Han overtar jobben etter Mona Negård som går av med pensjon i vår.

–  Vi er glade for at Tore har takket ja til jobben. Han har lang erfaring som advokat, og har vært med på å bygge opp advokatkontoret i Lillestrøm kommune, sier assisterende kommunedirektør Anna Welle i Bodø kommune.

Personlige årsaker

Tore Roald Riedl er opprinnelig fra Bodø, men har bodd på Østlandet siden han var 18-20 år gammel.

Nå ser han fram til å tilbringe mer tid i hjembyen.

– Jeg har masse familie og tilknytning til Bodø, og det er personlige årsaker til at jeg nå søker nordover igjen. For å være enda mer personlig så ble dette veldig tydelig for meg da min mor falt bort i fjor, og jeg syntes at jeg var alt for langt unna. Så nå har jeg lyst til å være mer i nærheten av min far og min familie i nord, sier Riedl og fortsetter:

– Men jeg hadde ikke kunnet gjøre dette, dersom det ikke hadde dukket opp et interessant jobbtilbud, som jo dette helt klart er.

Pendling

Riedl forteller videre at han belager seg på å pendle til jobben i Bodø.

– Ja, min kone og jeg vil fortsette å bo her, og vi kommer ikke til å selge eiendommen vår her. Så det det blir nok pendling i første rekke for min del, sier Riedl.

Lang erfaring

Tore Roald Riedl har lang erfaring som advokat.

– Jeg har drevet privat praksis i Oslo i 20 år, men har også jobbet som kommuneadvokat og hatt rammeavtaler med flere kommuner på Østlandet, sier han og fortsetter:

– Det er en rolle jeg kjenner godt og jeg vet hvilke forventninger omgivelsene har til en advokat som representerer det offentlige.

Riedl trekker fram to egenskaper som er svært viktige for han og måten han ønsker å framstå på som en kommuneadvokat:

- Skikkelighet og redelighet.

Lillestrøm kommune

Riedl kommer fra jobben som kommuneadvokat i Lillestrøm kommune.

– Da Lillestrøm kommune oppsto – for tre år siden – så bestemte jeg meg for være med å bygge opp et eget advokatkontor i kommunen. I dag er vi fem kommuneadvokater og advokatkontoret er skilt ut som en egen enhet, sier han.

Riedl sier videre at han gjerne vil være med på å bygge opp en lignende satsing i Bodø kommune.

– Jeg har en ambisjon om at også Bodø kommune kan ha et eget advokatkontor med nok kapasitet til å levere alle advokattjenestene kommunen har behov for. Det vil gi flere positive synergieffekter, ikke minst økonomisk, men også i å opparbeide og beholde kompetanse på en helt annen måte, enn når man må kjøpe advokattjenester, sier Riedl.

– Gleder meg

Tore Roald Riedl starter i sin nye jobb som kommuneadvokat i Bodø kommune over sommeren.

Selv om han har bodd på Østlandet i 30 år, så har han fulgt med utviklingen i hjembyen.

– Det er ikke negativt at Bodø har hatt den utviklingen den har hatt, og jeg ser med spenning på utviklingen av en ny bydel og ny flyplass, og at Bodø er kulturhovedstad i 2024. Det er en kommune det skjer veldig mye i og som jeg gleder meg til å være en del av, sier Tore Roald Riedl.