Kjøp av tomt og areal
- Utvikling og overdragelse av kommunal grunn til boligformål, skjer fortrinnsvis til større utbyggere, eller selges til høystbydende ved utlysning i markedet.
- Dersom du er interessert i å kjøpe tomt til næringsformål, må du sende en skriftlig søknad om kjøp til Bodø kommune.
- Ønsker du å kjøpe tilleggsareal til din boligeiendom, kan du benytte søknadsskjemaet som du finner i menyen til høyre.
Grunn- og utviklingskontoret er organisert under Utbyggings- og eiendomsavdelingen og ivaretar grunneierfunksjonen i Bodø kommune, herunder blant annet:
- Strategisk eiendomsutvikling
- Salg av tomt og areal
- Nabovarsel, nabosamtykke og øvrige henvendelser
Dersom du ønsker å utvide tomten din og kommunen er eier av tilgrensende eiendom, kan du søke om å få kjøpe areal fra kommunen. Arealet må ha felles grense med din eiendom og i form og størrelse ikke være anvendelig som egen tomt. Før du søker må du undersøke hva arealet er regulert til. Det bør være samsvar mellom det du skal bruke tilleggsarealet til og det arealformålet i gjeldende plan sier det skal brukes til. Ved å følge lenken til høyre kan du selv ta utskrift av kart over området det gjelder. For videre behandling må du sende en skriftlig henvendelse til Utbyggings- og eiendomsavdelingen. Søknaden kan sendes elektronisk ved å benytte lenke til høyre i meny. I søknaden bør det fremgå hva som er bakgrunn for at du ønsker å kjøpe gjeldende areal, samt en liten beskrivelse av det arealet du vil kjøpe. Søknaden må inneholde et kartvedlegg hvor arealet som ønskes kjøpt er tydelig avmerket. I behandling av søknad vil det blant annet bli foretatt en vurdering av de reguleringsmessige forhold. Det kan også være aktuelt å innhente uttalelse fra andre kommunale instanser. Bodø bystyre vedtok i møte 10.02.22 nye standardiserte priser for tilleggsarealer. Prisen reguleres to ganger pr. år ved bruk av SSBs konsumpris, og tas opp til vurdering hvert tredje år. Fra 01.07.2023 gjelder følgende priser for tilleggsareal: Ved salg av tilleggsareal i kommunens øvrige områder fastsettes prisen ut ifra skjønn basert på praksis. Areal større enn 150m² anses ikke som tilleggsareal til bolig og priser oppgitt for tilleggsareal legges ikke til grunn, men fastsettes ved takst/verdivurdering. I tillegg kommer kostnader forbundet med fradeling og overdragelse (gebyrer, dokumentavgift mv.). Hvis du ikke bruker elektronisk søknadsskjema, sendes søknaden til Bodø kommune, Utbyggings- og eiendomsavdelingen, Postboks 319, 8001 Bodø eller pr. e-post til postmottak@bodo.kommune.no. Dersom du trenger veiledning eller informasjon, kan du ta kontakt med en av saksbehandlerne på Grunn- og eiendomsutviklingskontoret ved Utbyggings- og eiendomsavdelingen, Roar Bratland Erichsen epost: Roar.Bratland.Erichsen@bodo.kommune.no Bodø kommune har noe tomtearealer til salgs for næringsvirksomhet. Her finner du mer informasjon om søknadsprosessen og saksbehandlingen. Dersom du er interessert i å kjøpe tomt til næringsformål, må du sende en skriftlig søknad om kjøp til Bodø kommune, Utbyggings- og eiendomsavdelingen, Postboks 319, 8001 Bodø eller pr. e-post til postmottak@bodo.kommune.no. Søknaden må inneholde tilstrekkelige opplysninger om: Ved å følge lenken i menyen på høyre side kan du selv ta utskrift av kart over området det gjelder. Etter mottak av søknaden, vil saksgangen i kommunen normalt være slik: Det er også mulig å få en håndgivelse på tomta. Håndgivelse betyr at du får en rett til å kjøpe tomta. Vanlig håndgivelsestid er inntil ett år. I løpet av denne tida må du planlegge/vurdere ditt prosjekt og bestemme om du vil kjøpe tomta. For å få en håndgivelse må du betale håndgivelsespenger, ca. 3 % av kjøpesummen. Håndgivelsespengene blir fratrukket i kjøpesummen. Du får ikke håndgivelsespengene tilbake dersom du ikke kjøper tomta. For å ivareta EØS-regelverket, selges tomter til næringsdrivende til markedspris basert på takst eller til høystbydende på et åpent marked. I de fleste tilfellene selges slike tomter basert på takst. Fra tomtesøknaden er innkommet og fram til den er avgjort, går det normalt et par måneder. Fra kjøpekontrakt er inngått og til tomta er ferdig oppmålt og klar til overskjøting, tar det ca. 2–6 måneder. Dersom du trenger mer veiledning eller informasjon, kan det tas kontakt med kontorleder Roar Bratland Erichsen 900 43 837 på kontoret for Grunn og eiendomsutvikling. Utvikling og overdragelse av kommunal grunn til boligformål, skjer fortrinnsvis til større utbyggere. Kjøp av tomt må dermed skje gjennom den utbygger som forestår utbyggingen i det området du er interessert i. Dersom kommunen skal selge enkeltstående boligtomter, vil disse bli lyst ut for salg til høystbydende. Dersom du har ytterligere spørsmål, kan du ta kontakt med kontorleder Roar Bratland Erichsen (900 43 837) på kontoret for Grunn- og eiendomsutvikling, Utbyggings- og eiendomsavdelingen.Kjøp av tilleggsareal
Krav til søknad
Behandling av søknad
Kostnader
Kjøp av tomt til næringsformål
Søknadens innhold
Behandling av søknaden
Håndgivelse av tomten
Pris
Saksbehandlingstid
Kjøp av tomt til boligformål