Det sier kommunedirektør Kjell Hugvik som tirsdag la fram sitt første kommunebudsjett.

Det foreslåtte driftsbudsjettet for 2022 er på 4,89 milliarder kroner og et investeringsbudsjett på 530 millioner kroner.

Han påpeker at Bodø kommune opplever stor nasjonal oppmerksomhet og anerkjennelse for å være en framoverlent kommune med store ambisjoner for utvikling.

- Det er viktig for meg som ny kommunedirektør å gi en tydelig anerkjennelse av den innsatsen som er nedlagt, både av dyktige ansatte og ambisiøse politikere, sier Hugvik.

I sitt forslag til Bodø kommunes budsjett for 2022 og økonomiplan for de fire neste årene, melder kommunedirektøren om en utvikling der vekst og ambisjoner nå møtes av betydelige økonomiske utfordringer.

Trafikklysmodellen
I sitt forord til årets budsjettforslag bruker kommunedirektøren trafikklysmodellen for å forklare den økonomiske situasjonen i Bodø kommune, og skriver blant annet følgende:

- Det siste året har vi gjennom håndteringen av koronaen blitt vant til å bruke trafikklys for å beskrive situasjonen og hvilke tiltak som er nødvendig for en forsvarlig håndtering. Kommunedirektørens klare oppfatning at det nå blinker gult for økonomien i Bodø kommune. Dersom utviklingen fortsetter i samme retning, vil vi fort havne i rød sone med svært begrenset handlingsrom eller verste fall bli satt under administrasjon. Kommunedirektøren vil understreke at kommunen ikke er der ennå, men farelampene blinker tydelig.

Oppdrag grønn økonomi
Kommunedirektøren vektlegger at det ikke er nok å foreta driftstilpasninger gjennom effektivisering.

- Økonomien kan ikke lengre håndteres med justeringer, vi må være villige til å skru på noen store brytere, sier Hugvik.

Kommunedirektøren er sammen med administrasjonen i gang med å legge en plan kalt «oppdrag grønn økonomi». En plan for nødvendige omstillinger i økonomiperioden som blant annet innebærer å redusere eller utsette planlagte investeringer i bygg og anlegg som krever låneopptak.

- Det er igangsatt arbeid for å se på og gjennomføre nødvendige strukturelle grep. På noen områder er det allerede truffet gode tiltak de senere årene, men fortsatt gjenstår det å gjennomføre nødvendige omstillinger på enkelte enheter og avdelinger, sier kommunedirektøren.

Han vektlegger at det vil være krav til kontinuerlig forbedring av hele kommunes virksomhet.

- Men spesielt viktig blir det å få til gode endringer i de to store avdelingene Oppvekst og kultur og Helse og omsorg, sier Kjell Hugvik.

Fra pluss til minus
Etter flere år med positiv drift og oppbygging av reserver skjedde det en markert endring av kommuneøkonomien i 2019, der driften gikk fra pluss til minus.

Siden da har Bodø kommune hatt høyere driftsutgifter enn inntekter som er saldert ved bruk av fond, avdragsutsettelser og maksimal avdragstid - tiltak stikk i strid med statens anbefalinger og vedtatte krav. Det samme gjelder kommunes egne vedtatte handlingsregler.

- De negative avvikene har forsterket seg gjennom 2021, og situasjonen vil forverre seg i hele den kommende perioden dersom ikke det blir tatt tydelige grep, sier Kjell Hugvik.