Fra tirsdag 27 februar vil innbyggere i Bodø kommune kunne benytte Helsenorge for kommunikasjon med helsestasjon– og skolehelsetjenesten.

For Bodø kommune er denne dreiningen et ledd i satsning på eHelse området og også i tråd med Bodø kommunes digitaliseringsstrategi, hvor et av hovedmålene er forenklet innbyggerdialog.

Mer oversikt

For brukere av disse tjenestene betyr det at de nå finner «sin» helsestasjon eller skolehelsetjeneste under Helsekontakter i Helse Norge. Her får brukere oversikt over avtaler, mulighet til å avbestille disse, samt sende og motta meldinger, og få varsel om planlagte avtaler.

Meldingene vil bli en del av din/ditt barns journal.

- At vi på helsestasjonen og skolehelsetjenesten også kommer på denne plattformen er kjempebra for både oss og våre brukere, sier leder for Rønvik og Sentrum familiesenter, Hilde Schjenken Jensen.

Saken fortsetter under bildet.

Bilde av Leder for Sentrum og Rønvik Familiesenter, Hilde Schjenken Jensen og jordmor ved Rønvik Familiesenter, Liv Kristin Olsen. De står inne på et venteværelse for familier.

Foto: Preben Hunstad

Tryggere for alle

Løsningen er tatt i bruk flere andre kommuner, og ifølge tilbakemeldingen er den blitt godt mottatt.

- Dette innebærer at vi får en enkel og sikker kanal til å kommunisere med brukerne våre på. Vi blir tilgjengelig på en trygg og ryddig måte, og brukerne vil oppleve mer oversikt. Det er på tide at vi også kommer inn på Helsenorge-plattformen, sier hun.

Jensen sier at de allerede er tilgjengelig for brukerne på mange kanaler, men hun tror brukere vil sette pris på å bruke Helsenorge. De fleste er vant med å bruke tjenestene på Helse Norge fra før, både for seg selv og barn under 16 år som de har foreldreansvar for.

- Vi gleder oss til å ta dette i bruk, sier lederen. Dette er fremtiden, og kanskje vil også mulighetene for digital kommunikasjon med helsestasjon – og skolehelsetjenesten utvikles og/ eller utvides. Men vi må starte en plass, sier hun og legger til.

- Vi har selvsagt fortsatt åpen telefon, e-post, Facebook-side for å nevne noen, men vi håper flest mulig av innbyggerne tar i bruk denne kanalen for en enkel og sikker kommunikasjon.

Les mer om digital kontakt med helsetjenesten her.