– Årsaken er at en ansatt ved sykehjemmet er nærkontakt til en person som er smittet med covid-19, og vi gjør dette for å være på den sikre siden, sier smittevernoverlege Kai Brynjar Hagen i Bodø kommune.

Ingen smitte
Det er altså ingen beboere eller ansatte på sykehjemmet som er smittet, men dette er et bedre-føre-var-tiltak i påvente av covid-19 test.

– Vedkommende nærkontakt er i karantene, og vi regner med å få svar på prøven i løpet av et par dager, sier virksomhetsleder Vidar Øyen ved Hovdejordet sykehjem.

Bodø kommune beklager de ulemper dette skaper for beboere og besøkende. Alle pårørende er i dag kontaktet med informasjon.

Tiltak ved sykehjemmet
Med bakgrunn i det som har skjedd er det satt i gang følgende tiltak ved sykehjemmet i tillegg til stenging for besøkende:

*Alle som er på jobb skal bruke munnbind

*Personalet forholder seg primært til en og samme bogruppe.

*Holde avstand

*Viktig med god og hyppig håndhygiene.

*Meld i fra umiddelbart om noen av beboere får symptomer.

*Meld i fra umiddelbart om du som ansatt får symptomer.

*Holde god avstand i garderobene.