Rutiner for prosess og behandling av private reguleringsplaner
Reguleringsplan er en plan som er bindende for fremtidig arealbruk og bebyggelse innenfor et nærmere avgrenset område.
En reguleringsplan består av et kart med tilhørende bestemmelser. Hvilke formål et areal kan reguleres til, og hvilke bestemmelser som kan knyttes til planen, er fastlagt i plan- og bygningsloven.
Kommunen har plikt til å utarbeide reguleringsplan for områder der det skal gjennomføres større bygge- og anleggstiltak og andre tiltak som kan få vesentlige virkninger for miljø og samfunn. For øvrig bestemmer kommunen selv i kommuneplanens arealdel hvilke områder som skal reguleres.
Reguleringsplan kan utarbeides som en områderegulering for flere eiendommer, eller som en detaljregulering for enkelttiltak eller mindre områder. Private har rett til å fremme forslag til detaljregulering. En reguleringsplan skal utarbeides av fagkyndige.
Ved plansaksbehandling utsendes det et gebyr i henhold til en hver tid gjeldende gebyrforskrift for Bodø kommune.
Avklarende spørsmål knyttet til behov for reguleringsplan, krav i kommuneplanens arealdel eller annet stiles Byutvikling Plan ved henvendelse. Det kan også bes om avklaringsmøte. For avklaringsmøte benyttes mal for anmodning om møte. Før oppstart av planarbeidet formaliseres, skal plankonsulent ha klargjort sin planidé og samlet relevante opplysninger om situasjonen. Private forslagsstillere skal sende et planinitiativ til kommunen senest samtidig med forespørsel om oppstartsmøte. Hva som skal være med i planinitiativet følger av mal "vedlegg til anmodning om oppstartsmøte". Planinitiativet kan stoppes dersom det er i strid med overordnede føringer. Det må fremgå av brev eller referat fra oppstartsmøte. Er forslagstiller uenig i kommunens vurdering kan planinitiativet forelagges plan- og miljøutvalget til endelig avgjørelse. I kommunens kartløsning finnes opplysninger om kommuneplanens arealdel, gjeldende reguleringsplaner og aktuelle temakart. Anmodning om møte (DOCX, 34KB) Vedlegg til anmodning om oppstartsmøte (DOCX, 38KB) (planinitiativ) Til oppstartsmøte er det krav om at planinitiativet i nødvendig grad beskriver de videre premissene for planarbeidet. Ved anmodning om oppstartsmøte benyttes mal for anmodning om møte samt vedlegg til anmodning om oppstartsmøte. Det stilles krav til at den som utarbeider et planforslag er fagkyndig. Plankonsulenten er kommunens primære kontaktpunkt gjennom planprosessen. Til oppstartsmøtet inviteres ulike fagkontorer i kommunen avhengig av hva saken gjelder. Fra forslagsstiller må både forslagsstiller og plankonsulent stille i møtet. Forslagsstiller legger frem planinitiativet og kommunen stiller krav til planen og kan gi råd om hvordan planen bør utarbeides, og kan bistå i planarbeidet. Saksbehandler hos Byutvikling Plan skriver referat fra møtet. Referatet godkjennes av møtedeltakerne. Dersom det er uenighet på vesentlige punkter i oppstartsmøtet om det videre planarbeidet, kan forslagsstilleren kreve spørsmålet forelagt plan- og miljøutvalget til vurdering. Forslagsstilleren skal alltid kunngjøre en melding om oppstart av planarbeidet i minst én avis som er alminnelig lest på stedet, og gjennom elektroniske medier. Registrerte grunneiere og festere i planområdet, og så vidt mulig andre rettighetshavere i planområdet samt naboer til planområdet, skal når de blir direkte berørt, på hensiktsmessig måte underrettes om at planarbeidet tas opp. Varsel om oppstart kan gjøres tilgjengelig via kommunens nettside. Ved varsel om oppstart og kunngjøring skal avgrensningen av planområdet angis og referat fra oppstartsmøtet gjøres offentlig. Anmodning om møte (DOCX, 34KB) Private planforslag må innholdsmessig følge opp hovedtrekk og rammer i kommuneplanens arealdel og foreliggende områdereguleringer. Planforslaget skal utarbeides av fagkyndige. Planforslaget må også tilpasses andre relevante krav gitt i eller i medhold av plan- og bygningsloven. Planforslaget må utarbeides i samsvar med kart- og planforskriften, nasjonale produktspesifikasjoner og kommunens kravspesifikasjon. Planforslaget skal leveres digitalt og sendes Byutvikling Plan ved postmottak@bodo.kommune.no. Ved mottatt planleveranse gjennomgås denne og det kontrolleres om alle dokumenter er i henhold til krav og spesifikasjoner. Ved mangler sendes planforslaget tilbake til plankonsulent med krav om at manglene utbedres før forslaget kan behandles. Ved godkjent førstegangskontroll behandles innholdet i planen og det er vanlig at det i denne fasen av prosessen gjøres utbedringer og endringer i planleveransen før den er klar til å sendes ut til høring og offentlig ettersyn. Kommunens maler for reguleringsbestemmelser, planbeskrivelse skal benyttes. Se mer detaljert om hvilke Krav til planleveransen (PDF, 151KB) som stilles. Når kommunen mottar forslaget til reguleringsplan, skal kommunen innen tolv uker eller en annen frist som er avtalt med forslagsstiller, avgjøre om forslaget skal fremmes ved å sendes på høring og legges ut til offentlig ettersyn. Kommunen kan samtidig fremme alternative forslag til regulering av arealet. Finner ikke kommunen grunn til å fremme forslaget, skal forslagsstilleren innen tre uker underrettes ved brev. Er forslaget i samsvar med kommuneplanens arealdel eller områderegulering, kan avslaget kreves forelagt plan- og miljøutvalget. Forslag til reguleringsplan sendes på høring og legges ut til offentlig ettersyn. Planforslaget gjøres tilgjengelig på Stormen bibliotek, servicetorg og kommunens nettside og annonseres i Avisa Nordland. Frist for å gi uttalelse og eventuelt fremme innsigelse skal være minst seks uker. Registrerte grunneiere og festere og så vidt mulig andre rettighetshavere i planområdet samt naboer, skal når de blir direkte berørt, på hensiktsmessig måte underrettes om forslag til reguleringsplan med opplysning om hvor det er tilgjengelig. Leder for Byutvikling har delegert myndighet til å sende reguleringsplaner på høring og offentlig ettersyn. Etter offentlig ettersyn vurderes planforslaget på nytt i lys av innkomne uttalelser og om det er tilkommet ny informasjon som har betydning for planen. Dersom planen må endres som følge av ny informasjon eller innsigelser fra myndigheter, må det vurderes om planforslaget skal legges ut på på ny høring og offentlig ettersyn, eventuelt begrenset høring til berørte parter. Forslagsstiller gis mulighet til å kommentere merknader og foreslå endringer i planen. Planprogram og mindre endringer av reguleringsplaner vedtas i Plan- og miljøutvalget. Alle andre plansaker behandles først i utvalget før de går til bystyret til sluttbehandling. Er utvalget eller bystyret ikke enig i forslaget, kan de sende saken tilbake til ny behandling. Det kan gis retningslinjer for det videre arbeid med planen. Etter vedtak av planen vil kommunen kunngjøre vedtaket. Registrerte grunneiere og festere i planområdet, og så vidt mulig andre rettighetshavere i planområdet og naboer til planområdet, når de blir direkte berørt underrettes særskilt ved brev. Underretningen skal inneholde opplysninger om klageadgangen og frist for klage. Planen med planbeskrivelse kunngjøres i Avisa Nordland og gjøres tilgjengelig gjennom kommunens nettside. Etter klagefristens utløp forberedes behandling av eventuelle klager. Kommunen avslutter saken etter klagefristen eventuelt når en eventuell klage er ferdigbehandlet. Innsigelser må ikke forveksles med en uttalelse eller en klage. Det er kun berørte statlige og regionale myndigheter som har innsigelsesmyndighet i reguleringssaker. En innsigelse har i motsetning til en uttalelse/klage oppsettende virkning, det vil si at kommunen og evt. forslagsstiller må søke å komme til enighet med innsigelsesparten. Dersom en ikke kommer til enighet, går saken videre til mekling hos Statsforvalteren og blir man heller ikke der enige - går saken til departementet. Vedtak i plansaker kan påklages til Statsforvalteren i Nordland av en part eller annen med rettslig klageinteresse i saken. Bystyret i Bodø kommune foretar forberedende klagebehandling av klager på vedtak i plansaker. Klagen sendes derfor Byutvikling Plan i Bodø kommune som utarbeider saksfremlegg for Plan- og miljøutvalget. Utvalget vedtar innstilling til vedtak i klagesaken som deretter behandles i bystyret. Bystyret kan ta klagen til følge eller videresende klagen til endelig behandling hos Statsforvalteren. Klagen sendes til: Epost: postmottak@bodo.kommune.no Klagefrist: For at klage skal være fremsatt i tide, er det nok at erklæringen før utløpet av fristen er avgitt til postoperatør eller til offentlig tjenestemann som har fullmakt til å ta imot erklæringen. Erklæring om klage skal: Rett til innsyn i saksdokumentene: Alminnelig veiledningsplikt:Planinitiativ/avklaring
Saksgang
Avklaring
Oppstart
Mal
Oppstartsfase
Saksgang
Mal
Utarbeide og levere planforslag
Saksgang
Mal
Høring og offentlig ettersyn
Saksgang
Vedtaksfase
Saksgang
Innsigelser
Klage på vedtak
Bodø kommune, Byutvikling Plan. Postboks 319
8001 Bodø
Fristen for å klage er 3 uker fra det tidspunkt underretning om vedtaket er kommet frem til vedkommende part. For den som ikke har mottatt underretning om vedtaket, løper fristen fra det tidspunkt han har fått eller burde ha skaffet seg kjennskap til vedtaket. Ved vedtak som går ut på å tilstå noen en rettighet, skal klagefristen for andre likevel senest løpe ut når det er gått 3 måneder fra det tidspunkt vedtaket ble truffet.
Med noen begrensninger har klager rett til innsyn i sakens dokumenter. Krav om innsyn rettes til Bodø kommune. Se "Kontaktinformasjon" i menyen til høyre.
Bodø kommune ved Byutvikling Plan kan gi generell veiledning om saksbehandlingsregler og andre relevante regler innenfor kontorets saksområde.