De tre kulturstipendene ble delt ut av ordfører Ida Pinnerød i forbindelse med bystyrets møte torsdag 9. mai.

Tre kulturstipend hvert år

Bodø kommune deler hvert år ut tre kulturstipend à kroner 20 000.-

Stipendene skal være utviklingsstipend for unge talent innenfor alle kulturområder. Søkere til stipendene må være i alderen 13-25 år. Kun 4 søknader ble mottatt innen fristen i år.

Alle søkerne er vurdert ut fra hvor de befinner seg i sin utvikling, og det er lagt vekt på følgende:

• Ambisjonsnivå, seriøs satsing og faglig kvalitet

• Resultater så langt i forhold til alder

• Stipendet vil bli benyttet til personlig utvikling innen deres kulturområder

De personlige utviklingsstipendene tildeles kandidater som representerer en bredde av kulturuttrykk.

Mottagerne er aktive utøvere og har ikke tidligere søkt om Bodø kommunes kulturstipend, eller mottatt økonomisk støtte fra kommunale tilskuddsordninger.

Bodø formannskap vedtok i møte 25. april å tildele årets kulturstipend til følgende unge talenter:

Morten Thoresen (bryting)

Morten Thoresen er født i 1997. Han trener med Olympiatoppen og konkurrerer på landslaget. Det store målet er å delta i OL i 2020.

Morten har drevet med bryting nesten hele livet, og har vært på landslaget siden han var 13 år. Han flyttet til Oslo som 16-åring for å gå på Wang toppidrettsgymnas. Morten har tatt flere medaljer underveis.

Kulturstipendet vil blant annet bli brukt til å delta på internasjonale treningssamlinger.

Vebjørn Moen (langrenn)

Vebjørn Moen er født i 1998. Vebjørn har tatt gull og sølv i Nordisk mesterskap for juniorer, og har de siste sesongene hospitert på Norges Juniorlandslag.

Vebjørn flyttet fra Bodø da han var 16 år for å gå på Norges Toppidrettsgymnas. Vebjørn har gått på ski hele livet, og har høye ambisjoner om å bli best innenfor sin idrett. Han har nå flyttet til Lillehammer der han ved siden av idretten studerer internasjonal politikk.

Vebjørn ønsker å bruke kulturstipendet på treningssamlinger og konkurranser, og vil bidra til at han kan satse enda mer på å bli best.

Vilde Haug (samtidsdans)

Vilde Haug er født i 1994. Hun går tredje året på utøvende samtidsdans i Stavanger, og har deltatt i en rekke forestillinger. Hennes store mål er å etablere seg som utøvende danser og koreograf.

Vilde har danset siden hun var 3 år gammel. Hun valgte å flytte til Oslo på videregående for å fokusere på dans. Hun er opptatt av å fremme samtidsdansen som kunstform.

Kulturstipendet vil bli brukt til videre utvikling ved å delta på kurs og workshops.