– Dette med bakgrunn i at utbyggerne har planlagt langt flere boenheter i disse prosjektene enn det som var intensjonen da reguleringsplanene ble utarbeidet, sier avdelingsdirektør Knut Hernes i Teknisk avdeling i Bodø kommune. Han legger til at forbudet er aktualisert gjennom den mye omtalte Kirkhaugen-saken.

De tre prosjektene

De tre prosjektene det gjelder er Solheim boligfelt på Tverlandet, Bodøsjøen B 4 og et felt i Børsingveien på Grønnåsen.

Varslene sendes med bakgrunn i mottatte søknader om byggetillatelse.

-Et av de viktigste hensynene bak reguleringsplanlegging er å sikre forutsigbarhet for hvilken utvikling som kan forventes i et område. Både utbygger, naboer og offentlige myndigheter skal oppleve forutsigbarhet gjennom at det som bygges er det som har vært intensjonen i plandokumentene, sier Hernes.

Politisk behandling

Plan- og miljøutvalget i Bodø kommune skal i januar-møtet avgjøre om det blir innført midlertidig forbud mot tiltak, noe som vil innebære at man ikke kan starte utbygging før planen er endret