6 Mediekontakt
Formål
Rutine for ansatte i Bodø kommune for å håndtere henvendelser fra media.
Overordnede prinsipper for mediekontakt
- Bodø kommune skal være åpen og aktivt informere gjennom media saker som er av interesse for befolkningen i Bodø og offentligheten.
- Det skal i alle saker tilstrebes meroffentlighet i tråd med offentlighetslovgivningen.
- Personalsaker skal ikke kommenteres i media.
- Det øverste kommunikasjonsansvaret ligger hos ordfører og kommunedirektør.
- Tillitsvalgte har ansvar for å klargjøre ovenfor mediene at de uttaler seg som representant for en fagforening. Rollene som tillitsvalgt og enkeltstående ansatt må holdes adskilt.
- Bodø kommune har respekt og forståelse for medias arbeidsrytme og skal besvare henvendelser så raskt som mulig.
Praktiske rutiner for å besvare mediehenvendelser
- Mediehåndtering følger linjeorganisasjonen.
- Ledere med saks- eller fagansvar utarbeider svar til media. Avdelingsdirektør skal involveres, og leder og avdelingsdirektør avklarer hvem som skal være talsperson i saken.
- Kommunedirektøren, som kommunens øverste administrative talsperson, kan involveres.
- Kommunikasjonsavdelinga bistår på forespørsel med rådgivning/bistand i mediehåndtering.
- Kommunikasjonsavdelinga skal alltid informeres om mediehenvendelser. Benytt e-post: kommunikasjon@bodo.kommune.no.
- Mediehenvendelser som mottas hvor mottaker er feil adresse, kan henvises til kommunikasjonsavdelinga.
- Aktører både i og utenfor Bodø kommune som blir berørt i svar gitt til media, skal så langt som mulig informeres om mediesvaret. Aktører kan f.eks. være myndigheter og institusjoner.
- Kommunikasjonsavdelinga informerer ordfører og politisk ledelse om mediesvar.
Beredskap
- Når kommunen setter beredskap, skal all mediekontakt håndteres av beredskapsledelsen.
Vedtatt i kommunedirektørens ledergruppe 19. februar 2024.