboere med funksjonsnedsettelse. De som bor på senteret må i utgangspunktet greie seg selv med tanke på renhold, ivaretakelse av barn, matlaging osv. Vi ser likevel at det i begynnelsen ofte vil være behov for ekstra hjelp, og da vil vi selvfølgelig være behjelpelige. Senteret tilbyr samtaler, informasjon, råd og veiledning. Vi hjelper deg med å komme i kontakt med for eksempel fastlege, legevakt, nav, politi, skole, barnehage, UDI, Boligkontoret, Flyktningkontoret og andre instanser som er en del av hverdagslivet. Krisesenteret kan tilby gratis juridisk "førstehjelp". Mennesker som tar kontakt med krisesenteret, og som har vært utsatt for vold i nære relasjoner, vil kunne få en "førstekonsultasjon" med en av våre advokater kostnadsfritt. Mennesker som er utsatt for vold i nære relasjoner og deres barn som flytter ut av krisesenteret, vil få tilbud om oppfølging i form av samtaler og praktisk bistand i etterkant av oppholdet. Krisesenteret kan du bruke enten som dagbruker eller som beboer. Det er mulig å komme til Krisesenteret for å snakke om situasjonen din, uten å benytte seg av botilbudet. Informasjonen under er for de som har behov for å komme seg vekk fra hjemmet og benytte seg av Krisesenterets botilbud: På Krisesenteret er det godt kvalifiserte ansatte som er klar til å ta imot deg 24 timer i døgnet, hele året. Vi ser ofte at de som kommer til oss er nødt å flykte i akutte situasjoner og har begrenset mulighet til å ta med seg nødvendige ting. Derfor har vi mulighet her til å ordne alle nødvendigheter til deg (og dine barn), dersom nødvendig. Om det er mulig, vil vi likevel oppfordre deg til å pakke litt før du kommer til Krisesenteret. Det vi anbefaler at du tar med er: På Krisesenteret blir du tatt imot av ansatte som har god erfaring i vold og samtaler om vold. Når du kommer til Krisesenteret får du anledning til å slappe av, og snakke med en ansatt om situasjonen din. Vi vil stille deg spørsmål om hvem du er og hva som gjorde at du ønsket å oppsøke Krisesenteret. Du bestemmer selv hvor mye du ønsker å snakke og hva du vil si. Det eneste vi ber om aller først er noen få personopplysninger, samt avklare sikkerhetssituasjonen rundt deg. Dette gjør vi fordi vår viktigste oppgave er at du og de andre som oppholder seg hos oss er trygge. Du vil få tildelt en egen primærkontakt etter morgenmøtet første virkedag etter at du er kommet til Krisesenteret. På Krisesenteret vil vi hjelpe deg med det du trenger for å komme videre i livet ditt. Noen trenger en plass å bo frem til de kan finne en egen plass å bo, noen trenger hjelp med å få på plass det økonomiske og hjelp til å ha kontakt med NAV. Noen trenger å bli formidlet til advokat eller politi. Vi avklarer hva du trenger hjelp til sammen. Du kan bo på Krisesenteret til du får egen plass og bo eller situasjonen din er avklart, og i løpet av denne tiden hjelper vi deg videre med det du selv ønsker. Dersom du lurer på om du skal oppsøke Krisesenteret, ta kontakt med oss på 75 55 58 90 eller krisesenteret@bodo.kommune.no 1450 barn bodde på et krisesenter i Norge i 2019. Mange av barna vi møter på Krisesenteret i Salten har opplevd utrygghet og uforutsigbarhet, flere har vært vitne til vold, og noen har også opplevd å bli utsatt for vold rettet mot dem selv. På krisesenteret har vi fokus på at barna som kommer til oss skal få hjelp til å bearbeide de vonde opplevelsene. Barn må få muliheten til å bearbeide sine opplevelser, og de må bli fratatt følelse av skyld og ansvar for det som har skjedd. Brev fra Barneombudet (PDF, 141KB) Brev fra Barneombudet (Nynorsk) (PDF, 325KB) Brev fra Barneombudet (samisk) (PDF, 167KB) Arabisk (PDF, 141KB), Dansk (PDF, 118KB), Engelsk (PDF, 162KB), Finsk (PDF, 138KB), Fransk (PDF, 126KB), Islandsk (PDF, 161KB), Russisk (PDF, 176KB), Spansk (PDF, 123KB), Somali (PDF, 127KB), Svensk (PDF, 146KB), Thai (PDF, 94KB), Tysk (PDF, 154KB), Urdu (PDF, 227KB) Politiet kan nedlegge besøksforbud. Besøksforbud brukes for å forebygge vold og trusler. Dette skjer ved å nekte en person å opphold seg nær eller kontakt en annen person. En mobil voldsalarm er ment å være et midlertidig tiltak for å løse akutte problemer, og er ikke ment å være av permanent karakter. Alarmen tildeles etter en totalvurdering av politiet, eventuelt i samråd med andre etater og institusjoner. Adressesperre er et virkemiddel som politiet kan ta i bruk for å beskytte personer som utsettes for vold eller trusler om vold. Å leve på sperret adresse på grunn av vold i nære relasjoner byr på store utfordringer for den enkelte. Tiltaket blir derfor brukt når andre tiltak vurderes uegnet for å beskytte de trusselutsatte. Du kan lese mer i veilederen om rettighetene til personer som lever på sperret adresse. Krisesentret skal drive opplysningsarbeid med hensikt å forebygge og redusere vold og overgrep i samfunnet. Holdningsskapende virksomhet og dokumentasjon av problematikken er et viktige politisk arbeid for Krisesenteret. Krisesenteret i Salten er et av landets 47 sentre. Bodø kommune er vertskommune og utfører en lovpålagt oppgave for flere kommuner og samarbeider med 12 andre kommuner om driften av krisesenteret. Våre samarbeidskommuner er Beiarn, Fauske, Gildeskål, Hamarøy, Lurøy, Meløy, Rødøy, Røst, Saltdal, Steigen, Sørfold og Værøy. Krisesenteret i Salten er medlem av paraplyorganisasjonen Krisesentersekretariatet. Sekretariatet har som mål og styrke krisesentrenes arbeid utad. Krisesentersekretariatet og krisesentrene er tilknyttet en felles plattform der vi sammen ønsker å angripe et hvert forhold i samfunnet som legitimerer, underbygger og opprettholder vold i nære relasjoner. Dette nettverket er partinøytralt og inkluderende samarbeid mot et felles mål. Brukerne ved krisesentrene har rett til å være anonyme overfor hverandre og senterets medarbeidere. Krisesenterets ansatte plikter å ivareta brukeres konfidensialitet og rett til personvern. De etiske retningslinjene forplikter og hjelper krisesenterets ansatte til å være bevisst på holdninger og forståelse i møte med mennesker. Beiarn kommune, Fauske kommune, Gildeskål kommune, Hamarøy kommune, Lurøy kommune, Meløy kommune, Rødøy kommune, Røst Kommune, Saltdal kommune, Steigen kommune, Sørfold kommune, Værøy kommune Bodø familievernkontor - Bufetat, region nord Reform - Resurssenter for menn Stiftelsen Alternativ Til Vold Faktabrosjyre - Menn utsatt for vold i nære relasjoner (Reform) Likestillingssenteret KUN - Alle har rett til et liv uten vold Tenk tanken - Kan det være menneskehandel? Vold mot personer med nedsatt funksjonsevne (PDF, 3MB)Hva er vold?
Ulike typer av vold (eksempler)
Krisesenterets tilbud
Botilbud
Dagsamtale
Hjelp til å komme i kontakt med det øvrige hjelpeapparatet
Fri rettshjelp
Oppfølging i reetableringsfasen
Å bo på krisesenteret
Hva tar du med deg?
Hva skjer når jeg kommer på Krisesenteret?
Hva skjer videre?
Barn på krisesenteret
Brev fra barneombudet på flere språk
Beskyttelsestiltak
Besøksforbud
Mobil voldsalarm
Adressesperre
Utadrettet virksomhet
Om Krisesenteret i Salten
personvern og etiske retningslinjer
SAMARBEIDSKOMMUNER
Nyttige lenker, brosjyrer og veiledere
LENKER
Brosjyrer
VEILEDERE
Kurs og fagdager
Filmene «Fuglekassa» og «Det trygge huset»
Krisesenteret i Salten har i samarbeid med Redd Barna og Mikrofilm laget to animasjonsfilmer, «Fuglekassa» og «Det trygge huset», som skal gi nyankomne barn informasjon og forståelse for hva et krisesenter er, hvordan det er å være barn på krisesenter og veien fremover.
Tysk
DAS FRAUENHAUS
DAS VOGELHÄUSCHEN
Spansk
LA CASA SEGURA
LA CASA DE PAJAROS
Fransk
LA MAISON SÛRE
LE NICHOIR À OISEAUX
Svensk
DET SÄKRA HUSET
FÅGELBOX
Island
Finsk
Dansk
Nordsamisk
Arabisk
Engelsk