Helsetjenester i hjemmet
Hjemmesykepleie er en tjeneste som gir helsehjelp til personer i eget hjem.
Helsetjenester i hjemmet tildeles de som oppholder seg i kommunen og som fyller vilkårene for å få nødvendige helse- og omsorgstjenester. Tjenesten tildeles for å hjelpe den som av fysiske, psykiske og/eller rusrelaterte årsaker ikke greier å ivareta egen helse på en forsvarlig måte.Tjenesten tildeles etter en individuell vurdering av behov.
Når du søker om helsetjenester i hjemmet, vil en saksbehandler fra Tildelingskontoret komme på hjemmebesøk til deg for å gjøre en faglig vurdering på grunnlag av din søknad, dine egne ressurser og ditt behov for hjelp.
Hovedregelen er at brukere tar hånd om sine medisiner selv. Brukere som kan benytte seg av multidose direkte fra apotek vil ikke få bistand til administrering av medikamenter. Bistand kan omfatte å bestille resepter fra lege, kontakt med apotek, administrering av enkeltdoser. Administrering av medisiner vil der det er mulig gis ved bruk av medisindispenser / elektronisk medisindispenser. Sår skal i hovedregel være vurdert av lege og følges opp ved legekontor. Kun der det ikke er mulig for bruker å komme seg til legekontor utføres sårstell i hjemmet. Utføres ikke der bruker kan oppsøke legekontor. Måling av blodtrykk, puls og blodsukker kan gjøres som et ledd i en observasjon. Dette skal være faglig begrunnet og tidsavgrenset. Digital hjemmeoppfølging (Medisinsk avstandsoppfølging) vil foretrekkes der dette vurderes som mulig. Vi vil så langt det lar seg gjøre å imøtekomme brukers ønske om å dø i eget hjem med sine nærmeste tilstede. Det er Tildelingskontoret som i møte med deg vurderer hvilke tjenester som skal gis. Tjenesten skal bidra til å gjøre deg mest mulig selvhjulpen. Det kan også innebære opplæring. Dette betyr at vi iverksetter mulige tiltak for å opprettholde egenomsorg så lenge som mulig og ikke overtar de funksjoner som du kan utføre selv. Dette kan være ulike tiltak for å øke hverdagsmestring, bruk av hjelpemidler og/eller velferdsteknologi, samt digital hjemmeoppfølging (medisinsk avstandsoppfølging). Tiltak for å øke din hverdagsmestring kan være motivering, veiledning, opplæring og trening. Behov for veiledning og opplæring vurderes og iverksettes ved behov. Helsetjenester i hjemmet tildeles de som oppholder seg i kommunen og som fyller vilkårene for å få nødvendige helse- og omsorgstjenester. Arbeidsplasskartlegging gjennomføres før tjenesten starter. Kartleggingen består blant annet av boligens tilstand, utstyr, møblering, husdyr, røyk, utlufting, smitte. Tjenesten er gratis Du vil også finne mer informasjon om behandling av søknader.Standard for tjenesten
Helsetjenesten omfatter:
Administrering av medikament
Sårbehandling
Prøvetaking, undersøkelser, injeksjoner ol.
Omsorg ved livets slutt
Slik vurderer vi søknaden
Hva må du betale?
Slik søker du
Låsen vil se slik ut når den er montert på innsiden av ytterdøren: Elektronisk lås - tryggere for deg, enklere for hjemmesykepleien. Dette gjør at hjemmesykepleiens ansatte ikke trenger å administrere nøkler når de besøker deg, og risikoen for at nøkler faller i gale hender forsvinner. Det er en batteridrevet lås som er montert på innsiden av ytterdøren. Låsen kan bare brukes av Hjemmetjenesten. Systemet registrerer også tiden de ansatte er inne i ditt hjem. Det er ikke synlig fra utsiden av døren at vi har montert den nye låsen, og det er bare helsepersonell som kan bruke den. Det letter arbeidet for hjemmesykepleien fordi de slipper å holde styr på et stort antall nøkler, og de kan på en enklere måte komme seg inn til sine brukere. Det vil også gå raskere for hjemmetjenesten å rykke ut ved trygghetsalarmer når de ansatte slipper å hente nøkler på sonebasen. Phoniro logger også hvem som har vært på besøk og hvor lenge personen var der. Dette betyr bedre kontroll med at du får den hjelpen du skal ha i forhold til ditt vedtak og større sikkerhet både for deg og de ansatte i hjemmetjenesten. Nei, det vil ikke koste deg noe. Nei, Phoniro vil ikke påvirke forsikringen. Den eksisterende låsen er helt uendret etter installasjonen, noe som er spesielt viktig hvis du har en sikkerhetslås på døren. Det er lett å installere Phoniro. Installatøren vil også smøre låsen i døren din, og hvis alt går som planlagt, er arbeidet ferdig på 15-20 minutter. Installatøren vil bære et ID-kort som viser at han er ansatt i Bodø kommune for å utføre dette arbeidet. Nei, det blir ingen skader på døren. Phoniro monteres uten å lage ekstra hull i døren. Låsesylinderen blir ikke endret. Bare vrideren på innsiden av døren er endret. Dette betyr at du bruker døren som vanlig, og nøkkelen din vil fortsatt passe i dørlåsen. Phoniro passer på mer enn 95% av alle dører. Montøren vil finne ut om det kan monteres Phoniro på din ytterdør. Hvis en ansatt mister telefonen, vil denne bli sperret umiddelbart og er derfor helt ubrukelig for den som finner/har tatt telefonen. Telefonene som hjemmetjenesten bruker er i tillegg sikret med en kodelås slik at ikke uvedkommende kan få tilgang til informasjon på telefonene. Nei, bare ansatte som har et planlagt besøk hos deg kan låse opp døren din. Phoniro har et eget batteri. Å åpne en dør utstyrt med Phoniro Lås er ikke avhengig av verken strøm eller mobildekning. Hjemmetjenesten vil beholde 1 nøkkel for sikkerhets skyld slik at vi kan komme oss inn til deg hvis det skulle oppstå en feil på den elektroniske låsen. Hvis du skal flytte eller ikke lenger har behov for hjemmesykepleie, vil en montør fjerne den elektroniske låsen og tilbakestille døren til slik den var før det ble installert elektronisk lås. Nei, dine låser fungerer som vanlig. Du kan låse døren innenfra med vrideren og utenfra med nøkkelen som vanlig. Phoniro drives av spesielle batterier med lang levetid. Systemet varsler i god tid når det er på tide å bytte ut batteriet. Du trenger ikke selv å følge med dette, det gjør hjemmesykepleien. Batteribytte er enkelt og gjøres av personell fra Bodø kommune. Bor du i borettslag/leilighetskomplekser vil det være nødvendig å installere en portlås på felles inngangsdør. Portlåsen er godkjent av forsikringsselskapene og endrer ikke eksisterende områdesikring. Den installeres diskret innenfor døren og aktiveres når hjemmesykepleiens ansatte banker på døren. Det påvirker ikke det normale låssystemet, beboerne bruker standard låssystem som tidligere. Kommunen betaler dørlåsen i sin helhet, inkludert installasjon, service og vedlikehold. Det blir ingen skader på inngangsdøren og vi tilbakestiller til opprinnelige tilstand hvis behovet for hjemmetjeneste opphører. En elektronisk medisindispenser varsler via lyd og lys, på forhåndsinnstilte tidspunkter, når du skal ta medisinen din. Dette bidrar til korrekt medisinering - til riktig tid. Dispenseren registrerer om du faktisk tar medisinen ut av maskinen når du skal, og varsler til helsepersonell dersom du ikke gjør det, slik at de kan undersøke hvorfor du ikke har tatt medisinen din. Dersom du trenger hjelp til å ivareta medisinering, kan du søke om elektronisk medisindispenser. Ta kontakt med Tildelingskontoret. Før elektronisk medisindispenser kan tas i bruk, må vi gjøre en kartlegging av din funksjon og dine ressurser. Slik finner vi ut om elektronisk medisineringsstøtte er den best egnede løsningen for deg. Deretter må du skrive under på et samtykkeskjema som gir oss lov til å ta i bruk teknologien. Vi har i dag to typer dispensere, Evondos og Medido. Hvilken som passer for deg avgjøres i fellesskap med Tildelingskontoret. Om du får tildelt tjenester, vil du få hjelp fra den sonen som er i det området hvor du bor. Her kan du lese mer om de ulike hjemmetjenestesonene: Alle ansatte i hjemmetjenesten har blått arbeidstøy og svart fleecejakke påført Bodø kommunes logo og skal kunne legitimere seg med Bodø kommunes identitetskort. I tillegg benytter vi vikarer fra eksterne vikarbyrå. Disse stiller i samme arbeidsantrekk som hjemmetjenesten. I hjemmetjenesten er det hovedsakelig ansatt sykepleiere, vernepleiere og helsefagarbeidere. Ansatte er av ulik etnisk bakgrunn og kjønn. Alle arbeider i turnus, dette innebærer både dag, kveld og helg. Av den grunn vil du ikke bestandig få samme ansatt på hvert besøk. Det kan hende at du får flere ansatte å forholde deg til, avhengig av hvor mange besøk du har per døgn og hvilken kompetanse din tilstand krever, men vi har fokus på å sikre deg bistand fra færrest mulig hjelpere. Vi har også ansvar for opplæring av lærlinger, elever og studenter innen helsefaglig utdanning. Alle enhetene i hjemmetjenestene jobber etter de samme kvalitetsmål og tilstreber å gi like tjenesterElektronisk dørlås (eLås) - Phoniro
Hvis du bor i Bodø Kommune og har hjemmesykepleie eller trygghetsalarm vil du få montert en elektronisk lås – Phoniro.
Ofte stilte spørsmål
Hva er Phoniro?
Hvorfor har Bodø Kommune innført Phoniro?
Koster det noe for meg?
Vil det påvirke min husforsikring?
Hvor lang tid tar installasjonen?
Hvordan vet jeg at det er en godkjent montør som kommer hjem til meg?
Vil det bli noen skader på døren min?
Endres låsesylinderen slik at jeg må bytte nøkkel?
Passer Phoniro på alle dører?
Hva skjer hvis den ansatte mister telefonen sin?
Kan hvem som helst bruke låsen for å komme inn til meg?
Hva skjer hvis det blir et strømbrudd eller det ikke er mobildekning?
Vil jeg få tilbake de nøklene jeg har levert til hjemmetjenesten når jeg får elektronisk lås?
Hva skjer hvis jeg flytter, eller hvis behovet for hjemmesykepleie opphører?
Vil det være noen forskjell for meg når jeg bruker låsen?
Hvor ofte må batteriet i Phoniro byttes og hvem gjør det?
Beboere med felles inngangsdør - portlås
Elektronisk medisineringsstøtte
HVEM KAN FÅ ELEKTRONISK MEDISINERINGSSTØTTE?
HVORDAN GÅR JEG FREM?
Hvilken dispenser får jeg?
Hvem utfører tjenesten?
Hvem kommer hjem til deg?