.– Årsaken til driftsunderskuddet er først og fremst økte pensjonsutgifter på 50 millioner kroner og at vi ikke fullt ut har nådd våre effektivitetskrav, sier Hugvik. Kommunens ser også ut til å få økt skatt- og rammetilskudd på 25 millioner kroner mer enn tidligere rapportert.

Effektivisering

Det har vært gjort en omfattende jobb med å effektivisere og tilpasse driften til vedtatte budsjetter. Her har kommunens avdelinger effektivisert driften tilsvarende 95 millioner kroner, men det gjenstår fortsatt 58 millioner kroner for å nå målet om effektivisere driften med til sammen 153 millioner kroner i løpet av dette året. Kommunedirektør Kjell Hugvik er ikke fornøyd med resultatet og jobber videre for å redusere merforbruket til årets slutt. -Det er imidlertid knapp tid til å gjøre store forandringer i forhold til det som meldes i rapporten, sier Hugvik.

Pensjonsutgifter

Pensjonskostnader for 2021 blir betydelig høyere enn budsjettert.  I forslaget til budsjett 2021 varslet rådmannen  at pensjonskostnadene for 2021 var betydelig redusert på grunn av lavere lønnsoppgjør og reguleringen av grunnbeløpet i folketrygden i 2020. -Kommunen har nå fått informasjon om at pensjonskostnadene vil bli 50 millioner kroner høyere enn meldt i første tertial, sier Hugvik. Kommunedirektøren gjør oppmerksom på at endelig pensjonskostnad først blir klart i januar 2022, og at tallene kan bli endret.

Her kan du se pressekonferansen i opptak