Dette ble markert med blomster og kake i kantina på rådhuset tidligere denne juni-måneden.

– Det er flott at vi nå ser resultatene av et lengre samarbeid og målrettet arbeid, ikke minst blant deltakerne som har stått på for å nå målene sine, sier Sonja Lind, avdelingsleder på flyktningkontoret i Bodø kommune.

I vinter tok i tillegg en sjette deltaker i prosjektet et fagbrev.

– Til sammen har vi seks deltakere som har tatt fagbrev, og i tillegg har vi fire til som skal gå opp til fagprøve til høsten. Vi har også to deltakere til som har hatt permisjon fra lærlingetiden og er ventet å ta fagbrev i 2024, sier Lind som har ledet dette prosjektet for Bodø kommune.

Det betyr at dersom alt går etter planen vil det bli 12 nye helsefagarbeidere som har fått sitt fagbrev gjennom dette prosjektet.

– Det har også stor betydning for kommunen at vi klarer å utdanne nye helsefagarbeidere, når vi vet det er et skrikende behov for denne kompetansen. I tillegg er det viktig med tanke på satsingen på lærlinger i kommunen, fortsetter hun.

Prosjektet er et samarbeid mellom Bodø kommune, Nav og Nordland fylkeskommune og startet i 2018. Prosjektet er nå inne i sitt siste år.

Dette er første gang i Nordland at denne modellen tas i bruk, og også Nordland fylkeskommune er i gang med samme satsing innen mat- og restaurantfag.

Les også: Sandra først ut med fagbrev: - Jeg er veldig stolt

Bildet viser Bana Alsaad, Ashweil Alor, Amanuel Tedla, Andreja Blagojevic, Elsa Stensøy , Karine Johansen, Sonja Lind, Sølvi Berntsen , Mulue Sbhatu og Semhar Gebreslasie. Bildet er tatt i forbindelse med markeringen inne på rådhuset i Bodø.