Det er derfor nødvendig å presisere følgende på Barne- og familieenhetens område:

På dette budsjettområdet var det foreslått tilført et samlet beløp på om lag 5 millioner kroner.

Denne tilførelsen på 5 millioner kroner blir nevnt i tekstdelen i budsjettforslaget, og ved en feiltakelse er dette beløpet ikke tatt med i det spesifiserte tiltaket.

- Dette vil medføre en netto reduksjon i kostnadene på de ikke-lovpålagte tjenestene med 1,95 millioner kroner i 2023. Og ikke som først angitt: 6,95 millioner kroner, sier kommunedirektør Kjell Hugvik.

Disse inntektene kommer som en konsekvens av statsbudsjettets satsingsområder i forbindelse med barnevernsreformen og økt fokus på psykisk helse for barn og unge.

Berørte tjenester er utekontakten, psykisk helserådgivere og foreldreveiledere/kliniske terapeuter.

Disse foreslås dermed ikke avviklet, men redusert i antall årsverk hvilket betyr at tjenestene må reorganiseres, gis endret mandat og ny prioritering av oppgaver.

Det foreslås ikke reduksjon av årsverk i Åpen barnehage.

Følgende tekst blir oppdatert i Kommunedirektørens forslag til budsjett 2023 og økonomiplan 2023-2026:

Reduksjon i antall årsverk, ikke-lovpålagte tjenester:
Reduksjon i ikke-lovpålagte tjenester i Barne- og familieenheten. Reorganisering av tjenestetilbudet i Utekontakten, Psykisk helsetjeneste og Skolehelsetjenesten i tråd med ny Oppvekstreform og endringer i velferdstjeneste-lovgivningen. Tiltaket gir en besparelse på 1,95 mill. kr i 2023 og 8,55 mill. kr per år videre i økonomiplanperioden.

Reduksjon i antall årsverk, lovpålagte tjenester:
Reduksjon i antall årsverk i lovpålagte tjenester i Barne- og familieenheten. Reorganisering av tjenestetilbudet i Helsestasjon/familiesentrene, Ergoterapi- og fysioterapitjenesten, Psykisk helsetjeneste og PPT som konsekvens av kompetanseløftet og demografisk tilpasning. Tiltaket gir en besparelse på i overkant av 1,4 mill. kr i 2023, 5,4 mill. kr i 2024 og 5,75 mill. kr pr år fra 2025.