- Vi må anmode folk om ikke å møte opp i Rensåsparken i forbindelse med nyttårsfeiringen. Dette for å unngå for store folkeansamlinger med tanke på smittevern, sier ordfører Ida Pinnerød.

Bodø kommune har fra før meldt om at årets offisielle nyttårsfeiring vil skje digitalt.

LES OGSÅ: Digital nyttårsfeiring 2020

Det vil bli tale fra ordføreren og korsang, men denne delen av programmet blir altså ikke i Rensåsen.

Derimot vil Bodø kommune gjennomføre dette som en digital sending som vil være tilgjengelig via kommunes nettside, facebookside og youtubekanal. Streamen vil også tilbys media.

Sendingen vil som vanlig starte klokken 18.00 nyttårsaften.

Også i år avsluttes kommunens offisielle nyttårsfeiring med fyrverkeri. Men denne gangen uten publikum i Rensåsparken.

- Det vil bli fyrverkeri, men også dette ber vi folk få med seg digitalt eller eventuelt hjemmefra for de som har mulighet til det, sier Ida Pinnerød.

Når det gjelder nyttårsfeiringen for øvrig, minner ordføreren om de nasjonale smittevernreglene og tiltakene.

- Vi forholder oss til de smittevernreglene som nasjonale myndigheter har satt for feiring av jul og nyttår, og at man passer på å holde avstand, sier Ida Pinnerød.

Ordføreren påpeker at det også er smitte lokalt i Bodø og Salten.

- Vi har i Bodø nå to smittetilfeller der smittekilden er uavklart. Vi følger også smittesituasjonen i Hamarøy kommune nøye, sier Ida Pinnerød.