Søk tjenester
Har du behov for helse- og omsorgstjenester må du sende en søknad.
Slik søker du
Du må logge inn via ID-porten. Hvis du ikke kan gjøre dette selv, kan pårørende eller verge søke for deg.
Skal du søke tjenester på vegne av en annen person anbefaler vi at du ordner med fullmakt før du starter utfylling av søknadsskjema.
Hvis dette viser seg vanskelig kan søknadsskjema skrives ut og sendes pr post.
pdf-versjon (150KB) - word-versjon (DOCX, 302KB).
Søknaden sendes:
Bodø kommune
Postboks 319
8001 Bodø
Hvis en annen søker på vegne av deg, må vedkommende ha fullmakt. Fullmakten må signeres av deg, og sendes sammen med søknaden. (PDF, 190KB) Skal du sende oss dokumenter*) som inneholder konfidensielle opplysninger (personopplysninger/helseopplysninger) ber vi om at dette ikke sendes pr e-post, men sendes oss via sikker innsending - eDialog. Dette er en sikker kanal for å sende oss post. Dataene blir overført kryptert. *) Gjelder andre dokumenter enn digitalt søknadsskjema. Saksbehandler tar kontakt med deg for å kartlegge saken nærmere. Dette skjer ofte ved et hjemmebesøk. Det vil bli fattet et vedtak. I vedtaket går det fram om du har fått tildelt tjenesten eller ikke, og hva tjenesten eventuelt omfatter. Kommunen har plikt til å behandle søknaden så snart som mulig. Dersom saken ikke kan avgjøres innen én måned, skal du ha skriftlig svar om årsaken til dette, med opplysninger om når du kan forvente svar, jf. forvaltningslovens bestemmelser om saksbehandling. Du kan klage på et vedtak innen 4 uker fra du mottok vedtaket. I klagen må du beskrive hva du ønsker endret i vedtaket og begrunne dette. En klage skal være skriftlig og undertegnet av pasienten eller brukeren, eller den som representerer pasienten eller brukeren. Klagen kan sendes digitalt til kommunen via sikker innsending. Vi ber om at klager ikke sendes på e-post grunnet personvernhensyn. Kommunen kan gi deg veiledning, og også hjelpe deg å formulere en klage. Klageinstans er Statsforvalteren. Før klagen sendes dit, skal den sendes Tildelingskontoret for vurdering om det er grunn til å endre vedtaket. Hvis vedtaket opprettholdes, vil saken bli oversendt Statsforvalteren. Skal du søke tjenester anbefaler vi at du leser gjennom beskrivelsen av den enkelte tjeneste først. Nå kan du kommunisere/sende melding til Tildelingskontoret på en sikker måte. Har du spørsmål til oss, ønsker å gi oss en beskjed, ønsker litt råd og veiledning kan du nå gjøre det digitalt på en sikker måte i vår meldingsportal. Søker du om eller mottar helse- og omsorgstjenester i din kommune blir det registrert opplysninger om deg og ditt behov for hjelp. Disse opplysningene er en del av din journal og er konfidensielle. Bare de som trenger det i sitt arbeid skal ha tilgang til opplysningene, og de har taushetsplikt. Noen av opplysningene blir registrert etter en egen standard (IPLOS) og sendt til Kommunalt pasient- og brukerregister (KPR). Dette finner du mer informasjon om i brosjyren Informasjon om helse- og omsorgstjenester i Kommunalt pasient- og brukerregister. (PDF, 191KB) Ombudet kan bistå deg med å gjøre en vurdering av din sak og gi råd og veiledning om hvordan du bør gå videre. Du kan lese mer om pasient- og brukerombudet herFullmakt
Innsending av dokumenter digitalt
Når vi har mottatt søknaden din
Når kan jeg forvente svar på søknaden
Jeg ønsker å klage på vedtak, hva gjør jeg?
Tildelingskontoret behandler søknader om
Enkel digital kontakt med Tildelingskontoret
IPLOS
Pasient- og brukerombudet
Nyttige lenker