Vannledningsnettet i Bodø kommune er delt inn i flere trykksoner. Det er iverksatt trykkreduksjon om natten i områdene vist i kartutsnitt under. Hver kveld senkes trykket på vannledningsnettet, før det øker tilbake til det opprinnelige trykket på morgenen.

Hvorfor redusere trykket om natten?

Det er flere grunner til at det er fordelaktig å senke trykket i vannledningsnettet om natten. Ved å redusere trykket reduseres vanntapet på eksisterende vannlekkasjer på vannledningsnettet og man reduserer sannsynligheten for rørbrudd.

Våre foreløpige beregninger viser at vi har en besparelse på ca. 14 600 m³ drikkevann i året noe som gir reduserte kostnader.

Hva betyr trykksenking for deg som forbruker?

Bodø kommune skal etter KS-Administrative bestemmelser levere mellom 2-6 bar trykk på vannledningsnettet. Trykket på vannledningsnettet vil variere alt etter hvor mye vann som blir brukt på det aktuelle tidspunktet man måler trykket. Kapasiteten på vannledningsnettet vil ikke påvirkes av denne endringen. Du som forbruker vil ikke merke noe til at vanntrykket senkes om natten

Hva gjør du med sprinkleranlegget?

Opplever du alarmer for lavt trykk på eget sprinkleranlegg må du som anleggseier få justert dette av godkjent sprinkler-servicefirma. Årsaken til at en del alarmer oppstår er at trykkfølere på anlegget er stilt for sensitivt eller ikke har forsinkelse på alarmutløsning. En forsinkelse på 5 min før alarm utløses eller at man reduserer verdien på alarmgrensen noe, kan løse dette. Godkjent sprinkler-servicefirma kan finne de korrekte innstilingene til ditt anlegg.