Det er blitt en fast tradisjon med nyttårsfeiring i Rensåsparken, i regi av kommunen, til glede for mange bodøværinger.

På grunn av Covid-19-pandemien og smittevern er det i år dessverre ikke mulighet til å arrangere nyttårsfeiringen som vanlig – med fakkeltog og feiring i Rensåsen.

- Det vil bli både tale fra ordføreren og Bodø domkirkes ungdomskor vil synge «Deilig er jorden», men dette vil skje digitalt, og vil være tilgjengelig via vår facebookside, youtubekanal og nettside, og denne streamen blir også tilbudt media, sier kommunikasjonssjef Tord Berthinussen i Bodø kommune.

Sendingen vil som vanlig starte klokken 18.00 nyttårsaften, og også i år vil programmet avsluttes med fyrverkeri. Men denne gangen altså uten publikum i Rensåsparken.

- Kommunen vil tradisjonen tro sørge for et flott fyrverkeri, men med tanke på smittevern må vi rett og slett be folk om ikke å møte opp i Rensåsen. I år må vi be publikum om å følge fyrverkeriet enten fra trappa eller vinduet hjemmefra, eller man kan se fyrverkeriet direkte via vår livesending på nett, sier Berthinussen.

Ordfører Ida Pinnerød vil altså holde sin nyttårstale digitalt i år.

- Folk i Bodø har vært veldig flinke og sammen gjør vi en viktig dugnad for å holde smitten nede. Da er det også viktig at vi fortsetter med dette, selv om vi gjerne skulle ha samlet folket til nyttårsfeiring. I år blir det dessverre ikke slik, men vi håper at Bodø-samfunnet vil sette pris på den feiringen vi lager, og så håper vi at alle sammen kan være tilbake i Rensåsparken neste år, sier Ida Pinnerød.

LES OGSÅ: Ber folk om ikke å møte opp i Rensåsen