Det sier skolesjef Tore Tverbakk i Bodø kommune.

Han opplyser om at Bodø kommune nå skal i gang med flere kompenserende tiltak i Bodø-skolen, etter at tilbudet til mange elever ble sterkt redusert i starten av skoleåret, i forbindelse med lærerstreiken.

Prioriterer ungdomsskolen

Tiltakene er både styrking av bemanningen i klasserommet, styrking av leksehjelptilbudet og å kjøpe inn flere læremidler.

- Vi prioriterer ungdomstrinnet og først og fremst 10.-trinnet ved skolene, sier Tverbakk og forteller at rektorene nå jobber med å kartlegge behovet.

- Ta kontakt med nærmeste skole

Tverbakk sier de kompenserende tiltakene settes i gang så snart det er folk på plass, og at skolene vil dele på ressursene etter hvert som behovene meldes inn.

- Dette handler om å kompensere for bortfall av undervisning. Derfor er det først og fremst flere lærere som trengs. Enten det er lærerstudenter eller pensjonerte lærere som kan tenke seg å jobbe, så håper vi de så snart som mulig tar kontakt med sine nærmeste skoler, sier Tverbakk.

Ubrukte midler

Skolesjefen påpeker at pengene til dette kommer fra sparte lønnsutgifter under lærerstreiken.

- Ubrukte midler skal dekke både tiltak som kommunen allerede har iverksatt under streiken og tiltak videre ut dette skoleåret, sier Tore Tverbakk.

Det vil også iverksettes nødvendige kompenserende tiltak i 2023.