Torsdag 9. september starter vaksineringen av elever på videregående skole i Bodø.

- Det gjelder 16- og 17-åringene, samt de som fyller 16 senere i år. De vil få vaksinene på den skolen de går på, sier legevaktsjef Jørgen Bjørnstad i Bodø kommune og påpeker at elever og foresatte får beskjed om dette direkte fra skolene.

For elever født i 2005 som enda ikke er blitt 16 år, så må vaksinering godkjennes av foresatte. Elever må ta med ferdig utfylt samtykkeskjema på vaksinasjonsdagen. Elever vil få utdelt skjemaet på papir på skolen på forhånd.

Hybelboere med annen bostedsadresse enn Bodø vil også få vaksine. Elever over 18 år og hybelboere som har fått 1.dose får mulighet til å ta 2.dose denne dagen.

Før vaksinering må du ha registrert deg i Helseboka.

12-15 år
I neste uke starter kommunen opp med vaksinering av skoleelever fra fylte 12 år.

- Her vil elever og foresatte få beskjed direkte fra de ulike skolene, sier Bjørnstad.

Vaksineringen av barn fra fylte 12 år i Bodø starter tirsdag 14. september.

Ettermiddag og kveld
Elevene på barne- og ungdomsskolen vil ikke få vaksinen på den skolen de går på, men møter opp sammen med foresatte på vaksineringslokalet på Bodø storsenter.

- Vaksineringen vil foregå på ettermiddags- og kveldstid (15:00-19:00). Dette er rett og slett for at vaksineringen skal kunne skje så raskt som mulig, sier Bjørnstad og sier vaksineringen av barn og ungdom vil komme i tillegg til vaksineringen av voksne på dagtid.

- Vi skal etter planen kunne vaksinere 320 barn og unge hver dag, sier Jørgen Bjørnstad.

Han opplyser også om at barna må være fylt 12 år for å kunne få vaksine.