Under Helseinnovasjonsuka ble ulike aktører innen helse i invitert for inspirasjon, faglig påfyll og nettverksbygging.  Her møttes fagfolk og helsenæring fra lokale, nasjonale og internasjonale miljøer for å diskutere hvordan det kan jobbes på nye måter innenfor helsesektoren for å møte framtidas utfordringer, med hovedtemaer som samhandling og e-helse.

- Jeg synes det er veldig bra at Bodø kommune er en del av dette samarbeidet. Dette viser at vi er en framoverlent kommune, med mange dyktige ansatte som jobber for å sikre gode helse- og omsorgstjenester for framtida, sier Kjell Hugvik, kommunedirektør i Bodø kommune.

Felles initiativ

Helseinnovasjonsuka i Bodø ble arrangert 26. – 30. september av Inovacare – en innovasjonsarena for helse som er et felles initiativ fra Nordlandssykehuset, Bodø kommune, Nordland fylkeskommune og Kunnskapsparken i Bodø.

Helseinnovasjonsuka inneholdt forskjellige arrangementer – som for eksempel seminarer, workshops, dialogmøte, paneldebatt og en leverandørmesse.

Her ble ulike aktører innen helse i invitert for inspirasjon, faglig påfyll og nettverksbygging.

Sofaprat i Folkeforum

Ett av arrangementene var en sofaprat med lederne for helse- og omsorgstjenestene i Bodø, Hadsel og Vågan kommune, samt administrerende direktør ved Nordlandssykehuset Siri Tau Ursin.

Fra Bodø kommune deltok avdelingsdirektør for helse- og omsorgsavdelingen Arne Myrland.

Sofapraten ble arrangert i Folkeforum på rådhuset og det ble i tillegg streamet direkte.

Hensikten med sofapraten var å invitere innbyggerne til å stille spørsmål og melde sine behov om fremtidens helsetjenester.

God rekkevidde

- Tilbakemeldingene på selve uka har vært veldig positive og flere kommentarer som «bra arrangementer», «god arena for samhandling» og en «viktig møteplass» har gått igjen fra deltakerne på uka, sier Tove Julie Evjen, prosjektleder for Inovacare.

- Rekkevidden har vært god, på alle arrangementene har det vært mellom 40-100 deltagere og mer enn 1000 personer fikk med seg hele eller deler av sofapraten, opplyser Evjen.

Statsråden åpnet LINKEN

Åpningen av LINKEN e-helselab ved Nordlandssykehuset var også en sentral del av Helseinnovasjonsuka. I LINKEN skal pasient- og tjenesteforløp i helsetjenesten, inkludert det som skjer i pasientens hjem, simuleres og testes for å kvalitetssikre og utvikle eksisterende og nye e-helseløsninger og tjenester i et virkelighetsnært miljø.

Helse- og omsorgsminister Ingvild Kjerkhol sto for den offiselle åpningen av LINKEN e-helselab på Nordlandssykehuet tirsdag 27 september.

Faglig påfyll og inspirasjon

Helsesektoren er i endring med økte behov for helse- og omsorgstjenester, samtidig som det blir færre ressurser til å løse oppgavene. Dette gjør at helsesektoren er helt avhengig av å finne nye måter å jobbe på for å sikre gode fremtidige helse- og omsorgstjenester. Ny teknologi og andre innovasjoner kan hjelpe med å løse utfordringene.

Målet med Helseinnovasjonsuka har blant annet vært å gi faglig påfyll, inspirasjon, etablere møteplasser på tvers av sykehus, kommune, helsenæring, helsepersonell, brukere og forsknings- og utviklingsmiljø i regionen. I tillegg har det vært et mål å styrke innovasjonskulturen for å skape mer utvikling og vekst innenfor både helsesektor og helsenæring i nord.

For å lykkes med helseinnovasjon kreves det kultur, kunnskap, samarbeid og et handlingsrom for innovasjon.

Nettopp derfor ble Helseinnovasjonsuka arrangert på initiativ av Inovacare; for å bringe aktørene sammen på tvers av organisasjoner og næring, og løfte frem temaer som det må jobbes sammen om fremover.