Trygghetsalarm
Trygghetsalarm er en varslingstjeneste, hvor brukerne i nødsituasjoner kan tilkalle hjelp via en vaktsentral.
Eldre, funksjonshemmede og andre som kan ha behov for å tilkalle hjelp, kan søke om å få tildelt trygghetsalarm. Trygghetsalarm installeres i private hjem, leiligheter, omsorgsboliger eller bofellesskap knyttet til bo- og servicesenter og sykehjem
Hvem kan få trygghetsalarm
Tildelingskontoret vil i samarbeid med deg vurdere om trygghetsalarm vil være riktig tjeneste for deg.
Ved vurdering om du skal få trygghetsalarm vil vi legge vekt på:
- Sykdom eller tilstand som medfører akutt behov for hjelp
- Reell fare for fall
- Problemer knyttet til utrygghet og engstelse
- Det er ingen lovfestet rett til å få trygghetsalarm.
Slik søker du
Du må sende søknad til Tildelingskontoret. Bruk gjerne kommunens søknadsskjema, hvis du ønsker det.
I søknaden må du oppgi hvorfor du søker.
Her finner du søknadsskjema og mer informasjon om behandling av søknader
Du må underskrive en bruksavtale tilknyttet alarmen, denne leveres til hjemmetjenesten du tilhører. Hjemmetjenesten du tilhører må også få levert nøkkel til din hoveddør. Når avtale og nøkler er levert hjemmetjenesten blir montering av alarm bestilt Tenk på hvor du vil plassere alarmen. Det er en fordel at boksen plasseres slik at responssenteret (vaktsentral) kan høre deg når du utløser alarmen På bruksavtalen kan du samtykke til at dine pårørende får laste ned en app på mobilen som heter Tryggi. Denne gir informasjon om status på trygghetsalarmen. Se mer informasjon her (PDF, 4MB) Vi overvåker tekniske feil på alle trygghetsalarmer. Du som skal bruke trygghetsalarmen må være tilstede ved montering. Montøren vil gi deg opplæring i bruk av trygghetsalarmen Det blir montert en elektronisk lås på din ytterdør. Denne skal hjemmetjenesten benytte når de skal hjelpe deg. Du skal fortsatt bruke dine egne nøkler. Se mer informasjon her (PDF, 4MB) Montøren setter også opp en røykvarsler med automatisk varsling til responssenteret hvis boligen din ikke er tilknyttet et annet brannvarslingssystem. Du kan velge mellom å ha alarmknappen i smykke eller armbånd. Alarmen skal brukes om du har behov for hjelp og ikke klarer å tilkalle hjelp på annen måte. Alarmen skal ikke benyttes til ordinære omsorgsoppgaver som hjemmetjenesten bistår deg med til vanlig. Responssenteret besvarer ditt alarmanrop og ser hvem du er. De vil spørre deg om hva du trenger hjelp til. Du svarer dem i den sorte høyttaleren på alarmen. Om du har behov for hjelp sender responssenteret ut personell fra hjemmetjenesten. Responstiden fra hjemmetjenesten er 30 minutter. Responssenteret kan tilkalle 113 om situasjonen vurderes som akutt. Trygghetsalarm og automatisk røykvarsler er gratis. Det koster ikke noe å benytte alarmen. Om du mister tilbehør til alarmen eller noe blir ødelagt vil du bli fakturert for kostnadene det medfører.Når søknaden din er godkjent og du skal få trygghetsalarm
Montering av trygghetsalarmen, eLås og røykvarsler
Når skal du bruke trygghetsalarmen?
Hva koster trygghetsalarm?
Om du får tildelt hjemmesykepleie, vil du få hjelp fra den sonen som er i det området hvor du bor. Her kan du lese mer om de ulike hjemmetjenestesonene: Alle ansatte i hjemmetjenesten har blått arbeidstøy og svart fleecejakke påført Bodø kommunes logo og skal kunne legitimere seg med Bodø kommunes identitetskort. I tillegg benytter vi vikarer fra eksterne vikarbyrå. Disse stiller i samme arbeidsantrekk som hjemmetjenesten. I hjemmetjenesten er det hovedsakelig ansatt sykepleiere, vernepleiere og helsefagarbeidere. Ansatte er av ulik etnisk bakgrunn og kjønn. Alle arbeider i turnus, dette innebærer både dag, kveld og helg. Av den grunn vil du ikke bestandig få samme ansatt på hvert besøk. Det kan hende at du får flere ansatte å forholde deg til, avhengig av hvor mange besøk du har per døgn og hvilken kompetanse din tilstand krever, men vi har fokus på å sikre deg bistand fra færrest mulig hjelpere. Vi har også ansvar for opplæring av lærlinger, elever og studenter innen helsefaglig utdanning. Alle enhetene i hjemmetjenestene jobber etter de samme kvalitetsmål og tilstreber å gi like tjenesterHvem utfører tjenesten?
Hvem kommer hjem til deg?