– Jeg ble forelsket i jobben allerede da jeg var utplassert her som elev på videregående.

Josefine Gjerstad Olsen kunne ikke ha funnet en bedre arbeidsplass en Sentrum Sykehjem. Med 54 langtidsplasser for personer med demens og status som «Livsgledehjem» skaper det optimale rammer for det 23-åringen ønsker å jobbe med.

Her kan du lese mer om hva et «Livsgledehjem» betyr.

EN FLOTT INNGANG

Josefine kom inn i yrket som lærling, noe hun ser ble meget verdifullt:

– Jeg hadde veldig gode veiledere som gradvis ga meg mer og mer ansvar. Som ung og uerfaren kan du fort blir litt «skremt» av hvor viktig jobben er. Men her på Sentrum Sykehjem var det som å komme inn i en familie du kjenner godt.

Og veien fra ny til erfaren gikk raskt. Plutselig var det Josefine som skulle sørge for at en ny lærling fikk en myk overgang.

– Jeg kunne ikke ha fått en bedre veileder enn Josefine, sier Celina Ellingsen (20).

HER FINNER DU KOMMUNENS LEDIGE LÆRLINGESTILLINGER

EN VERDIG HVERDAG

Men hva er drivkraften? Hvorfor føler de at jobben som helsefagarbeider gir så mye mening?

– Vi jobber på et sykehjem hvor pasientene har ulike grad av demens. Da påligger det oss å skape en verdig hverdag, hver uke, hele året. Det er ikke mulig å jobbe her uten at du blir litt rørt, du kjenner det i hjertet, sier de to.

Da blir det en blanding av å skape aktivitet, personlig oppfølging og nærhet:

– Noen ganger er det nok å holde hendene til en pasient. Du kjenner, helt fysisk, hvor mye dette betyr. Slike opplevelser tar du med deg videre, det er da du kjenner på stoltheten over at det står «helsefagarbeider» på navneskiltet du har på uniformen.

VIL LÆRE MER

Josefine og Celina er begge helt i starten av sine yrkesliv, men de er begge opptatt av å skaffe seg ytterligere utdanning og kompetanse.

– Vårt mål er å skape et sykehjem hvor de som bor her, og deres nærmeste, skal føle på trivsel og glede i et varmt og trygt miljø.

Så er de veldig klare på at det muligens eksisterer noen gale oppfatninger av yrket:

– Nei, dette handler ikke om å vaske rumper. Det utgjør kanskje to prosent av hverdagen. Resten går med til å skape trygghet og glede. Du skal lete lenge for å finne en jobb som er mer meningsfylt enn dette.

HER FINNER DU KOMMUNENS LEDIGE LÆRLINGESTILLINGER

RETT UT I JOBB

For Bodø kommune er det viktig å satse på lærlinger med tanke på å utvikle yrkesfagene og rekruttere nye medarbeidere til viktige tjenesteområder.

Denne satsingen har de lyktes med, da 99 prosent av de som fullfører læretiden består fagprøven. Kommunens lærlingtjeneste oppgir at 82 prosent av alle helsefaglærlingene utdannet de siste fem år fortsatt jobber i Bodø kommune.