I denne fjerde runden har Bodø kommune mottatt statlige midler på drøye 10 millioner kroner som nå skal fordeles til lokale virksomheter.

- Vi er glade for å kunne lyse ut en ny runde med midler, og vi vil oppfordre bedrifter som fortsatt har utfordringer knyttet til pandemien, om å søke, sier ordførere Ida Pinnerød og fortsetter:

- Jeg er imponert over hvordan mange virksomheter har tatt gode grep for å berge seg gjennom pandemien. Samtidig er det viktig at vi har disse midlene som vi kan fordele der behovet er størst.

Prioriterte næringer
Tildelingen skal sikre likviditet i virksomheter, og dempe de økonomiske konsekvensene av Covid 19 pandemien. I denne fjerde runden vil det legges vekt på næringer som fortsatt opplever begrensinger etter overgangen til fase 1 i «En normal hverdag med økt beredskap».

Følgende næringer vil bli prioritert:

• Drosjebiltransport
  • Turbiltransport
  • Overnattingsvirksomhet
  • Serveringsvirksomhet
  • Reisebyrå- og reisearrangør

- Men kommunen har frihet til å tilpasse hvilke virksomheter som støttes, avhengig av den lokale situasjonen, sier Anne-Lise Solås, teamleder i Bodø kommunes næring- og utviklingsavdeling.

Søknad
For å kunne motta midler gjennom ordningen, må virksomhetene selv søke gjennom nettsiden regionalforvaltning.no.

Ut fra det totale antall søknader vil kommunen beregne et maksbeløp, og en prosentvis avkortning av søknadsbeløpet.

- En forutsetning for å motta støtte er at merkostnader eller tap av fortjeneste knyttet til Covid-19 er dokumentert av revisor eller regnskapsfører, sier Anne-Lise Solås.