- Det er registrert tre nye smittetilfeller av covid-19 i Bodø siste døgn. Dette er snakk om to nærkontakter og ett tilfelle av importsmitte.

Det fortalte smittevernoverlege Kai Brynjar Hagen under tirsdagens pressekonferanse fra Bodø kommune.

- Det ene tilfellet er en som er ansatt ved Hovdejordet sykehjem. Men denne ansatte har ikke vært på jobb der den siste tiden. Det er gjort tester ved Hovdejordet sykehjem og ingen andre ansatte eller beboere har testet positivt. Det er gjort tiltak der for sikkerhets skyld og det er god kontroll på situasjonen, sier Hagen.

- Import-tilfellet er en person som kom med fly fra Gdansk på søndag, og som var i transitt her i Bodø og har dratt videre til mottakskommunen. Både kommune og arbeidsgiver er informert om dette, sier smittevernoverlegen.

Vaksinering
Tirsdag er det klart at de første 180 vaksinedosene kommer til Bodø.

- Vi er glade for at vaksiner er på vei og kommer til oss i dag, og vi er i gang med vaksineringen i Bodø i morgen, onsdag, sier ordfører Ida Pinnerød.

Det er ganske strenge retningslinjer for i hvilken rekkefølge det skal vaksineres, ifølge ordføreren.

- Det starter med beboere og ansatte ved sykehjem og kritisk helsepersonell. Og så vil vaksineringen fortsette etter strenge prioriteringer for hvem som skal få vaksiner i tiden framover.

Mange spørsmål
Kommunikasjonssjef Tord Berthinussen opplyser om at det vil komme en påmeldingsordning på nett rett over helgen, og så vil det i tillegg komme informasjonsvideoer som beskriver dette.

- Vi forventer ikke at for eksempel oldemor på snart 100 år skal gå inn på nett og registrere seg for vaksine, og da er det viktig å påpeke at pårørende kan gjøre denne registreringen, sier ordfører Ida Pinnerød.

Både ordføreren og smittevernoverlegen påpeker at det er mange spørsmål knyttet til dette med vaksinering mot covid-19 i Bodø.

- Når det gjelder vaksinering vil det ikke ha noen hensikt å ringe for eksempel til Servicetorget, koronatelefonen eller legevakten, men Bodø kommune vil gi ut informasjon om vaksineringen fortløpende, påpeker de to.

Klare for massevaksinering
Når selve massevaksineringen mot covid-19 vil kunne starte i Bodø, er fortsatt usikkert.

- Det kommer alt an på hvor mange vaksinedoser vi får og når vi får dette. Alle vil få vaksiner i den rekkefølgen de skal, sier smittevernoverlege Kai Brynjar Hagen.

- Vi gjør alt vi kan for å gjøre dette så raskt og effektivt som mulig, og Bodø kommune er klar for massevaksinering når vaksinene er klare, sier ordfører Ida Pinnerød.

Se tirsdagens koronainfo-sending i opptak her: