Private avløpsanlegg og søknad om utslippstillatelse
Alle bygninger med innlagt vann fra kommunalt eller privat vannverk og som ikke er tilknyttet kommunalt avløpsanlegg, skal ha utslippstillatelse. Det skal søkes om utslippstillatelse for utslipp av sanitært avløpsvann fra bolighus, hytter, turistbedrifter og lignende virksomhet med utslipp mindre enn 50 pe. (1 pe tilsvarer utslipp fra 1 person). Etablering av tett tank for toalettavløp krever også utslippstillatelse fra kommunen. Det må søkes om utslippstillatelse før det søkes om tiltak etter plan- og bygningsloven. Utslippstillatelsen er en del av dokumentasjonen i byggesøknaden. Ingen kan sette i verk nye utslipp eller øke utslipp vesentlig uten tillatelse fra kommunen. Endring av eksisterende avløpsanlegg for eksempel rehabilitering, krever søknad om ny utslippstillatelse. Søknad skal alltid sendes inn før du setter i gang et slikt arbeid. Det skal alltid benyttes en fagkyndig ved valg av avløpsanlegg. Søknader om utslippstillatelse sendes inn via entreprenørportalen. Søknaden kan kun fylles ut og sendes inn av foretak registrert i entreprenørportalen til Bodø kommune. Info om foretaksregistrering. Det finnes ingen felles standard eller norm som beskriver dimensjoneringsgrunnlag for mindre avløpsløsninger. Dimensjoneringskriterier for de enkelte løsningene er imidlertid beskrevet i VA/Miljø-Bladene: Hvem må ha utslippstillatelse fra kommunen?
Husk også at du må søke om tillatelse til tiltak i henhold til plan- og bygningsloven i forbindelse med etablering eller endring av ditt private avløpsanlegg.
Når må du søke om utslippstillatelse?
Hvordan søker man om utslippstillatelse?
Hvilke standarder bør benyttes ved dimensjonering av avløpsanlegg?
VA/Miljø-Blad nr. 48, Slamavskiller
VA/Miljø-Blad nr. 49, Våtmarksfiltre (Filterbedanlegg).
VA/Miljø-Blad nr. 59, Lukkede infiltrasjonsanlegg.
VA/Miljø-Blad nr. 60, Biologiske filtre for gråvann.
NS 9426, Bestemmelse av personekvivalenter (pe) i forbindelse med utslippstillatelse for avløpsvann.
Når anlegget er ferdig bygget skal det sendes inn ferdigmelding. Først når ferdigmelding er mottatt hos kommunen vil du ha et gyldig utslipp og saken avsluttes. Anlegget vil ikke bli tømt gjennom kommunal tømmeordning før ferdigmelding er sendt til kommunen. Renseanlegget skal dimensjoneres, bygges, drives og vedlikeholdes slik at det har tilstrekkelig yteevne under alle klimatiske forhold som er normale for stedet der det ligger. Innsatsen til anleggseierne er viktig. Når renseanlegget er satt i drift, er det du som eier som har ansvaret for at det renser som det skal. Du må derfor ha kunnskap om hvordan anlegget fungerer og sørge for drift og vedlikehold. Alle anleggseiere bør ha en serviceavtale med en fagkyndig som sørger for at det fungerer tilfredsstillende. For minirenseanlegg er det krav om en slik avtale. Kommunen er forurensningsmyndighet etter kapittel 12 i forurensningsforskriften, og fører tilsyn med at bestemmelsene og vedtak fattet i medhold av dette kapitlet følges. Du blir varslet før kommunen kommer på tilsyn Gebyrer
Ferdigmelding
Anleggseiers plikt
Minirenseanlegg skal drives og vedlikeholdes i henhold til skriftlig drifts- og vedlikeholdsavtale. Slamavskillere tilknyttet helårsbolig eller fritidsbolig skal tømmes helt for slam etter behov, ikke sjeldnere enn henholdsvis hvert andre og fjerde år.
Som anleggseier må du:
Vedlikehold av avløpsanlegg
Tilsyn med private avløpsanlegg
Regelverk og veiledere
Sentrale lover
Sentrale forskrifter
Lokale forskrifter
Nettsider og veiledere om mindre avløpsanlegg:
Jeg skal gjøre endringer på mitt eksisterende avløpsanlegg, må jeg søke? Hvilken renseløsning skal jeg velge for min eiendom? Se www.nibio.no/tema/miljo/mindre-avlop for mer informasjon om de ulike renseløsningene på markedet. Jeg ønsker å installere WC eller vakuumtoalett med lavt vannforbruk og jeg skal bære vannet inn. Må jeg søke om utslippstillatelse når vannet skal ledes til tett oppsamlingstank? Er det nok å sende inn en jordprøve fra egen eiendom til analyse, dersom man ønsker å få en vurdering på om infiltrasjonsanlegg kan bygges? Behandlingstid? Når tømmes min slamavskiller? Hva må jeg gjøre før tømming? Jeg har fått merknad fra renovasjonsselskapet om at noe er galt med mitt anlegg. Hva gjør jeg? Hvem kontakter jeg for spørsmål om faktura for slamtømming? Jeg skal koble meg til et eksisterende privat avløpsanlegg, hva gjør jeg? Ferdigmelding Vanlige spørsmål om private avløpsanlegg (FAQ)
Svar: Ved vesentlig endring av anlegg eller vesentlig endring av utslipp må du søke ny utslippstillatelse. Vesentlig endring kan være endring av infiltrasjonsgrøft, utslippspunkt, plassering, type anlegg med videre, dette må du søke om.
Dersom du skal skifte ut en komponent i anlegget ditt, for eksempel skifte av slamavskiller til ny av samme størrelse, montere dykker, nytt lokk med videre så trenger du ikke søke om dette. Ta gjerne kontakt med kommunen om du er usikker på dette!
Svar: Hvilken renseløsning som bør benyttes for din eiendom må velges i samråd med en fagkyndig på bakgrunn av nødvendige undersøkelser. Det er med andre ord ikke nødvendig at du som anleggseier må sette deg inn i alle de ulike renseløsningene på markedet. Du skal likevel gjøre deg kjent med det aktuelle anlegget som etableres hos deg. Kommunen kan gi veiledning i slike saker, men kan ikke fortelle deg hvilken løsning som skal benyttes på din eiendom.
Svar: Ja. I kommentarene til forskriften er det nevnt spesifikt at tett tank er søknadspliktig (ref. kommentar til §12-4).
Svar: Nei, det er ikke tilstrekkelig å ta ut en jordprøve der man antar at infiltrasjonsanlegg kan etableres. For å avklare om infiltrasjons-anlegg kan bygges, må det gjennomføres grunnundersøkelser og vurdering av forurensningsmessige konsekvenser. Dette skal utføres av firma med nødvendig hydrogeologisk og avløpsteknisk fagkompetanse.
Svar: Behandlingstiden kan være opptil 6 uker fra kommunen mottar en fullstendig søknad om utslippstillatelse. Dersom det er god kapasitet i avdelingen, vil du få raskere svar på din søknad.
Svar: Avhengig om du har slamavskiller for bolighus eller fritidseiendom/hytte tømmes tanken henholdsvis hvert andre eller hvert fjerde år. Før tømming får du beskjed fra renovasjonsselskapet. Normalt skjer tømming mellom september og oktober.
Svar: Du må sikre at det er adkomst til avløpsanlegget for tømmebil. Lokkene på slamavskilleren skal være synlig og tilgjengelig. Dersom lokkene er vanskelig å finne bør du merke terrenget med en eksempelvis en stav eller lignende.
Svar: Renovasjonsselskapet vil gi en kort beskrivelse av feilen de har funnet. For å løse problemet må du forsøke å undersøke anlegget selv, dersom du ikke kan rette opp feilen selv må du kontakte et fagkyndig firma. Når feilen er rettet sender du melding til kommunen.
Svar: Ta kontakt med Servicetorget. Eller send epost: kommunale.gebyr@bodo.kommune.no.
Svar: Du skal sende melding til kommunen om at du skal koble deg til et eksisterende privat avløpsanlegg. Du benytte ordinært skjema søknad om utslippstillatelse. Her skal det vedlegges tillatelse til påkobling på eksisterende felles avløpsanlegg fra anleggseier. Anleggseier skal vurdere om det er kapasitet på anlegget for nye tilknytninger. Kommunen vil på bakgrunn av dette og eksisterende utslippstillatelse avgjøre om det er tilstrekkelig kapasitet på anlegget.
Det vil ikke bli fattet et enkeltvedtak med tillatelse til påkobling av anlegget fra kommunen, men dokumentasjonen på at du er koblet til dette anlegget, vil bli benyttet i kommunens oppgave som forurensningsmyndighet.
Når anlegget er ferdig bygget skal det sendes inn ferdigmelding. Først når ferdigmelding er mottatt hos kommunen vil du ha et gyldig utslipp og saken avsluttes. Anlegget vil ikke bli tømt gjennom kommunal tømmeordning før ferdigmelding er sendt til kommunen.