Personal- og arbeidsreglement

9 Sykefravær

Bodø kommune er en inkluderende arbeidslivsbedrift  (IA). Dette betyr at kommunen har inngått avtale  med trygdeetaten om å jobbe for et lavt sykefravær, flere sysselsatte med nedsatt funksjonsevne, og økt pensjoneringsalder. IA-avtalen og rutiner knyttet til denne finnes i HMS-håndboka på intranett.

En hver har ansvar for egen helse. Kommunen har avtale med treningsstudio for alle ansatte som ønsker å holde seg i form. Bodø kommune satser aktivt sammen med sine ansatte på friskvern.

IA-avtalen stiller krav til at arbeidstaker bidrar til å forebygge sykefravær, medvirker til en kartlegging av egen funksjonsevne ved sykefravær av et visst omfang og bidrar til å finne løsninger for å komme seg tilbake i arbeid så raskt som mulig.

Innen seks ukers sykefravær plikter arbeidstaker å medvirke til at det lages en oppfølgingsplan i samarbeid med nærmeste leder. Planen har til formål å bidra til at den ansatte kommer raskt tilbake i jobb, helt eller delvis. Arbeidstaker har plikt til å bidra til å finne løsninger, herunder forsøke seg på alternative arbeidsoppgaver, være i arbeidsrelatert aktivitet og opprettholde kontakten med arbeidsplassen i sykeperioden.

Fravær som skyldes sykdom skal uten ugrunnet opphold varsles til nærmeste leder. 
Fraværet skal dokumenteres. Manglende dokumentasjon gir arbeidsgiver rett til å foreta trekk i lønn. 

Gyldig dokumentasjon er:  

a) Legeerklæring
Kan benyttes fra første fraværsdag. Er påkrevd fra første dag etter at retten til egenmeldinger er brukt opp, se nedenfor. 

b) Egenmelding for egen sykdom
Kan ikke benyttes før den ansatte har vært i tjeneste i 2 måneder. Kan benyttes i opptil 24 arbeidsdager pr siste 12 måneder, men ikke for lengre tid enn 8 dager i strekk. Arbeidsfrie dager telles med i antall egenmeldingsdager pr. sykdomstilfelle ved fravær umiddelbart før og etter de arbeidsfrie dagene. 

c) Egenmelding for barns/barnepassers sykdom
Kan benyttes ut det kalenderåret barnet fyller 12 år, eller ut det kalenderåret barnet fyller 18 år dersom barnet har NAV-dokumentert funksjonshemming eller kronisk sykdom. 

Arbeidstaker som ikke er alene om omsorgen for barn kan benytte egenmelding inntil 10 dager tilsammen pr. kalenderår, og inntil 15 dager til sammen dersom arbeidstaker har flere enn to barn. 

Arbeidstaker som er alene om omsorgen for barnet kan benytte egenmelding inntil 20 dager til sammen, og inntil 30 dager til sammen dersom arbeidstaker er alene med omsorgen for flere enn to barn. 

Ved kronisk sykt eller funksjonshemmet barn gjelder spesielle bestemmelser for bruk av egenmelding, NAV trygd kan gi nærmere informasjon om de til en hver tid gjeldende regler på dette området.

Egenmelding for barn/barnepassers sykdom kan benyttes inntil tre dager sammenhengende. Fra og med fjerde kalenderdag må arbeidstakeren legge fram legeerklæring for barnet eller barnepasseren.

Misbruk av retten til å benytte egenmelding kan medføre at retten inndras, eller til oppsigelse eller avskjed.

Arbeidsforholdet tas opp til vurdering etter endt sykepengeperiode og ett års rehabilitering dersom den ansatte fremdeles ikke er frisk nok til å være i jobb.