Jenny Helgesen, 47 årJenny Helgesen - tidligere deltaker

Jobber innenfor helse, både i kommunen og sykehuset.

Beskriv din livsstil før din resept i Frisklivssentralen

Har hele livet vært en sterk og aktiv jente. Men så skjedde det ting i årene 2008-2013 som gjorde at ting ble utfordrende for meg og jeg begynte med overspising.

Året 2018 bar preg av betennelser i kroppen min, hadde heldigvis ingen andre sykdommer annet enn tydelig kraftig overvekt. Så sommeren 2018 bestemte jeg meg, noe måtte gjøres! Jeg har tidligere prøvd forskjellige måter å gå ned i vekt på: faste, spist mat jeg egentlig ikke likte men som visstnok skulle gjøre underverk, drakk «mirakeldrikke» som fikk meg til å skite meg ut flere ganger. Alt dette uten å finne noe varig, noe som ville kunne ta meg helt i mål.

Så til slutt lovet jeg meg selv, at jeg aldri mere skulle sulte eller føle på forsaking! Valget falt tilslutt på (Grete) Roede-metoden der man spiser vanlig husmannskost, variert og sunn mat. Kan spise alt, det handler i det store og hele om matematikk.

Hvordan kom du i kontakt med Frisklivssentralen?

Jeg kontakten fastlegen min, som foreslo Frisklivsentralen. Skal innrømme jeg først var skeptisk,var jo skeptisk til om jeg i det hele tatt ville klare dette, og få vekk overvekten min en gang for alltid!

Begynte både på Roede kurs og Frisklivsentralen september/oktober 2018 og jakten på den sterke kroppen jeg en gang hadde, var begynt! «50 før 50» Altså ta av 50 kilo før jeg fyller 50 år i 2022!

Hvordan har din tid i Frisklivssentralen påvirket dine levevaner?

Frisklivsentralen tilbydde masse kurs, veiledning og oppfølging. Jeg gikk på matkurs og fulgte treningen to ganger hver uke, en utetrening intervall 4 x 4 i all slags vær. En innendørstrening, også her intervaller med styrke og kondisjon. De andre deltagerne var fantastiske folk, og mange ganger var det ansiktene på disse som fikk meg ut av sofaen, når jeg helst ville ligge inne ved vedovnen istedenfor å gå ute i minusgrader. Alle bestemmer selv hva de ønsker å dele av sitt, men bare tilstedeværelsen deres hjalp meg. Instruktørene, de beste av de beste – som alltid var like blid og motiverende. De briljerte ikke med store ord eller magiske endringer, de gjorde at treningsøkten ble en lek og man glemte nesten at man trente. Jeg kan ikke få gitt dem nok ros, de flotte veilederne på Frisklivsentralen.

Jeg vet at jeg selv har gjort jobben, men jeg hadde ikke klar det like lett uten veiledningen fra Frisklivsentralen og kostendringen min.

Hva har vært viktig for deg i din endringsprosess?

For meg har gruppedynamikken vært helt klart viktigst! Gruppen i Frisklivsentralen og gruppen på Roede. Her har jeg visst både latter, tårer, sinne og frustrasjon. Og mennesker har gitt av seg selv, og jeg føler meg ydmyk takknemlig over å få være med på deres reise på det de søker etter. ♥

Mai-juni 2019 var det tid for min «egentrening» i 3 md, noe som inngår i 12 md avtalen med Friskliv1. Min flotte nattevaktmakker fikk meg på ideen «Ti på topp». Noe jeg bare hadde hørt om, men aldri deltatt på. Satte meg som mål om å ta 5 fjellturer i løpet av de 5 md man hadde. Jeg endte på 52 turer og fikk besteget alle 15 toppene. Det er ingen tvil på at jeg kjent godt på mestring! De første turene var utrolig tunge, men sakte og sikkert ble turene lettere å gjennomføre. Helt ærlig følte jeg meg mer som ei moskusku enn fjellgeit. Og all den naturen jeg fikk oppleve, fikk meg virkelig til å innse at vi har den mest fantastiske naturen rett utenfor stueveggen. Etter den 15 og siste toppen Per karlsatinden måtte jeg begynne å jobbe med det mentale, og psyken. Lyttet flere ganger til boken "bli best med mental trening" av Erik Bertrand Larssen. Fantastisk bok, som endret tankemønsteret mitt fort.

Veien videre for deg nå?

Har noen personlige og hemmelige mål, andre mål er ikke så hemmelige, som at jeg skal nå vektmålet mitt innen jeg fyller 50 år i 2022. På denne festen skal jeg skifte antrekk hver time – bare for at jeg kan! Jeg skal fortsette å trene med Friskliv2 frem til nye topper med «Ti på topp» legges ut i mai 2020 ♥

Vil på det sterkeste anbefale Frisklivsentralen, ta direkte kontakt med dem eller fastlegen din.

Setter så utrolig pris på all «Heia-rop» fra folk rundt meg, noe er det som skrives på facebook, annet er de som kommer bort til meg på butikken eller på byen å sier de heier på meg og gledet seg over å ha fulgt meg på turene i sommer, gjennom sosiale medier. Tusen hjertelig takk, det betyr så utrolig mye! ♥

Vekten viser i dag 30 kilo mindre enn ved oppstart.