Denne uka startet Bodø kommune opp med vaksineringen av 16- og 17-åringer, ved de videregående skolene.

Vaksineringen av barn fra fylte 12 år i Bodø starter tirsdag 14. september og skal etter planen foregå til og med 25. september.

- Elever og foresatte vil få beskjed direkte fra de ulike skolene om møtetidspunkt, sier helseleder Stian Wik Rasmussen i Bodø kommune.

Må registreres i Helseboka
Helselederen påpeker at det er viktig at hvert barn og ungdom som skal vaksineres er registrert i Helseboka. Dette gjøres av foreldre/foresatte ved å følge en lenke man får på sms.

- Det er også viktig at begge foreldre/foresatte registrerer sine barn, dette fordi begge må gi samtykke til vaksinering, sier Rasmussen og legger til:

- Det er også en mulighet til å ringe vaksinetelefonen, dersom man ønsker det.

Barna må være fylt 12 år for å kunne få vaksine.

- Det vil si at barn som er 11 år, men som fyller 12 år senere i år, ikke får tilbud om vaksine i denne omgangen, sier Rasmussen.

Bodø storsenter
Elevene på barne- og ungdomsskolen i Bodø vil ikke få vaksinen på den skolen de går på, men møter opp sammen med foresatte på vaksineringslokalet på Bodø storsenter.

- Vaksineringen vil foregå på ettermiddags- og kveldstid, i tidsrommet 15:00-19:00. Dette er rett og slett for at vaksineringen skal kunne skje så effektivt som mulig, sier Jørgen Bjørnstad, leder for Bodø legevakt.

Han påpeker at dette også gjør at vaksineringen ikke forstyrrer undervisningen, og at foreldre/foresatte har mulighet til å følge barna og ungdommene til vaksineringen.

- Men dersom en forelder eller foresatt ønsker å følge barnet inn til selve vaksineringslokalet, så er det kun én foresatt som kan det. Dette er rett og slett på grunn av plassmangel i vaksineringslokalet, og med tanke på smittevern, sier Bjørnstad.

Alle som har fått vaksine må sitte til observasjon i 20 minutter etter at vaksinen er satt.

Bjørnstad sier vaksineringen av barn og ungdom vil komme i tillegg til den allerede planlagte vaksineringen av voksne på dagtid.

- Vi skal etter planen kunne vaksinere 320 barn og unge hver dag i denne perioden, sier Jørgen Bjørnstad.

Reiser til distriktene
For skolene i Misvær, Skjerstad, Kjerringøy og Værran vil vaksineringen foregå lokalt på de ulike stedene, og ikke på Bodø storsenter.

Dette er også planlagt å skje innenfor det samme tidsrommet, altså innen utgangen av uke 38.

Nærmere informasjon om dette vil bli gitt senere.

Oversikt
Her er en oversikt over hvilke dager og tidspunkter som er planlagt for vaksinering av elever fra de ulike skolene i Bodø, i vaksineringslokalet i Bodø storsenter.

Klokkeslettene for de enkelte, vil de ulike skolene gi beskjed om direkte til elever og foreldre/foresatte.

Vaksineringen skjer i hovedsak i tidsrommet 15:00-19:00, med unntak av lørdag 25. september (klokken 10:00-15:00).

Vaksinering i Bodø storsenter (12-15 år):

Tirsdag 14. september

• Hunstad barneskole

Torsdag 23. september:

• Saltvern skole

Lørdag 25. september (klokken 10:00 – 15:00)

• Hunstad ungdomsskole
  • Støver skole