- Det har vært veldig artig, men også vanskelig. Norsk er et vanskelig språk, og jeg er veldig stolt over at jeg klarte dette til slutt, sier Sandra Valdes.

Samarbeidsprosjekt

Høsten 2020 var hun en av til sammen 14 lærlinger i Bodø kommunes virksomheter gjennom prosjektet «helsefagutdanningen for voksne innvandrere 2019-2023».

Det er flyktningkontoret i Bodø kommune som har ledet prosjektet i samarbeid med Nordland fylkeskommune og Bodø videregående skole, Nav, samt helse- og omsorgsavdelingen og lærlingetjenesten i kommunen.

InspirasjonFra venstre Karine Johansen (lærlingetjenesten), Sonja Lind (prosjektleder flyktningkontoret), Sandra Valdes, Sølvi Berntsen (lærlingetjenesten) og Elsa Stensøy (flyktningkontoret).

Rådgiver Elsa Stensøy i Flyktningkontoret har fulgt lærlingene siden prosjektet startet i 2019.

- Jeg synes det er fantastisk flott å se at Sandra nå har fått sitt fagbrev. Hun har gjort en veldig god jobb og en stor egeninnsats for å få dette til, sier Stensøy.

Nå håper hun at dette kan være til inspirasjon for resten av lærlingene i prosjektet.

- Det er 12 til som forhåpentligvis skal bestå sin fagprøve, og jeg håper Sandras innsats kan være til inspirasjon, sier Elsa Stensøy,

Målsetting

Dette er første gang i Nordland at denne modellen tas i bruk, og også Nordland fylkeskommune er i gang med samme satsing innen mat- og restaurantfag.

Rådgiverne Karine Johansen og Sølvi Berntsen i Bodø kommunes lærlingetjeneste er svært godt fornøyd med prosjektet så langt.

- Det har vært veldig spennende å følge prosjektet, og vi i lærlingetjenesten er med og tilrettelegger opplæringen for de enkelte lærlingene underveis, sier Karine Johansen og fortsetter:

-  Dette prosjektet er også et viktig bidrag for å nå målsettingen om antall lærlinger i kommunen.

Nå heier de på resten av deltakerne i prosjektet.

- Vi håper at alle når målet sitt om fagbrev, og så håper vi selvsagt at de også ønsker å fortsette å jobbe i Bodø kommune, sier Sølvi Berntsen.

Trives i jobben

Sandra Valdes har i flere år jobbet i hjemmetjenesten i Bodø kommune, og har også opparbeidet seg erfaring som gjorde at hun har kunnet motta fagbrev tidligere enn resten av deltakerne i prosjektet.

Hun sier at utdanningen åpner for nye muligheter i en jobb og arbeidsted hun allerede trives godt.

- Jeg trives veldig godt med å jobbe i hjemmetjenesten i Bodø kommune og ønsker å fortsette å jobbe her. Det å få fagbrev gir meg flere muligheter i jobben, og så skal jeg kanskje også fortsette å studere, sier Sandra Valdes.