Velferdsteknologi
Begrepet velferdsteknologi omfatter en rekke tekniske installasjoner og løsninger som bidrar til en tryggere og bedre helsetjeneste. Målet med å ta i bruk velferdsteknologi er at du skal klare deg bedre selv - der du er.
I Bodø kommune satser vi offensivt på velferdsteknologi. Det er det flere gode grunner til: Vi ønsker at våre tjenester skal bidra til en tryggere hverdag for deg og dine pårørende, at du skal få større frihet og at verdigheten din ivaretas best mulig. Større press på de ressursene vi har, medfører også at vi må finne mer effektive måter å løse oppgavene våre på i fremtiden. Vi har allerede tatt i bruk en rekke løsninger - og nå intensiveres jobben med å spre disse til enda flere.
I listen under kan du se hvilke velferdsteknologiske løsninger Bodø kommune tilbyr i dag.
Hvis du bor i Bodø Kommune og har hjemmesykepleie eller trygghetsalarm vil du få montert en elektronisk lås. Låsen vil se slik ut når den er montert på innsiden av ytterdøren: Elektronisk lås - tryggere for deg, enklere for hjemmesykepleien. Dette gjør at hjemmesykepleiens ansatte ikke trenger å administrere nøkler når de besøker deg, og risikoen for at nøkler faller i gale hender forsvinner. Det er en batteridrevet lås som er montert på innsiden av ytterdøren. Låsen kan bare brukes av Hjemmetjenesten. Systemet registrerer også tiden de ansatte er inne i ditt hjem. Det er ikke synlig fra utsiden av døren at vi har montert den nye låsen, og det er bare helsepersonell som kan bruke den. Det letter arbeidet for hjemmesykepleien fordi de slipper å holde styr på et stort antall nøkler, og de kan på en enklere måte komme seg inn til sine brukere. Det vil også gå raskere for hjemmetjenesten å rykke ut ved trygghetsalarmer når de ansatte slipper å hente nøkler på sonebasen. eLåsen logger også hvem som har vært på besøk og hvor lenge personen var der. Dette betyr bedre kontroll med at du får den hjelpen du skal ha i forhold til ditt vedtak og større sikkerhet både for deg og de ansatte i hjemmetjenesten. Nei, det vil ikke koste deg noe. Nei, elåsen vil ikke påvirke forsikringen. Den eksisterende låsen er helt uendret etter installasjonen, noe som er spesielt viktig hvis du har sikkerhetslås på døren. Det er lett å installere Phoniro. Installatøren vil også smøre låsen i døren din, og hvis alt går som planlagt, er arbeidet ferdig på 15-20 minutter. Installatøren vil bære et ID-kort som viser at han er ansatt i Bodø kommune for å utføre dette arbeidet. Nei, det blir ingen skader på døren. eLås monteres uten å lage ekstra hull i døren. Låsesylinderen blir ikke endret. Bare vrideren på innsiden av døren er endret. Dette betyr at du bruker døren som vanlig, og nøkkelen din vil fortsatt passe i dørlåsen. eLås passer på mer enn 95% av alle dører. Montøren vil finne ut om det kan monteres eLås på din ytterdør. Hvis en ansatt mister telefonen, vil denne bli sperret umiddelbart og er derfor helt ubrukelig for den som finner/har tatt telefonen. Telefonene som hjemmetjenesten bruker er i tillegg sikret med en kodelås slik at ikke uvedkommende kan få tilgang til informasjon på telefonene. Nei, bare ansatte som har et planlagt besøk hos deg kan låse opp døren din. eLås har et eget batteri. Å åpne en dør utstyrt med eLås er ikke avhengig av verken strøm eller mobildekning. Hjemmetjenesten vil beholde 1 nøkkel for sikkerhets skyld slik at vi kan komme oss inn til deg hvis det skulle oppstå en feil på den elektroniske låsen. Hvis du skal flytte eller ikke lenger har behov for hjemmesykepleie, vil en montør fjerne den elektroniske låsen og tilbakestille døren til slik den var før det ble installert elektronisk lås. Nei, dine låser fungerer som vanlig. Du kan låse døren innenfra med vrideren og utenfra med nøkkelen som vanlig. Låsen drives av spesielle batterier med lang levetid. Systemet varsler i god tid når det er på tide å bytte ut batteriet. Du trenger ikke selv å følge med dette, det gjør hjemmesykepleien. Batteribytte er enkelt og gjøres av personell fra Bodø kommune. Bor du i borettslag/leilighetskomplekser vil det være nødvendig å installere en portlås på felles inngangsdør. Portlåsen er godkjent av forsikringsselskapene og endrer ikke eksisterende områdesikring. Den installeres diskret innenfor døren og aktiveres når hjemmesykepleiens ansatte banker på døren. Det påvirker ikke det normale låssystemet, beboerne bruker standard låssystem som tidligere. Kommunen betaler dørlåsen i sin helhet, inkludert installasjon, service og vedlikehold. Det blir ingen skader på inngangsdøren og vi tilbakestiller til opprinnelige tilstand hvis behovet for hjemmetjeneste opphører. En elektronisk medisindispenser varsler via lyd og lys, på forhåndsinnstilte tidspunkter, når du skal ta medisinen din. Dette bidrar til korrekt medisinering - til riktig tid. Dispenseren registrerer om du faktisk tar medisinen ut av maskinen når du skal, og varsler til helsepersonell dersom du ikke gjør det, slik at de kan undersøke hvorfor du ikke har tatt medisinen din. Dersom du trenger hjelp til å ivareta medisinering, kan du søke om elektronisk medisindispenser. Ta kontakt med Tildelingskontoret. Før elektronisk medisindispenser kan tas i bruk, må vi gjøre en kartlegging av din funksjon og dine ressurser. Slik finner vi ut om elektronisk medisineringsstøtte er den best egnede løsningen for deg. Deretter må du skrive under på et samtykkeskjema som gir oss lov til å ta i bruk teknologien. Vi har i dag to typer dispensere, Evondos og Medido. Hvilken som passer for deg avgjøres i fellesskap med Tildelingskontoret. RoomMate gir mulighet til å gjennomføre digitale tilsyn med deg i ditt hjem, uten at hjemmetjenesten må oppsøke deg fysisk. Den kan også alarmere automatisk ved kritiske situasjoner, for eksempel hvis du faller, eller står opp om natten og ikke returnerer til rommet etter en gitt tid. Selve enheten er en sensor som monteres på veggen. Den settes deretter opp med de funksjoner som ønskes tatt i bruk, i tråd med dine behov. Tilsynet er anonymt og utføres aldri utover avtalte tidspunkt, med mindre en alarm utløses. Da vil tjenesten få et bilde av situasjonen på mobiltelefonen, og kan da utføre digitalt tilsyn for å vurdere situasjonen nærmere før en eventuell utrykning. Målet med RoomMate er å skape en tryggere og enklere hverdag for deg, dine pårørende og helsepersonell ved å: Dersom du har av ulike årsaker har behov for tilsyn og/eller har fallfare, kan du søke om RoomMate. Ta kontakt med Tildelingskontoret. Før RoomMate kan tas i bruk, må vi gjøre en kartlegging av din funksjon og dine ressurser. Slik finner vi ut om digitale tilsyn/fallalarm er den best egnede løsningen for deg. SafeMate er en liten, mobil trygghetsalarm som viser posisjonen din på et kart ved hjelp av GPS. Når du trykker på alarmknappen vil dine pårørende bli oppringt, og du kan da føre en samtale gjennom Safemate-enheten. Slik kan du enkelt varsle dersom du har behov for hjelp. Dine pårørende kan da se hvor du befinner deg på en PC-skjerm, nettbrett eller smarttelefon. Man kan også definere et geografisk område som du kan bevege deg innenfor, og hvis du forlater dette området vil alarmen utløses automatisk (geofence). Er du aktiv og liker og gå turer ute, men har en demenssykdom eller annen type kognitiv svikt, kan du søke om SafeMate. Enheten lånes ut fra Bodø kommune, uten kostnad for deg. Ta kontakt med Tildelingskontoret. Før SafeMate kan tas i bruk, må vi gjøre en kartlegging av din funksjon og dine ressurser. Slik finner vi ut om lokaliseringsteknologi er den best egnede løsningen for deg. Hvis det er det, må du skrive under på et samtykke som gir oss lov til å ta i bruk teknologien. Digital hjemmeoppfølging, også kalt medisinsk avstandsoppfølging er teknologi som gjør at du kan følges opp hjemme av helse- og omsorgstjenesten. Etter avtale skal du gjøre målinger og svare på enkle spørsmål om helsetilstanden din via Lever du med en eller flere kroniske sykdommer som kols, diabetes, Trygghetsalarm er et hjelpetiltak til personer som kan ha behov for å tilkalle akutthjelp. Det kan være eldre, funksjonshemmede eller andre med risiko for å havne i nødsituasjoner. Selve enheten er en liten radiosender med alarmknapp, som du kan bære rundt nakken eller håndleddet. I 2017 erstattet Bodø kommune de gamle trygghetsalarmene med nye, digitale alarmer. Ved kommunale institusjoner og bofelleskap moderniseres pasient- og ansattevarslingsanleggene. De nye anleggene legger til rette for individuelle tilpasninger basert på den enkelte pasient/brukers behov. Det finnes to ulike typer anlegg fra to ulike leverandører, henholdsvis Sensio AS og Hepro AS. For nærmere informasjon Anleggene sender varsel til personalet ved ulike hendelser. Både pasient/bruker og personalet kan tilkalle hjelp via ulik sensorikk, og varslene går til personalets smarttelefoner. Personalet behandler varslene, og gir pasient/bruker nødvendig bistand. Institusjoner og bofelleskap med moderniserte anlegg informerer om dette ved innflytting. Alle pasienter/beboere kartlegges for å se hvilke behov vedkommende har og hvilken funksjonalitet på anleggene som kan dekket dette behovet. Den mest vanlige funksjonaliteten er beboer alarm i form av armbånd og RoomMate i form av sensor montert på vegg. For informasjon om funksjonalitet ta kontakt med personalet. Aktiv funksjonalitet er dokumentert i tiltaksplanen til den enkelte pasient/beboer. Tiltaksplanen ligger i den elektroniske pasientjournalen til den enkelte pasient/beboer.Elektronisk dørlås (eLås)
Ofte stilte spørsmål
Hva er elås?
Hvorfor har Bodø Kommune innført elås?
Koster det noe for meg?
Vil det påvirke min husforsikring?
Hvor lang tid tar installasjonen?
Hvordan vet jeg at det er en godkjent montør som kommer hjem til meg?
Vil det bli noen skader på døren min?
Endres låsesylinderen slik at jeg må bytte nøkkel?
Passer elås på alle dører?
Hva skjer hvis den ansatte mister telefonen sin?
Kan hvem som helst bruke låsen for å komme inn til meg?
Hva skjer hvis det blir et strømbrudd eller det ikke er mobildekning?
Vil jeg få tilbake de nøklene jeg har levert til hjemmetjenesten når jeg får elektronisk lås?
Hva skjer hvis jeg flytter, eller hvis behovet for hjemmesykepleie opphører?
Vil det være noen forskjell for meg når jeg bruker låsen?
Hvor ofte må batteriet i låsen byttes og hvem gjør det?
Beboere med felles inngangsdør - portlås
Elektronisk medisineringsstøtte
HVEM KAN FÅ ELEKTRONISK MEDISINERINGSSTØTTE?
HVORDAN GÅR JEG FREM?
Hvilken dispenser får jeg?
Digitalt tilsyn - RoomMate
FORMÅL
HVEM KAN FÅ ROOMMATE?
HVORDAN GÅR JEG FREM?
Lokaliseringstjeneste - SafeMate (GPS)
HVEM KAN FÅ SAFEMATE?
HVORDAN GÅR JEG FREM?
Digital hjemmeoppfølging
et nettbrett. Svarene blir behandlet av sykepleiere i kommunen.
hjertesykdom, kreft eller psykiske plager, og har behov for tett oppfølging fra helsetjenesten, kan digital hjemmeoppfølging være noe for deg? Trygghetsalarm
Pasient- og ansattevarsling
Hvordan fungerer anleggene?
Hvordan vet jeg om institusjonen/bofelleskapet jeg bor i har nytt anlegg?
Hvordan får jeg vite hvilken funksjonalitet jeg eller den jeg er pårørende til har?
Historien om Tim er en framtidsvisjon om hvordan Bodø kommune skal legge til rette for innbyggerne i framtiden
Servicedesk skal: Har du velferdsteknologi og har spørsmål eller utfordringer tilkyttet teknologien kan du ta kontakt med Servicedesk på I Bodø kommune er det ForUT (Forvaltnings- og utviklingsteam) som håndterer velferdsteknologiprogrammet. ForUT kan kontaktes på forut@bodo.kommune.no Historien om Tim
Servicedesk velferdsteknologi
ForUT