Meld feil på vann eller avløp og se driftsstatus
Feil på ledningsnettet kan få alvorlige konsekvenser. Det er derfor viktig at du tar kontakt med Bodø kommune ved mistanke om feil på kommunalt vann- eller avløpsanlegg.
Opplever du feil med vannforsyningen eller avløpssystemet?
Har du en mistanke om en vannlekkasje eller at avløpet er tett? Ta kontakt med Bodø kommune først. Bodø kommune vil da undersøke kommunalt ledningsnett i ditt område, for å utelukke at feilen befinner seg på kommunalt ledningsnett.
Dersom det etter undersøkelser utført av kommunen er grunn til å tro at det er feil på din private stikkledning, må du kontakte en fagkyndig. Kostnadene til kontroll og eventuell reparasjon av privat stikkledning er eiers ansvar.
Ved akutte feil som må rettes med en gang utenom normal arbeidstid, skal du ta kontakt med brannvakta. Øvrige feil meldes enten via servicetorget eller gjennom linken over «Her kan du melde feil på vann og avløp og se driftsmeldinger».
Varsling via SMS og telefon?
Visste du at du kan motta varsel per telefon i forbindelse med vannavstengninger, lekkasjer, driftsavbrudd og lignende? Følg linken for å registrere deg på adressen du trenger varsling for. Varsling via SMS og telefon
Av og til oppstår det feil på det kommunale ledningsnettet, og i enkelte tilfeller kan dette medføre oversvømmelser i private boliger. Det gjøres oppmerksom på at feilen også kan befinne seg på din private stikkledning for vann eller avløp. For å begrense skadene kan du gjøre følgende:Hva gjør du ved oversvømmelse i privat bolig?
Noen viktige punkter abonnenten har ansvar for