Bli støttekontakt og/eller privat avlaster
Vi har til enhver tid behov for mennesker som har overskudd og ønske om å bli støttekontakt og/eller privat avlaster. Kanskje akkurat du er den vi er på utkikk etter?
Våre brukere har et vidt spenn av behov og interesser.
De har det til felles at de ønsker en mer aktiv fritid, men trenger hjelp for å få det til. Behovene er like forskjellige som brukerne, kanskje noen trenger hjelp til å bli mer sosialt aktive, mens andre trenger assistanse til fritidsaktiviteter.
Privat avlastning omhandler som regel barn og unge som bor hjemme. Avlastning kan foregå både på time- og døgnbasis, enten med base hjemme hos deg eller hos bruker.
Du og den/de personen(e) du skal være støttekontakt for, planlegger sammen hva timene skal brukes til. Støttekontakter får en månedlig utgiftsdekning på inntil kr 250,- som skal dekke støttekontaktens utgifter til cafe, badeland, kino m.m.
Søknad
Dersom dette er noe du kan tenke deg, fyller du ut søknadsskjema til høyre.
Du må logge inn via ID-porten.
Når vi finner det vi tror er en god match for deg, vil du bli innkalt til en samtale. Av og til tar dette litt tid. Det betyr ikke at du er uegnet som støttekontakt.
En støttekontakt er en person som hjelper en annen person gjennom sosialt samvær og ulike aktiviteter. Formålet er å hjelpe personen til å bli mer trygg på seg selv, bli bedre i stand til å omgås andre mennesker og kunne takle ulike livssituasjoner. Støttekontaktordningen skal bidra til å gi vedkommende en mer meningsfull fritid. Kommunen er pålagt å ha en støttekontaktordning for de som er i behov av dette. Ordningen skal være fleksibel og tilrettelegges den enkeltes ønsker og behov. En støttekontakt skal fungere som ”personlig assistent”, det vil si at tjenesten skal være preget av høy brukermedvirkning og brukerstyring. Hovedoppgavene til en støttekontakt er Støttekontakten kan altså fungere som er personlig rådgiver i forhold til dagliglivets gjøremål, som for eksempel gi råd om mindre innkjøp og fornuftig bruk av penger. Det er ikke forutsatt at støttekontakten skal ha mer omfattende opplæringsoppgaver. Støttekontakten skal være med på de aktiviteter som brukeren foreslår, eller fungere som motivator for å få brukeren til å komme seg ut. Alle kan være støttekontakt, det kreves ingen formell utdannelse. Du må være fylt 18 år, og kunne stå i oppdraget minst et år for å bli engasjert som støttekontakt. Det er ikke noe krav i lovverket at støttekontakten må ha fylt 18 år, men spesielt i forhold til dette med taushetsløfte, er det et problem å avkreve det fra en som ikke er fylt 18 og dermed ikke er myndig. Aldersgrensen følger av ansvarstyngden som følger oppdraget. Du må ha forståelse og innsikt i taushetspliktkravet og være moden nok til å ta ansvar for andre mennesker. For å fylle rollen er det også noen kvalifikasjoner som er nødvendige. Du som påtar seg oppdrag som støttekontakt bør være stabil, trygg på seg selv, ha evnen til å samarbeide og kunne sette grenser. Rus og alkohol skal ikke nytes sammen med brukeren. Vi er interessert i å komme i kontakt med personer som ønsker å være støttekontakt. Mange støttekontakter mottar veiledning i forbindelse med oppdraget. Alder, kjønn, personlighet og interesser er avgjørende når man skal finne egnet støttekontakt til aktuell bruker. Påtar du deg oppdrag som støttekontakt regnes dy som oppdragstaker, ikke arbeidstaker i kommunen. Det inngås egne oppdragsavtaler. Alle som har oppdrag som støttekontakt har taushetsplikt etter helsepersonelloven. En taushetserklæring må undertegnes og legges sammen med oppdragsavtalen. For at du skal få utbetalt lønn for dine tjenester som støttekontakt og/eller privatavlaster, må du levere timeliste til Miljøtjenesten. Timelisten skal være tydelig og riktig utfylt for å kunne godkjennes for utbetaling. Disse feltene MÅ fylles ut: Timelisten skal underskrives av bruker/ foresatte. Timelisten skal innleveres for en måned av gangen. Frist for innlevering er den 5. i hver måned. Utbetaling av lønn er påfølgende måned. Krever du refusjon for utlegg av aktiviteter (11280- 666) og transport (11740- 666), må kvitteringer vedlegges. Dette gjelder ikke for bompasseringer. Timelistene sendes til: Støttekontakt Privat avlastningHva er en støttekontakt?
Støttekontaktens oppgaver
Hvem kan være støttekontakt?
Oppdragsavtale
Støttekontakt og taushetsplikt
Jeg er støttekontakt og/eller privat avlaster
Utfylling av timeliste
Bodø kommune v/ Miljøtjenesten
Postboks 319
8001 BodøTimeliste / rapporteringsskjema / Forklaring