Private avløpsanlegg og søknad om utslippstillatelse
Søknader om utslippstillatelse sendes inn via entreprenørportalen. Søknaden kan kun fylles ut og sendes inn av foretak registrert i entreprenørportalen til Bodø kommune. Foretak registrerer seg her: foretaksregistrering. Når anlegget er etablert skal det sendes inn ferdigmelding, dette gjøres også via entreprenørportalen. Når ferdigmelding er mottatt hos kommunen vil du ha et gyldig utslipp og saken avsluttes. Anlegget vil ikke bli tømt gjennom kommunal tømmeordning før ferdigmelding er sendt til kommunen. Alle bygninger med innlagt vann fra kommunalt eller privat vannverk og som ikke er tilknyttet kommunalt avløpsanlegg, skal ha utslippstillatelse. Etablering av tett tank for toalettavløp krever også utslippstillatelse fra kommunen. Kommunen er forurensningsmyndighet etter kapittel 12 i forurensningsforskriften, og fører tilsyn med at bestemmelsene og vedtak fattet i medhold av dette kapitlet følges. Du blir varslet før kommunen kommer på tilsyn.Søknad om utslippstillatelse
Husk også at du må søke om tillatelse til tiltak i henhold til plan- og bygningsloven i forbindelse med etablering eller endring av ditt private avløpsanlegg.
Lov og forskrift Veiledere og dimensjoneringskriterier for de enkelte løsningene er beskrevet i VA/Miljø-bladene: Se også følgende nettsider for veiledning til etablering av privat avløpsanlegg:Gebyrer
Anleggseiers ansvar
Sentrale lover, forskrifter og veiledere for private avløpsanlegg
Jeg skal gjøre endringer på mitt eksisterende avløpsanlegg, må jeg søke? Hvilken renseløsning skal jeg velge for min eiendom? Jeg skal koble meg til et eksisterende privat avløpsanlegg, hva gjør jeg? Hvor lang saksbehandlingstid har kommunen ved søknad om utslipptstillatelse? Jeg har fått merknad fra renovasjonsselskapet om at noe er galt med mitt anlegg. Hva gjør jeg? Jeg ønsker å installere WC eller vakuumtoalett med lavt vannforbruk og jeg skal bære vannet inn. Må jeg søke om utslippstillatelse når vannet skal ledes til tett oppsamlingstank? Vanlige spørsmål om private avløpsanlegg (FAQ)
Ved vesentlig endring av anlegg eller utslipp må du søke ny utslippstillatelse. En vesentlig endring kan være endring av infiltrasjonsgrøft, utslippspunkt, plassering, type anlegg med videre. Dersom du skal skifte ut en komponent i anlegget ditt, for eksempel skifte av slamavskiller til ny av samme størrelse, montere dykker, eller nytt lokk, trenger du ikke å søke. Ta gjerne kontakt med kommunen for nærmere avklaring.
Hvilken renseløsning som kan benyttes for din eiendom må velges i samråd med en fagkyndig på bakgrunn av nødvendige undersøkelser av området på tomta. Se gjerne www.nibio.no/tema/miljo/mindre-avlop for mer informasjon om de ulike renseløsningene på markedet.
Du skal sende melding til kommunen om at du skal koble deg til et eksisterende privat avløpsanlegg. Det må vedlegges tillatelse til påkobling fra anleggseier. Anleggseier må dokumentere at det er kapasitet på anlegget for nye tilknytninger. Kommunen vil på bakgrunn av dette og eksisterende utslippstillatelse avgjøre om det er tilstrekkelig kapasitet på anlegget til ny tilkobling.
Saksbehandlingstiden kan være opptil 6 uker fra kommunen mottar en fullstendig søknad om utslippstillatelse.
Renovasjonsselskapet vil gi en kort beskrivelse av feilen de har funnet. For å løse problemet må du forsøke å undersøke anlegget selv, dersom du ikke kan rette opp feilen selv må du kontakte et fagkyndig firma. Når feilen er rettet sender du informasjon til kommunen om dette.
Ja. I kommentarene til forurensningsforskriften er det nevnt spesifikt at tett tank er søknadspliktig (ref. kommentar til §12-4).