Framskutt eller utsatt skolestart:
Her finner du veiledning og rutiner for å søke framskutt eller utsatt skolestart
Alle barn har rett og plikt til skolegang, og skal vanligvis starte på 1. klassetrinn det kalenderåret barnet fyller 6 år. Opplæringen skal være tilpasset barnets evner og forutsetninger og skal legge grunnlag for faglig og sosial mestring. Fordi skolen skal være tilpasset alle barn og kan tilby spesialundervisning til barn som trenger større grad av tilrettelegging, vil en del barn med særlige behov få en like god utvikling i skole som i barnehagen. Barn med store og varige funksjonshemninger, samt barn som vurderes å ha behov for spesialundervisning i store deler av opplæringstiden, vil derfor som hovedregel vurderes til å ha best utbytte av å begynne på skolen til ordinær tid.
Den enkelte skole skal se til at alle barn får en så god skolestart som mulig, uavhengig av barnets individuelle forutsetninger. På dette grunnlaget anbefaler derfor Bodø kommune og Pedagogisk- Psykologisk tjeneste (PPT) generelt at barn begynner på skolen det kalenderåret de fyller 6 år. I særlige tilfeller kan det søkes om utsatt eller framskutt skolestart.
Alle henvendelser om vurdering av utsatt/framskutt skolestart skal behandles individuelt.
Foresatte til barn i førskolealder som ønsker at barnet skal begynne på skolen før skolepliktig alder, kan søke om framskutt skolestart. Barnet må da være 5 år innen 1. april (jf. Opplæringsloven § 2 - 1, 3.ledd). Foresatte søker skriftlig til Barnehage- og skolekontoret som henviser til PPT og ber om sakkyndig vurdering. PPT utreder og vurderer barnets forutsetninger for framskutt skolestart, samt gir sin anbefaling. PPT skal i sin vurdering ta hensyn til hvor langt barnet har kommet i sin utvikling. Da med særlig vekt på barnets kognitive, språklige, sosiale og emosjonelle fungering. Barnehage- og skolekontoret fatter vedtak på bakgrunn av sakkyndig vurdering fra PPT. Vedtaket kan påklages. Søknadsfrist for kommende skoleår er 1.februar. Det er viktig for PPT å kvalitetssikre en anbefaling om at barnet begynner på skolen ett år før tiden. Selv om barnet framstår som godt utviklet for skolestart fysisk, sosialt og intellektuelt, er det viktig å være klar over at dette ikke nødvendigvis henger sammen med skoleprestasjoner 5 - 10 år framover i tid når det faglige innholdet begynner å bli mer abstrakt og komplisert. Her søker du (krever innlogging i ID porten): Søknadsskjema for framskutt skolestart Slik søker du om framskutt skolestart:
Foresatte til barn i førskolealder, som vurderer at barnet på grunn av forsinket utvikling vil ha nytte av ett år til i barnehage, kan søke om utsatt skolestart. Foresatte søker skriftlig til Barnehage- og skolekontoret som henviser til PPT for sakkyndig vurdering. PPT utreder, vurderer og gir sin anbefaling. Barnehage- og skolekontoret fatter vedtak på bakgrunn av sakkyndig vurdering fra PPT. Vedtaket kan påklages. PPT vil i sin vurdering ta hensyn til barnets kognitive, språklige, sosiale og emosjonelle fungering, samt andre særlige forhold som har innvirkning på barnets utvikling. Vurderingen må videre ta utgangspunkt i det tilbudet som barnet vil møte når det begynner på skolen. I vurdering av skoletilbudet vil sentrale faktorer som blir vektlagt være skolens organisering, kompetanse, gruppestørrelse, elevsammensetning og fordeling av generelle styrkingstiltak. Barn som, etter en samlet vurdering har særlige utfordringer og som med ett ekstra år i barnehagen vurderes til å kunne klare seg uten spesialundervisning ved skolestart, kan kvalifisere til utsatt skolestart. Søknadsfrist for kommende skoleår er 1.februar. Her søker du (krever innlogging i ID porten) :Søknadsskjema utsatt skolestartSlik søker du om utsatt skolestart:
Når sakkyndig vurdering fra PPT foreligger, sendes denne til Barnehage- og skolekontoret, med kopi til barnets barnehage, skole og foreldre. Rutiner og saksgang for utsatt og framskutt skolestart