Personal- og arbeidsreglement

6 Mediekontakt

Formål

Rutine for ansatte i Bodø kommune for å håndtere henvendelser fra media.

Overordnede prinsipper for mediekontakt

  • Bodø kommune skal være åpen og aktivt informere gjennom media saker som er av interesse for befolkningen i Bodø og offentligheten.
  • Det skal i alle saker tilstrebes meroffentlighet i tråd med offentlighetslovgivningen. 
  • Personalsaker skal ikke kommenteres i media. 
  • Det øverste kommunikasjonsansvaret ligger hos ordfører og kommunedirektør. 
  • Tillitsvalgte har ansvar for å klargjøre ovenfor mediene at de uttaler seg som representant for en fagforening. Rollene som tillitsvalgt og enkeltstående ansatt må holdes adskilt.
  • Bodø kommune har respekt og forståelse for medias arbeidsrytme og skal besvare henvendelser så raskt som mulig.

Praktiske rutiner for å besvare mediehenvendelser

  • Mediehåndtering følger linjeorganisasjonen.
  • Ledere med saks- eller fagansvar utarbeider svar til media. Avdelingsdirektør skal involveres, og leder og avdelingsdirektør avklarer hvem som skal være talsperson i saken. 
  • Kommunedirektøren, som kommunens øverste administrative talsperson, kan involveres. 
  • Kommunikasjonsavdelinga bistår på forespørsel med rådgivning/bistand i mediehåndtering. 
  • Kommunikasjonsavdelinga skal alltid informeres om mediehenvendelser. Benytt e-post: kommunikasjon@bodo.kommune.no. 
  • Mediehenvendelser som mottas hvor mottaker er feil adresse, kan henvises til kommunikasjonsavdelinga. 
  • Aktører både i og utenfor Bodø kommune som blir berørt i svar gitt til media, skal så langt som mulig informeres om mediesvaret. Aktører kan f.eks. være myndigheter og institusjoner. 
  • Kommunikasjonsavdelinga informerer ordfører og politisk ledelse om mediesvar. 

Beredskap

  • Når kommunen setter beredskap, skal all mediekontakt håndteres av beredskapsledelsen.
     

Vedtatt i kommunedirektørens ledergruppe 19. februar 2024.