5 Etikk
Bodø kommune legger stor vekt på kvalitet, service og åpenhet i all sin virksomhet. Som forvalter av samfunnets fellesgoder stilles det høye krav til den enkelte medarbeiders etiske holdninger og arbeidsmoral. De ansatte må være bevisst at de med sin opptreden påvirker innbyggernes tillit til og holdning til kommunen. '
a) Publikum
Ansatte i Bodø kommune forutsettes å utvise god service og å opptre respektfullt i sin kontakt med publikum og brukere.
b) Arbeidsmiljø
Ansatte bør bestrebe seg på samarbeid og toleranse, og søke å bidra til at konflikter som oppstår på arbeidsplassen blir håndtert på en god måte. Det forventes at både ledere, verneombud og øvrige ansatte tar tak i eventuelle konflikter på et tidlig stadium, for å sikre et best mulig arbeidsmiljø.
c) Jobbutførelse
De ansatte plikter å utvise lojalitet overfor arbeidsgiver, etterkomme instrukser og pålegg, etterleve politiske vedtak og søke å tjene innbyggerne på beste måte.
Enhver plikter å utøve sitt arbeid etter beste evne og i samsvar med gjeldende yrkesetikk for sitt yrke. De ansatte forutsettes å ivareta etisk forvaltningspraksis, og at de utfører sitt arbeid så effektivt som mulig.
Det vises for øvrig til Etiske retningslinjer gjeldende for Bodø kommune, se Personalhåndboka.