Temaet for pressekonferansen var smitte-situasjonen i Bodø.

- Det er seks nye smitte-tilfeller i Bodø. Alle er nærkontakter. Prøvesvar fra FHI bekrefter at det er den sørafrikanske varianten av koronaviruset som er kommet til Bodø.

Det sier kommunikasjonssjef Tord Berthinussen i Bodø kommune, som ledet også denne pressekonferansen, torsdag kveld.

- Dette var ikke den beskjeden vi håpet på fra FHI, men noen stor overraskelse er det ikke. Alle de nye smittede er forventede nærkontakter, og ingen tilhører skolemiljøet, sier kommuneoverlege Tor Claudi.

Videre påpekte Claudi at Bodø kommune i forkant av denne meldingen fra FHI har tatt litt hardt i når det gjelder karantene-bestemmelser, og at kommunen vil holde fast ved disse bestemmelsene som gjelder.

Kommuneoverlegen sier at det ser ut til at de personene har fått påvist smitte de siste dagene, er smittet av den sørafrikanske varianten, og den smitter lettere enn det viruset vi kjenner fra før.

- Det ser ut til at alle er smittet av denne varianten. Og de ser ut som at det er en sammenheng, sier Claudi.

Han opplyste videre om at kommunen og smittesporerne har god oversikt over situasjonen.

- Når det gjelder karantene-bestemmelser så vil fortsatt alle elevene ved NTG være i karantene, inntil ny beskjed kommer over helgen, sier Tor Claudi.

- Ta vare på hverandre
Ordfører Ida Pinnerød sier det er viktig at alle som har fått beskjed om å være i karantene, må fortsette å være i karantene, og at alle må være litt ekstra forsiktige i tiden som kommer.

- Vi får ha tålmodighet og ta vare på hverandre. Og så vil jeg gi ros til smittesporerne og alle som har samarbeidet med smittesporerne. Det gjør at vi nå har en god oversikt over situasjonen, sier Ida Pinnerød.

Her kan du se pressekonferansen i opptak: